چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین : وزرای ارتباطات و آموزش و پرورش در نشست مشترکی ابعاد مختلف طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اینترنت را مورد بررسی قرار دادند که طبق پیش‌بینی‌های مورد نطر تا پایان سال تحصیلی جاری، اتصال 70 هزار مرکز آموزشی به شبکه ملی اینترنت عملیاتی شود.

مدارس دیجیتالی

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک با رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بحث اتصال مراکز آموزشی به شبکه ملی اینترنت را یک اضطرار خواند و اظهار داشت: برخی مشکلات اجرایی موجود در خصوص اتصال مدارس و مراکز آموزشی به شبکه ملی اینترنت به زودی برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه اهداف بلندی که آموزش و پرورش باید در این حوزه به آن برسد از جمله ارائه الکترونیکی تمامی کتاب ها به دانش آموزان، باید مشخص شود به تدابیر اندیشیده شده در این بخش اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت کلان به آن توجه شده و هم اکنون در روستاها در حال اجرا است ایجاد مجتمع های آموزشی است. براین اساس، مدارس دیگر هویت مستقل نخواهند داشت و مدارس در روستاها زیرمجموعه این مجتمع ها قرار خواهند گرفت.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح حدود 30 هزار مدرسه در روستاها کاهش یافته و در صورت اجرا در تمامی روستاها، این مدارس به حدود 15 هزار مجتمع تبدیل خواهند شد. این طرح بر اساس سند ملی موجود در این حوزه تعریف شده و بر این اساس این مدارس با مجتمع ها به صورت مجازی به هم متصل خواهند بود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد که با همکاری و کمک های وزارت ارتباطات تا پایان سال تحصیلی 90-89 موضوع اتصال 70 هزار مرکز آموزشی به شبکه ملی اینترنت علمیاتی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست بر حرکت در این حوزه و رشد این بخش در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: به منظور ایجاد زیرساخت های لازم، مجموعه وزارت ارتباطات پروژه های بزرگی را تعریف کرده است.

تقی پور با اظهار امیدواری از اینکه تا پایان سال جاری پروژه تفکیک شبکه اینترانت از شبکه اینترنت اجرایی شود گفت: به واسطه این امر می توان شبکه اینترانت را برای اتصال مدارس فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در همین حال و به موازات این پروژه، ظرفیت سازی های لازم در شبکه زیرساخت ایجاد خواهد شد و ظرفیت این شبکه به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

تقی پور، اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات را یکی دیگر از پروژه های وزارت ارتباطات دانست و تصریح کرد: بر اساس این پروژه فیبرنوری تا در منازل کشیده خواهد شد که مدارس در اجرای این پروژه در اولویت قرار خواهند داشت.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه کار اجرایی این پروژه در سال جاری آغاز خواهد شد و بر اساس برنامه پیش بینی شده، عملیاتی می شود اضافه کرد: موضوع محتوا یکی معضلات کلی کشور است و تاکنون، بیشتر توجه ها به تجهیز مدارس و اتصال آن به شبکه بوده اما در خصوص تولید محتوا، کار جدی صورت نگرفته است.

به گفته تقی پور ثمره واقعی تمام تلاش ها با پیاده سازی محتوا روی این شبکه مشخص خواهد شد و مسئولان می توانند نتیجه عملی تلاش صورت گرفته را مشاهده کنند.

وی با اشاره به برقراری ارتباطات و فراهم شدن زیرساخت های مورد نیاز میان کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش می تواند با استفاده از این زیرساخت ها، محتوای تولیدی خود را در راستای اجرای آموزش از راه دور در اختیار کشورهای منطقه نظیر افغانستان قرار دهند.

در این نشست گزارشی از آخرین وضعیت اتصال 100 هزار مدرسه به شبکه ملی اینترنت از سوی شرکت فناوری اطلاعات ایران ارائه شد.

بر اساس تفاهم نامه ای که در انتهای سال 87 میان وزارتخانه های آموزش و پرورش و ارتباطات به امضاء رسیده مقرر شد تا 100 هزار مدرسه در سه فاز به شبکه ملی اینترنت متصل شوند. براین اساس اجرای محورهای شش گانه توافق شده در فاز نخست در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی عملیاتی خواهد شد.

کد خبر 114775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز