شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

اسماعیل ذبیحی: کارشناسان امنیت اطلاعات رایانه‌ای، با ابراز نگرانی از افزایش دسترسی‌های ناامن به اینترنت در فصل تابستان، از تمامی کاربران رایانه و اینترنت خواسته‌اند که نسبت به رعایت جوانب حفاظتی در رایانه خود و به‌ویژه مراقبت از کودکان و نوجوانان در شبکه جهانی وب حساس‌تر باشند.

براساس اعلام شرکت امنیتی پاندا، با فرارسیدن فصل تابستان، انتشار کدهای مخرب، ویروس‌های رایانه‌ای، ابزار هک و در مجموع فعالیت خرابکاران و مجرمان اینترنتی به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است و به‌نظر می‌رسد که تنها دلیل این مسئله تعطیلات تابستانی و افزایش اوقات فراغت کاربران باشد.

این شرکت امنیتی همچنین درخصوص افزایش کلاهبرداری‌های آنلاین و نیز تهدیدات مربوط به شبکه‌های بی‌سیم و رایانه‌های همراه هشدار داده و شبکه‌های اجتماعی را از پرخطرترین پایگاه‌های مجازی برای کاربران عادی‌تر اینترنت برشمرده است.

به گفته کارشناسان، این نخستین باری است که پایگاه‌های اینترنتی و نرم‌افزارهای مربوط به برنامه‌ریزی مسافرت‌های تابستانی و نیز برنامه‌های مکان‌یابی (از طریق GPS)، هدف حملات گسترده خرابکاران قرار گرفته است. نشت اطلاعات از این برنامه‌ها به‌راحتی موجب اطلاع لحظه به‌لحظه از موقعیت فعلی افراد و افزایش احتمال سرقت‌های خانگی در هنگام مسافرت‌های طولانی مدت می‌شود.

بر این اساس ابزارهایی مانند مکان‌یاب جغرافیایی Twitter و یا خدمات مکان‌یابی تلفن‌های همراه از طریق GPS که بسیاری از دستگاه‌های مبتنی بر iPhone و Android از آن استفاده می‌کنند، در برابر نفوذ و سرقت اطلاعات شخصی بسیار آسیب‌پذیرند.

کودکان و نوجوانان نیز یکی دیگر از حلقه‌های آسیب‌پذیر و شکننده اینترنت محسوب می‌شوند که به‌علت بی‌تجربگی حرفه‌ای و ناپختگی احساسی، با خطرات عمده‌ای مواجهند. دسترسی به پایگاه‌ها و وب‌سایت‌های نامناسب، تهدیدهای امنیتی و نیز سوءاستفاده‌های غیراخلاقی، تهدیدهایی هستند که تعطیلات تابستانی را برای این گروه بزرگ از کاربران اینترنت، ناامن‌تر می‌کنند.

لابراتوارهای کشف و بررسی تهدیدهای رایانه‌ای، ضمن اینکه از افزایش محسوس حملات و خطرات اینترنتی در فصل تابستان ابراز نگرانی کرده‌اند، فهرستی از دستورالعمل‌های حفاظتی را برای تمامی کاربران خانگی اینترنت منتشر کرده و از تمامی آنها خواسته‌اند برای افزایش امنیت اطلاعات رایانه‌های شخصی خود و درنتیجه ارتقای ضریب امنیتی در سرتاسر جهان پهناور اینترنت، از آنها استفاده کنند:

- قبل از هر چیز از تمامی اطلاعات ارزشمند و حساس خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید و همواره آن را به‌روز نگاه دارید.

- از نسخه رسمی یک نرم افزار امنیتی قدرتمند استفاده کنید و آن را همواره به‌روز نگاه دارید.

- تمامی اصلاحیه‌های امنیتی مربوط به سیستم‌های عامل و برنامه‌های کاربردی رایانه خود را دریافت و نصب کنید. بسیاری از این اصلاحیه‌ها به شکل خودکار در رایانه شما نصب می‌شوند اما بسیاری از آنها را باید به‌صورت دستی دانلود و نصب کنید. برای این کار تردیدی به‌خود راه ندهید چون برای مثال یک حفره بحرانی در یکی از برنامه‌های شرکت Adobe ممکن است خسارت‌های شدیدی را برای شما به همراه داشته باشد.

- برای کاهش خسارت‌های ناشی از سرقت رایانه‌های همراه، اطلاعات ارزشمند خود را رمزگذاری کنید. هر چند این کار ممکن است کمی پیچیده و وقت‌گیر به‌نظر برسد اما از دسترسی‌های غیرمجاز به اطلاعات خصوصی و محرمانه شما پیشگیری می‌کند.

- هر از چند گاهی حافظه مرورگر اینترنت خود را که شامل اطلاعات موقت ثبت یا ذخیره شده است، به‌طور کامل پاکسازی کنید. این اطلاعات موقت می‌توانند حاوی داده‌های بسیار مهم و ارزشمند باشند و به‌راحتی مورد سوءاستفاده جاسوس افزارها و سارقان اینترنتی قرار بگیرند.

- قبل از اتصال به شبکه‌های بی‌سیم خانگی یا محلی و استفاده از اینترنت، از امنیت این شبکه‌ها اطمینان حاصل کنید. حتی پرداخت پول به‌ازای اتصال به یک شبکه بی‌سیم  دلیل امنیت کامل آن محسوب نمی‌شود.

- مراقب نامه‌های الکترونیک و پیغام‌های دریافتی در برنامه‌های چت باشید. نامه‌های مشکوک و پیغام‌های ناشناس و همچنین لینک‌های اینترنتی مربوط به آنها ممکن است شما را به پایگاه‌های اینترنتی مخرب هدایت کنند یا بستر مناسبی برای اجرای حملات مستقیم اینترنتی علیه رایانه شما باشند.

- به هیچ عنوان اطلاعات ارزشمند و فعالیت‌های حساس خود (مانند بررسی حساب‌های بانکی یا خریدهای آنلاین) را از طریق رایانه‌های مستقر در کافی نت‌ها، فرودگاه‌ها  یا اماکن عمومی دیگر پیگیری نکنید. در غیراین صورت پس از هر بار استفاده از رایانه‌های عمومی برای فعالیت‌های محرمانه، رمزهای عبور مورد استفاده خود را تغییر دهید.

- در قبال دسترسی‌های کودکان و نوجوانان به اینترنت حساس‌تر باشید و مراقبت بیشتری به خرج دهید. به این منظور نرم افزارهای کنترل والدین در هنگام دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

تعطیلات برای خرابکارهای اینترنتی، مفهومی ندارد، پس همواره خود را آماده مقابله با آنها نگاه دارید.

کد خبر 111702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز