همشهری آنلاین: آیکان پایان استفاده انحصاری از کاراکترهای لاتین برای آدرس‌های وب سایت‌های اینترنتی را اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری ایسنا، با معرفی نام‌های دامنه بین‌المللی (IDN) حروف الفبایی مانند چینی، کره‌ا‌یی یا عربی در بخش انتهای نام آدرس یعنی بخش پس از دات مانند com. و org. قابل استفاده خواهند بود. در حال حاضر محدودیت‌های فنی به این معنی است که تمامی نام‌های دامنه به حروف لاتین باشند.

راد بک استرام، رییس و مدیر اجرایی آیکان، پس از کنفرانس شش روزه در سئول در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نخستین گام اما باورنکردنی و بزرگ و تاریخی به سوی اینترنت بین‌المللی است و با این کار اینترنت برای میلیون‌ها نفر از مردمی که در مناطقی مانند آسیا، خاورمیانه و روسیه زندگی می‌کنند، دسترس‌پذیرتر می‌شود.

در وهله نخست نام‌های دامنه بین‌المللی به‌صورت محدود همچون کدهای کشوری مانند kr برای کره اجازه استفاده شدن خواهند داشت اما استفاده آن‌ها به تدریج گسترش یافته و شامل تمامی نام‌های آدرس اینترنت می‌شود.

طبق اعلام آیکان، بیش از نیمی از 1.6 میلیارد کاربر اینترنت جهان از زبانی استفاده می‌کنند که حروف آن لاتین نیستند. نخستین تقاضاها برای نام‌های دامنه بین‌المللی از 16 ماه نوامبر مورد پذیرش قرار می‌گیرند و انتظار می‌رود تا نیمه 2010 کاربردی شوند.

کد خبر 94082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز