دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم صدهزارمین نام دامنه ir در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از اتصال شبکه علمی کشور به شبکه علمی اروپا خبر داد.

دکتر جواد لاریجانی در مراسم جشن صدهزارمین نام دامنه ir. هدف از ثبت نام این دامنه را ناب‌گرایی و تعامل با دنیا ذکر کرد و گفت: پژوهشکده دانش‌های بنیادی به دنبال ارائه کیفیت کار در سطح جهانی است و به همین منظور برای رسیدن به آن توسعه ارتباطات را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در ادامه گفت: در ماه آینده با مساعدت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه ما به شبکه جهانی در حدود 1.2 گیگابایت از طریق فیبر نوری متصل می شود.

ادامه داد: این امر زمینه‌ساز توسعه شبکه گرید علمی خواهد بود که در نهایت گریدهایی دیگری چون تجاری و... راه‌اندازی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به این که به زودی به شبکه ژآنت 2 متصل خواهیم شد گفت: این اتصال زمینه را برای برقرای علمی بیشتر با اروپا را فراهم خواهد کرد.

در ادامه مراسم جشن صدهزارمین نام دامنه ir. دکتر شهشهانی به ارائه گزارش از وضعیت دامنه ir. پرداخت.

وی پس از ارائه تعریفی کوتاه از معنای دامنه و تاریخچه آن در ایران و جهان گفت: تا شهریور 80 پس از کمی تغییرات سازمانی 700 دامنه به ثبت رسید دو سال  بعد با ضوابط جدید  تعداد دامنه‌ها به 2هزار عدد رسید از سال 82 تا کنون این تعداد به 50 برابر رسیده و تا امروز دوشنبه 29 مهر این تعداد دامنه‌ها به 99902 عدد رسیده است و پیش بینی می‌کنیم ظرف امروز و فردا این عدد به 100 هزار دامنه برسد.[نشست تخصصی با دکتر شهشهانی در همشهری آنلاین]

وی عوامل بازدارنده رشد دامنه‌ها در سال 82 را محدودیت اینترنت، وجود ضوابط دشوار در ثبت و اثبات حق قانونی ثبت، محدودیت ثبت به چهار دامنه ac.ir  ، co.ir ، net.ir , org.ir ، نبودن کارگزار فروش "reseller" دامنه و رقابتی نبودن هزینه ثبت عنوان کرد.

دکتر شهشهانی رییس ثبت دامنه IR با اشاره به این که ایران از نظر رشد نسبی در مقام چهارم جهان قرار دارد گفت: از نظر رشد مطلق، در سال 81 حدود 1500 دامنه ir ثبت شده است و بیشتر افراد ترجیح می‌دادند از سایر دامنه‌های عمومی استفاده کنند اما در طی این سالها با گسترش دامنه ir این تعداد به تدریج افزایش یافته به طوری که به 10 برابر افزایش یافته است.

وی در مورد عوامل فراگیر و خاص رشد دامنه ir اشاره کرد و گفت: عواملی چون میزان جمعیت با سواد، ضوابط نفوذ اینترنت، توسعه تجارت الکترونیکی، سهولت ثبت دامنه، سهولت تراکنش‌های بانکی برخط، آگاهی از جامعه اطلاعاتی و امید به گسترش جامعه اطلاعاتی جزو عوامل فراگیر رشد دامنه ir است. عوامل خاص رشد دامنه ir بستر حقوقی نظر در کشور، اعتماد به مرکز ثبت، عاملان ثبت و کارگزاران، اعتماد فنی به پایداری سامانه و سهولت مراحل ثبت و خدمات متعارف و جانبی است.

شهشهانی با اعلام آمارهایی به مقایسه کشورها در ثبت دامنه کشوری اشاره کرد و گفت: در هلند به ازای هر 4 نفر یک دامنه، در سنگاپور به ازای هر 24 نفر یک دامنه، در یونان به ازای هر 62  نفر یک دامنه، در ترکیه به ازای هر 900 هزار نفر یک دامنه، در هند به ازای هر 1190 نفر یک دامنه، در اندونزی به ازای هر 1468 نفر و در ایران به ازای هر 336 نفر یک دامنه به ثبت رسیده است.

دکتر شهشهانی در مورد مزیت‌های نسبی دامنه ir گفت: استفاده از نشانه ملی، جلوگیری از خروج ارز، امنیت حقوقی برتر (مرجع نهایی حل اختلاف‌ها محاکم داخلی است) و استفاده از سامانه امنیتی DNSSEC -که به زودی راه‌اندازی خواهد شد- از مزیت‌های نسبی این دامنه است.

وی همچنین به کاستی‌های دامنه ir. پرداخت و اظهار داشت: عدم ارائه مقررات رسمی به دامنه فارسی به دلیل نبود مرکز حل اختلاف ویژه در داخل کشور و نبودن عاملان ثبت برای دسترسی بر خط این دامنه از کاستی‌های این دامنه است.

شهشهانی همچنین از راه اندازی دامنه دات ایران خبر داد.

رئیس ثبت دامنه ir. نبودن سیستم عامل فارسی استاندارد را از عوامل کاستی دامنه ir. نام برد و اظهار داشت: این مشکل ظرف یک سال آینده برطرف خواهد شد.

وی همچنین به مشکلات نوشتاری خط فارسی در ثبت دامنه پرداخت و خاطر نشان کرد: تفاوت حروف ک و ی در فارسی و عربی، وجود نیم فاصله در فارسی بر خلاف عربی، وجود نقطه در مخفف‌ها مانند هجری شمسی از محدودیت‌های دامنه ثبت فارسی است که بررسی این مشکلات در دستور کار قرار گرفته است.

حداد عادل رییس فرهنگستان ادب فارسی در ادامه این مراسم با اشاره به این که تحولات رایانه در سال‌های اخیر به اندازه تحولاتی که اختراع خودرو در قرن 18 و 19 میلادی در حمل و نقل ایجاد کرد، موثر بوده است؛ گفت: در قرن بیستم اختراع رایانه امکان انتقال سریع افکار و اندیشه‌ها را فراهم کرده است.

وی افزود: این تحولات جهان‌شمول هر چه پیچیده‌تر باشد نیاز به مدیریت کلان و گسترده و مرتب‌تری دارد. مسایل مربوط به رایانه متناسب با اهمیت و سرعت و گستردگی‌اش به یک مدیریت جهانی و بسیار دقیق نیازمند است.

حداد عادل در ادامه با اشاره به روند تغییر کتاب‌های درسی در سال‌های اول انقلاب گفت: امروزه با استفاده از فضای مجازی می‌توان این کار را در کوتاه‌ترین زمان و بهترین روش‌ها انجام داد.

حداد عادل با اشاره به اهمیت زبان فارسی گفت: زبان فارسی با خطرات زیادی مواجه است و اگر دیر بجنبیم فاتحه آن به مانند آنچه که در تاجیکستان رخ داد خوانده خواهد شد.

فرهنگستان ادب فارسی 100 جلسه برای تنظیم رسم‌الخط  و فرهنگ املایی برگزار کرده است و امیدوارم هر چه زودتر همانطور که دامنه ir را برای ایران به ثبت رساندیم از این رسم‌الخط نیز استفاده بکنیم.

وی در ادامه پیشنهاد کرد تا واژه قلمرو و یا حریم را به جای domain یا دامنه استفاه کنیم. به نظر رییس فرهنگستان ادب فارسی این واژه‌ها برای بیان مفهوم domain رساتر است.

در ادامه مراسم عبدالمجید ریاضی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این حوزه از ایده‌های نو و خلاقانه استقبال می‌کند در جهت اتصال دانشگاه‌ها به شبکه ژانت 2 گام‌های اولیه برداشته شده و بسترها لازم آن نیز فراهم شده است.

وی ادامه داد: در راستای رشد و توسعه فناوری، شبکه علمی با پهنای باند وسیع در مقیاس تهران به زودی راه اندازی می‌شود. این شبکه که در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد در حال حاضر در مرحله آزمایش است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی این شبکه را در گرو همکاری صمیمانه دستگاهها دانست و اظهار داشت: رسیدن به اهداف چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران بدون استفاده از فناوری اطلاعات میسر نیست چرا که این فناوری فضای جدیدی را بر روی بشر می‌گشاید و تحولات بنیادینی را در ارائه خدمات در جوامع ایجاد می‌کند.

وی همچنین از ایجاد 3 کارگروه ویژه در ستاد همکاری برنامه پنجم توسعه در حوزه فناوری اطلاعات خبر داد و خاطرنشان کرد: در ستاد همکاری برنامه پنجم توسعه سه کارگروه ویژه شامل کارگروه تخصصی فناوری اطلاعات، کارگروه ویژه امنیت فضای تبادل اطلاعات و کارگروه تخصصی ارتباطات ایجاد شده است و امیدواریم با ایجاد این کارگروه‌ها بتوانیم در برنامه پنجم توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در جایگاه ویژه قرار دهیم.

ریاضی ادامه داد: در هفته‌های گذشته 6 پروژه اساسی در حوزه فناوری اطلاعات به تصویب رسید و برای اجرایی کردن آنها بودجه‌های مناسبی در نظر گرفته شده است که در صورت تحقق آن در آینده شاهد تحولات چشمگیری در این حوزه خواهیم بود.

در ادامه مراسم از ابراهیم مشایخ، رییس پیشین دامنه ir ، و آقایان: آذری، اسفهبد، صالح فاضلی و خانم‌ها: حسینی، خیریان، زهدی و شرکت‌های کارگزار: فناوری اطلاعات توسعه سامان، فناوری اطلاعات کینا، رادکام، مهندسین فراکوشان رایانه، سیستم‌های کاربری ترنج، ارتباطات شبکه دی و پارس دیتا تشکر و قدردانی شد.

کد خبر 66278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز