همشهری آنلاین: رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از تصویب نام دامنه‌های فارسی در سازمان آیکان خبر داد

و گفت: از آنجا که ایران تنها کشور فارسی زبان نیست طبق درخواست ایران، زمینه تعامل و نظارت ایران در ثبت نام دامین‌های فارسی (نام‌های دامنه) فراهم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهندس پرویز رحمتی سه شنبه شب در اولین همایش فعالان حوزه میزبانی وب، ثبت دامنه و مراکز خدمات داده ها، جرائم رایانه‌ای را موضوع جدیدی در کشور دانست و گفت: در زمینه ثبت نام‌های اینترنتی، ثبت نام دامین و سایر حوزه های محیط سایبر با مسائل و مشکلات زیادی مواجه هستیم که در این جلسه با حضور نهادهای ذیربط نحوه پیشگیری از جرم در حوزه رایانه و نحوه برخورد با مجرمین بررسی می‌شود.

وی با اشاره به تصویب قانون جرایم رایانه‌ای افزود: از آنجا که تغییرات در حوزه فناوری اطلاعات بسیار پر شتاب است نباید انتظار داشته باشیم که این قوانین برای مدت طولانی جوابگوی نیازهای ما باشد.

رحمتی با اشاره به ماده 22 قانون جرایم رایانه ای، پیشنهاد تشکیل کارگروهی در زمینه جرایم رایانه ای را داد و اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود این کارگروه با حضور نمایندگان دادسرای ویژه جرایم رایانه ای، پلیس ناجا، سازمان تنظیم مقررات، سازمان نظام صنفی و نهادهای امنیتی و نظارتی تشکیل شود تا نحوه رسیدگی به جرایم و راهکارهای پیشگیری از جرایم در فضای مجازی را ارزیابی کنیم. این کارگروه می تواند راهکارهای موثری در زمینه برخورد با جرایم رایانه ای ارائه دهد.

ساماندهی بازار IT در کشور

رئیس سازمان نظام صنفی از اجرایی کردن طرح ساماندهی بازار IT در کشور خبر داد و اظهار داشت: این طرح به منظور تنظیم تعرفه ها، بهینه سازی فعالیت‌های شورای انتظامی، جلوگیری از فعالیتهای بی هویت و تشویق فعالیتهای شناسنامه دار و اجرای احکام شورای انتظامی اجرایی می‌شود.

وی به مصوبه دیوان عدالت اداری در زمینه وظایف و اختیارات این سازمان اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته تصور بر این بود که حوزه اختیارات این سازمان تنها در حوزه نرم افزاری است ولی طبق رای دیوان عدالت اداری و حمایت وزارت ارشاد حوزه اختیارات این سازمان کلیه مسائل حوزه IT را شامل می‌شود.

ثبت دامنه فارسی در آیکان 

رئیس سازمان نظام صنفی از ثبت نام دامنه فارسی در آیکان خبر داد و اضافه کرد: ثبت دامین فارسی در سازمان آیکان (سازمان بین الملی ثبت ارقام و دامین اینترنتی) مورد پذیرش قرار گرفت و به این ترتیب ثبت دامین فارسی در آیکان امکانپذیر شد.[اینترنت آماده ارائه آدرس‌های غیرانگلیسی می‌شود]

وی با بیان اینکه ایران تنها کشور فارسی زبان نیست، خاطرنشان کرد: این امر باعث       می‌شود دامین‌هایی که با شئونات ما سازگاری نداشته باشد نیز به ثبت برسد از این رو پیشنهاد شد که ایران بر دامین‌های فارسی پیشنهادی قبل از ثبت نظارتی داشته باشد که این درخواست مورد پذیرش قرار گرفت.

رحمتی دامین خلیج فارس را از جمله موارد بحث برانگیز نام برد و یادآور شد: با تصویب این پیشنهاد زمینه تعامل در زمینه ثبت دامین‌های فارسی در سازمان آیکان فراهم شده است.

افزایش اعضای سازمان نظام صنفی

رحمتی افزود: در حال حاضر حدود چهار هزار عضو از 20 استان کشور در سازمان نظام صنفی عضو هستند که با هماهنگی معاون و رئیس جمهور چهار استان دیگر به جمع اعضای این سازمان اضافه خواهد شد.

کد خبر 93886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز