یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: فرمانده نیروی انتظامی در مراسم افتتاحیه پلیس در فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) از راه‌اندازی پلیس مجازی در تمام مراکز پلیس در سراسر کشور تا پایان سال آینده خبر داد.

پلیس مجازی

 سردار احمدی مقدم همچنین از بهره‌برداری از دستاوردهای جدید در حوزه الکترونیک، بیومتریک و کنترل ترافیکی در دهه فجر امسال نیز خبر داد.وی در متن و حاشیه این مراسم گفت: ایجاد پلیس «فتا» به معنای ایجاد محدودیت برای مردم و ایجاد مداخله در حریم خصوصی آنها نیست بلکه پیش‌بینی جرایم جدید در حوزه‌های جدید اینترنتی و پیشگیری اجتماعی است که از طریق اطلاع‌رسانی باید انجام شود. پلیس ما نباید بگیر و ببندی باشد بلکه موضوع آگاه‌سازی‌ مدنظر است که رسانه‌ها در این رابطه مسئولیت خطیری را برعهده دارند.

احمدی مقدم با تأکید بر اینکه مردم را باید از جرایم اخلاقی آگاه کنیم، گفت: مردم باید بدانند فردی که در آن سوی چت نشسته و دلرباست کسی جز یک فرد فریبکار نیست که دامی را پهن کرده است.فرمانده نیروی انتظامی گفت: سرقت اینترنتی، ارسال بلوتوث، سرقت اطلاعات موبایل و محتویات کامپیوتر از جمله جرایمی است که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد که متأسفانه امروز با دست خودمان کامپیوتر را به شبکه وصل می‌کنیم و به‌دلیل عدم‌آشنایی زمینه برای جاسوسی و سرقت به‌وجود می‌آید. این در حالی است که کاربران باید اطلاعات لازم را در زمینه ایمنی داشته باشند.

فرمانده ناجا به بحث تروریسم اشاره کرد و افزود: به‌طور مثال در پرونده شهید علی محمدی همه طراحی‌های عملیاتی و مبادلات اطلاعات در بستر دیجیتال و اینترنت بوده است. بسیاری از انفجارها و حتی انتخاب تروریست همچنین ساخت مواد منفجره و حتی مبادله پول در بستر اینترنت و خلأ‌های آنها انجام می‌شود.

وی اختلال در سیستم برج‌های فرودگاه‌ها را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که می‌تواند در بستر اینترنتی انجام شود و افزود: امکان دست‌اندازی و دسترسی دیگران به حریم خصوصی، وقوع سرقت، اخاذی، شورش، اغتشاشگری و شایعه‌پراکنی از دیگر موضوعاتی است که در شبکه اینترنت صورت می‌گیرد.احمدی مقدم افزود: شبکه‌های اجتماعی که خبرهای مربوط به تجمع را در صدر اخبار قرار می‌دهند عمده این حرکت‌ها و جنبش‌ها را در همین مدار ساماندهی می‌کنند. در مسئله تونس کسانی که از طریق فضای مجازی برای ما چاره می‌اندیشیدند امروز خود از همین طریق دچار مشکل شده‌اند.

انگیزه مالی ‌درصدر جرایم اینترنتی

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات گفت: در ایران 81‌درصد جرایم فضای سایبری با انگیزه مالی، 13‌درصد با انگیزه غیراخلاقی، 3درصد با انگیزه انتقام‌جویی و 2درصد با انگیزه کنجکاوی به‌وقوع پیوسته است.سردار کمال هادیانفر گفت: ابزار فناوری اطلاعات اکنون سود بیشتری به سوءاستفاده‌کنندگان می‌دهد به‌نحوی که در سال2010 درآمد جرایم اینترنتی 3هزار میلیارد دلار بوده که این درآمد بیش از درآمد حاصل از فروش مواد‌مخدر است.

وی گفت: نفوذ اینترنت در خاورمیانه در سال‌های اخیر 28درصد و در آسیا42.4 درصد بوده که این نشانه توسعه فضای مجازی در کشورهای جهان‌سوم است.رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تصریح کرد: همچنین رشد کاربران اینترنت در سال2010 بیش از 2میلیارد نفر در دنیا بوده است.

سردار هادیانفر اضافه کرد: با توسعه اینترنت و فضای مجازی در ایران بیش از 75درصد از مشاغل، وابسته به فناوری می‌شود و حدود 22میلیون فرصت شغلی و 18میلیون شغل در کشور ایجاد می‌شود.وی افزود: ایران با 32‌میلیون و 200‌هزار کاربر اینترنت رتبه اول را در استفاده‌کنندگان اینترنت در خاورمیانه دارد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تصریح کرد: در حال حاضر جرایم در دنیا شکل دیگری یافته و 2هزار تفکر مجرمانه بشر هیچ تغییری نکرده و تنها روش‌ها و ابزارهای ارتکاب جرم متفاوت شده است. همچنین سن جرایم به‌شدت در دنیا با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد فضای مجازی کاهش یافته است.وی گفت: در سال2009، 8میلیون و 226‌هزار و 800‌فقره جرم سایبری در 20 کشور دنیا رخ داده که آمریکا با 22‌درصد صدرنشین بوده و آرژانتین با یک‌درصد کمترین آمار وقوع جرم سایبری را داشته است.
سردار هادیانفر افزود: در سال2010، 54درصد جرایم فضای مجازی با انگیزه مالی، 26درصد باانگیزه غیراخلاقی، 9درصد برای کنجکاوی و 8درصد باهدف انتقام‌جویی بوده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات افزود: 75درصد جرایم رایانه‌ای در تهران و مابقی به‌ترتیب در خراسان‌رضوی، کرمان، گیلان، مازندران و سایر استان‌ها بوده است. وی تصریح کرد: آمایش سرزمینی فضای تبادل اطلاعات تا آخر سال90 انجام می‌شود و تا پایان سال آینده در 32‌استان پلیس این ستاد عملیاتی شده و در کلانتری‌ها مستقر می‌شود.

کد خبر 126508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز