همشهری آنلاین: یکی از آژانس‌های سازمان ملل می‌گوید کشورهای درحال توسعه در صورت کوتاهی در تأمین زیرساخت‌های مناسب پهن‌باند از برتری‌های فن‌آوری اطلاعات محروم می‌مانند

به گزارش رویترز، بیانیه کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (UNCTAD) می‌گوید در صورت کمبود دسترسی به پهن‌باند (Broadband) برای اینترنت در کشورهای درحال توسعه، فرصت سرمایه گذاری‌های خارجی از آن‌ها گرفته می‌شود.

این عدم دسترسی همچنین مردم کشورها را از استفاده از تمام قابلیت‌های گوشی‌های موبایل محروم می‌کند. استفاده از گوشی‌های موبایل در کشورهای فقیر در حال افزایش بسیار سریع است.

پتکو درگانوو؛ معاون دبیرکل UNCTAD در آستانه انتشار گزارش اقتصاد اطلاعات این آژانس گفت :"محدودیت‌های بخش دیجیتال از چالش‌های اساسی توسعه است. عدم وجود پهن‌باند برای شرکت‌ها در کشورهای فقیر یکی از نقایص بزرگ به شمار می‌آید."

گزارش UNCTAD نشان می‌دهد که شانس دسترسی شرکت‌ها و کاربران عادی به پهن‌باند در کشورهای توسعه یافته 200 برابر بیشتر از کشورهای فقیر است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که هزینه‌های دسترسی به پهن‌باند شدیداً متغیر است. برای مثال در بورکینافاسو این هزینه بیش از 1300 دلار در ماه و در مقابل در مصر و تونس 13 دلار در ماه است.

پهن‌باند یکی از ابزار اصلی توسعه مراکز تلفن و ساختمان‌های اصلی شرکت‌های بین‌المللی است. کشورهای‌ آفریقایی و آسیایی به سرعت در حال جذب این مراکز از شرکت‌های بین‌المللی خارجی هستند.

ساخت مراکز خدمات تلفن و قرار دادن ساختمان‌های اصلی در این کشورها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با کاهش هزینه‌ها، بحران مالی را پشت سر گذارند.

پهن‌باند به کابران اجازه می‌دهد تا از تلفن‌های موبایل که در حال حاضر جایگزین کامپیوترها می‌شوند، استفاده بهینه کنند.

UNCTAD همچنین می‌گوید که هم‌اکنون حتی در کشورهای فقیر نیز مردم از موبایل برای انجام امور بانکی، مشاهده شاخص‌های بورس و پیش‌بینی‌های آب‌ و هوا استفاده می‌کنند.

به این ترتیب استفاده از موبایل به شدت روبه افزایش است به طوری که در آفریقا تعداد خطوط موبایل 20 برابر خطوط ثابت تلفن است و در هند در هفت ماه اول امسال 100 میلیون نفر برای استفاده از موبایل نام نویسی کرده‌اند.

با این حال آمار رسمی شش کشور صادر کننده اصلی لوازم ICT مانند موبایل و کامپیوتر از جمله چین، سنگاپور، ژاپن، هنگ‌کنگ، آمریکا و آلمان نشان می‌دهد که تولید این لوازم به شدت تحت تأثیر بحران مالی جهان قرار دارد.

با این حال افزایش صادرات چین تا حدی کمبود‌های بازار ICT را جبران کرده‌است. البته این امر بخشی از جابجایی برتری بازار الکترونیک از غرب به کشورهای آسیایی است به طوری که کشورهای آسیایی تولید کننده ابزار ICT تا سال 2007 نیمی از بازار این صنعت را دست داشته‌اند.

کد خبر 93652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز