همشهری آنلاین: اینترنت آماده می‌شود که یکی از بزرگترین تغییرات در تاریخ چهاردهه‌ا‌ی‌اش را از سر بگذراند

انتظار می‌رود این هفته نام‌های بین‌المللی دامنه‌ها - یا آدرس‌های سایت‌ها - مورد تایید قرار بگیرد، و به این ترتیب این آدرس‌ها را می‌توان به زبان‌های غیرانگلیسی نوشت.

به گزارش آسوشیتدپرس "مؤسسه اینترنتی برای اعداد و نام‌های اختصاص یافته" (ICANN)گروه غیرانتفاعی که بر نام‌های دامنه‌ها نظارت می‌کند - این هفته اجلاسی را در سئول برگزار می‌کند.

نام‌های دامنه،‌ نام‌های مستعار پشت هر وب‌سایت، آدرس ای‌-میل و پست‌های تویتر است که با کلماتی مانند com و سایر پسوندها مشخص می‌شوند.

یکی از موضوعات کلیدی که هیات مدیره ICANN در این گردهمایی این هفته در مورد آن تصمیم خواهد گرفت، این است که آیا برای اولین بار اجازه دهد تا کل آدرس اینترنتی با الفبایی نوشته شود که بر اساس حروف لاتین نباشد. این کار بالقوه وب را برای تعداد بیشتری از افراد در سراسر دنیا دسترس‌پذیر خواهد کرد،‌ چرا که به این ترتیب می‌توان آدرس‌ها را با کاراکترهای گوناگون مانند عربی، کره‌ای، ژاپنی، یونانی، هندی و سیریلیک (الفبای روسی) نوشت.

پیتر دنگیت تراش، رئیس هیات مدیره ICANN روز دوشنبه 26 اکتبر (4 آبان) به  گزارشگران گفت: "این اقدام بزرگترین تغییر فنی است که اینترنت چهل سال پس از ابداعش، دستخوش آن می‌شود." او این تغییر را یک ویژگی بسیار پیچیده از لحاظ فنی نامید و گفت که انتظار دارد که هیئت مدیره روز جمعه، آخرین روز کنفرانس مورد تصویب قرار گیرد.

سابقه اینترنت به تجربیاتی در دانشگاهی در آمریکا در سال 1969 بازمی گردد، اما تنها در اوائل دهه 1990 بود که استفاده از آن به فراتر از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی گسترش یافت و میان مردم رواج پیدا کرد.

رود بکستروم، رئیس جدید ICANN و مدیرعامل آن گفت اگر این تغییر مورد تصویب قرار گیرد، ICANN پذیرش تقاضاها برای نام‌های دامنه غیرانگلیسی را آغاز خواهد کرد و اولین مدخل‌ها به این سیستم احتمالا در میانه سال 2010 به وجود خواهند آمد.

تراش گفت برای تحقق این تغییر لازم است که یک سیستم ترجمه به وجود آید که تبدیل الفباهای مختلف را به آدرس درست ممکن کند.

او گفت: "ما مطمئن هستیم که این تغییر عملی خواهد شد، زیر یکی دو سال است که در حال آزمایش کردن آن بوده‌ایم. و بنابراین کاملا آماده شروع به راه‌انداختن آن هستیم."

بکستروم، رئیس سابق امنیت سایبر در آمریکا، گفت که از 1.6 میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان، بیش از نیمی از آنها از زبان‌هایی استفاده می‌کنند که الفبای آن بر اساس الفبایی غیر از لاتین است.

او گفت: "بنابراین این تغییر بسیار مورد نیاز است، نه تنها برای نیمی از کاربران اینترنت در حال حاضر، بلکه در حالیکه استفاده از اینترنت مداوما گسترش می‌یابد،‌ بیش از نیمی از کاربران احتمالی آینده اینترنت."

بکستروم در اظهارات پیشین‌اش به شرکت‌کنندگان در کنفرانس یادآوری کرد که بسیاری از افراد تنها سه تا پنج سال پیش می‌گفتند که استفاده از الفبا‌های غیر لاتین برای نام دامنه‌ها غیرممکن است.

او گفت: "‌اما اجتماع و گروه سیاستگذاری و کارکنان و هیئت مدیره این موانع را پشت سر گذاشتند، کاری که بسیار پرارزش است."

مقر ICANN در آمریکا در مارینا دل ری در کالیفرنیا قرار دارد.

کد خبر 93794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز