همشهری آنلاین: امسال پنجاهمین سالگرد به استقلال رسیدن 17 کشور آفریقایی است و ظهور راهی نو برای مستقل بودن به معنای واقعی.

و حالا موجی از برنامه‌نویس‌، توسعه دهنده و تولیدکننده‌های نرم‌افزار بزرگ‌شده در آفریقا مدعی‌اند قاصد و به‌وجود آورنده عصری جدید از استقلال آفریقا هستند.

چندی پیش در کنفرانسی که بنیاد نرم‌افزار رایگان و منبع باز برای آفریقا (اف او اس اس اف ای- فسفا) در غنا برگزار کرد باهوش‌ترین مخ‌های برنامه نویسی این قاره گرد هم جمع شدند تا درباره فرصت های نرم افزاری جدید در آفریقا بحث و تبادل نظر کنند.

برخلاف تولیدکننده‌های بزرگ‌تر و خارجی که بیشتر بازار شهری را هدف قرار داده‌اند
برنامه‌نویس‌های حاضر در این رویداد به این موضوع پرداختند که چطور می شود به جوامع روستایی و نسبتا فقیر آفریقا دست پیدا کرد.

آنها معتقدند هم برنامه‌نویس‌اند هم این قاره را بهتر می‌شناسند. آنها می گویند باید فن‌آوری به زبان خود مردم آفریقا تولید شود و امکان استفاده از زبان خودشان وجود داشته باشد چون خیلی از آفریقایی ها زبان انگلیسی یا فرانسه نمی‌دانند و نمی توانند به همین خاطر مثلا از پیامک استفاده کنند.

هدف آنها تولید و بومی سازی برنامه‌های کاربردی است. در این کنفرانس بحث این مطرح شد که به خاطر وارداتی بودن فن‌آوری چه در سطح ملی چه در سطح قاره، آفریقایی ها آسیب پذیرند و برای رهایی از این وابستگی بایستی ظرفیت و توانمندسازی انجام شود تا افریقا عصر نویی در عرصه استقلال را تجربه کند.

برخی از این  افراد برنامه های منبع باز را راه حل این مشکل و وابستگی می‌دانند. گروه‌های تولید کننده برنامه منبع باز در آفریقا تاثیر و توان خودشان را تا الان هم نشان داده اند.
به دنبال بروز زلزله هائیتی کسانی که آسیب دیده بودند می‌توانستند برای درخواست کمک و امدادرسانی از نرم‌افزار تعیین محل استفاده کنند. درخواست کمک روی یک وب سایت به نمایش در می‌آمد.

نرم افزار این پروژه را افرادی از کنیا، غنا، آفریقای جنوبی، بوتسوانا و بسیاری دیگر که اهل این قاره نبودند، تولید کرده بودند.

کارهایی از این دست هدف این گروه است و به آنها انگیزه بیشتری داده تا به قول خودشان بیشتر و بیشتر برای افزایش آگاهی و دانش و ظرفیت سازی تلاش کنند.این افراد باور دارند  انگار وارد دنیای جدیدی می شوند و همانطور که انسان بایستی در یک دنیای جدید به صورت فیزیکی از خودش محافظت کند باید در دنیای شبکه و واقعیت مجازی هم از خودش مراقبت و محافظت کند و وابسته نباشد.

کد خبر 110549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز