شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شبکه تارگستر جهانی (WWW) که توانست تحولی در شیوه ارتباطی مردم ایجاد کرده و شبکه اینترنت را از یک فناوری خصوصی و محدود به یک فناوری در دسترس و جهانی تبدیل کند روز جمعه بیستمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت.

Tim Berners-Lee

شبکه جهانی وب از روزی که یک مفهوم رسمی پیدا کرد دو دهه از حیات خود را پشت سر گذاشته است.

به گزارش مهر، هرچند ایده یک شبکه اطلاعاتی جهانی یک سال قبل از آن شکل گرفته بود اما 12 نوامبر 1990 یک مهندس شورای تحقیقات هسته‌ای اروپا (سرن) مفاهیم اساسی یک "مافوق متن چندرسانه ای سیاره‌ای" را رسما اعلام کرد.

به نظر می رسد اتفاقی که در دو دهه قبل رخ داد همین دیروز بوده باشد و شاید زمانی که تیم برنرز- لی، مهندس سرن در 12 نوامبر 1990 پیشنهاد رسمی خود را در تعریف "پهنای جهانی وب" اعلام می کرد چیزی را شبیه به آن چیزی که امروز در شبکه وجود دارد در ذهن خود تصور می کرد: یک شبکه جهانی از کلمات، صداها و تصاویری که برای همیشه روش ارتباطات میان ساکنان سیاره زمین را تغییر دادند.

12 نوامبر 20 سال قبل تیم برنرز- لی به همراه "رابرت کالیایو" ایده ها و تحقیقاتی درباره مافوق متن ها را در پیشنهادی به نام "طرح پیشنهادی برای پروژه 1 مافوق متن" ارائه کرد.

مافوق متن، پرونده هایی هستند که از طریق یک "لینک" با یکدیگر پیوند می خورند و وبگردی از یک اطلاعات به اطلاعات دیگر و از یک مفهوم به مفهوم دیگر را امکانپذیر می کنند.

اما در 13 مارس 1989 این ایده در سندی به نام "مدیریت اطلاعات: یک طرح پیشنهادی" پذیرفته شده بود و بنابراین اغلب از روز پذیرفته شدن این طرح پیشنهادی برای نشان دادن روز تولد وب یاد می شود.

"مایک سندال" که در آن زمان مدیر ارشد سرن بود به یاد می آورد که این طرح پیشنهادی به عنوان طرحی "مبهم اما هیجان انگیز" شناخته شد.

یک سال و نیم بعد، ایده یک شبکه که اطلاعات در آن به یکدیگر پیوند می خورند در مفاهیم کاربردی و التزامات فنی در سند 12 نوامبر 1990 شرح داده شد.

تنها چند سال بعد، مرورگرها برای وبگردی بر روی اینترنت توسعه یافتند و همانند برنامه پردازش کلمات و برگه های الکترونیک به برنامه هایی پر استفاده تبدیل شدند.

کد خبر 120645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز