همشهری‌آنلاین: رییس مرکز ثبت دامنه‌های پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: پسوندی که توسط آیکان - سازمان تخصیص‌دهنده نام‌ها و شماره‌های اینترنتی - به واحد ثبت دامنه تخصیص داده شده با حروف عربی و به زبان فارسی نقطه ایران است و اکنون در مراحل تخصیص نهایی نقطه ایران به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در آیکان هستیم.

به گفته ایسنا، علیرضا صالح با اشاره به این‌که دامنه‌های IR. صرفا دامنه‌های ایرانی نیستند، اظهار کرد: در نشانی http://www.nic.ir/Statistics آخرین آمار دامنه‌ها با تفکیک پسوند قرار دارد که در حال حاضر 183 هزار و 990 دامنه فعال در این حوزه قرار گرفته است.

وی درباره ثبت پسوند دامنه‌های ایرانی نقطه ایران، خاطر نشان کرد:‌ پسوند لاتینی کشور ایران نقطه ir است در حالی که دامنه‌های بین‌المللی یعنی پسوندهایی که شامل حروف به غیر از حروف لاتینی باشند.

او ادامه داد: حروفی که ما در زبان فارسی استفاده می‌کنیم، حروف عربی هستند که برای نوشتن زبان فارسی استفاده می‌شوند، پسوندی که توسط آیکان به واحد ثبت دامنه تخصیص داده شده با حروف عربی است و به زبان فارسی نقطه ایران می‌باشد و درحال حاضر در مراحل تخصیص نهایی نقطه ایران به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در آیکن هستیم.

صالح کلیه فعالیت‌های واحد ثبت دامنه برای دامنه‌های با حروف عربی یا همان بین‌المللی را از سال 2002 دانست و افزود: مراحل نهایی تخصیص نقطه ایران توسط آیکان به این واحد از 18 ماه نوامبر 2009 بوده است.

کد خبر 127329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز