چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شرکت رجیستری ICM Registry که تقاضای ایجاد پسوند اینترنتی تریپل ایکس را کرده از آیکان درخواست کرد تقاضایش را بدون تاخیر بیش‌تر مورد تایید قرار دهد.

به گزارش ایسنا، بنابر استدلال این شرکت، پسوند اینترنتی تریپل ایکس باید برای استفاده توسط سایت‌های مستهجن مورد تایید قرار بگیرد تا والدین و شرکت‌ها به‌راحتی این سایت‌ها را تشخیص داده و به‌صورت خودکار سایت‌های دارنده این پسوند را فیلتر کنند.

با این همه این استدلال با مخالفت گروه‌های مذهبی مواجه شده که معتقدند این نام دامنه عمومی منطقه قرمز جهانی را برای اینترنت ایجاد خواهد کرد.

سایرین نیز استدلال می‌کنند اگر این دامنه فقط داوطلبانه است، اینگونه سایت‌ها هم‌چنان می‌توانند از دامنه com. استفاده کنند، درنتیجه درصورت تایید شدن این دامنه توسط آیکان والدین حس امنیت کاذبی خواهند داشت. [چطور سرور نام‌های دامنه (DNS) کار می‌کند؟]

شرکت ICM Registry برای نخستین بار تقاضا برای این نام دامنه را شش سال قبل ارایه کرد و آیکان این تقاضا را در سال 2005 مورد تایید قرار داده و با این شرکت در ارتباط با مفاد فنی و تجاری ثبت این نام توافق کرد.

اما آیکان تصمیم خود را در ماه مارس 2007 لغو کرد و یک هیات بازبینی مستقل مامور بررسی علت تغییر تصمیم آیکان شد و نتیجه گرفت که این سازمان تحت فشار دولت آمریکا بوده است. [اتحادیه اروپا: آیکان باید مستقل از آمریکا اداره شود]

این شرکت ثبت نام دامنه اکنون برای مذاکره با آیکان درباره مفاد خاص این توافق اعلام آمادگی کرده است. طبق گزارش‌های قبلی، ممکن است آیکان تصمیم بگیرد اصلا به این دامنه رای ندهد و به گفته راد بک استرام، مدیر اجرایی این سازمان، مخالفت عمومی با این نام دامنه هم‌چنان سنگین است. 

کد خبر 106770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز