همشهری آنلاین: روزنامه واشنگتن پست از هشت خبرنگار خود خواست که یک هفته بدون فناوری زندگی کند؛ برخی از آن‌ها بیش از دو روز دوام نیاوردند

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال 2007 یک خبرنگار روزنامه ایندیپندنت به نام "دام جولی" به دستور سردبیر خود 7 روز را بدون رایانه شخصی، "آی پاد"، تلویزیون دیجیتال و جستجوگر ماهواره ای و تمام فناوریهایی که در 25 سال گذشته زندگی مردم دنیا را دستخوش تحول کرده اند گذراند و زندگی و شرح این وقایع را در این روزنامه انگلیسی منتشر کرد.

در این راستا، سردبیر ارشد روزنامه واشنگتن پست از هشت خبرنگار خود خواست که یک هفته را بدون اینترنت، ایمیل، آی- فن و بلک بری، وبلاگها و شبکه های اجتماعی زندگی کنند و برای تهیه خبر تنها از روش تماس مستقیم با منابع خبری، مصاحبه با اشخاص و یا در نهایت مصاحبه تلفنی استفاده کنند.

این هشت خبرنگار نیز پیشنهاد مافوق خود را برای آزمایش این پروژه که Unplugged Reporters (خبرنگاران از پریز کشیده شده!) نام دارد پذیرفتند.

ایده این پروژه از اینجا شکل گرفت که برخی از خبرنگاران در خانه و در تحریریه روزنامه اولین علائم اعتیاد به وب شامل اضطراب از تلفن همراه هوشمند، جنون آی- پد و اختلال وسواسى فکرى - عملى نوشتن با رایانه را نشان دادند.

مارک فیشر سردبیر ارشد واشنگتن پست در این زمینه توضیح داد: "در ابتدا، این ایده با استقبال مواجه شد اما با گذشت روزها این صداها در تحریریه شنیده می شد که: آیا باید این کار را انجام دهیم؟ اما واقعا باید آن را انجام دهیم؟ و من به آنها پاسخ می دادم تنها یک هفته بدون اینترنت زندگی کنید و به یاد لحظات شیرین دوران مدرسه بیفتید."

به اعتقاد "ترزا وارگاز" عضو هئیت تحریریه واشنگتن پست این آزمایش واقعا یک شکنجه بود.
 
این خبرنگار توضیح داد: "افسردگی در اولین روز و در حالی که داشتم با مترو به خانه باز می گشتم فرا رسید. برای رسیدن به خانه باید چهار ایستگاه را طی کنم که به طور معمول در این مدت زمان چند ایمیل می خواندم و آخرین اخبار را روی بلک بری کنترل می کردم و یک پیغام برای همسرم می فرستادم و به این ترتیب چهار ایستگاه به سرعت طی می شد. اما آن روز، چهار ایستگاه بسیار طولانی و تمام نشدنی بودند. احساس می کردم که دستانم بی فایده و ذهنم بی غذا مانده است. از دیدگاه کاری نیز خیلی چیزها خوب پیش نمی رفتند و به عنوان یک خبرنگار کاملا فلج شده بودم. "
 
این روزنامه نگار ادامه داد: "پس از تنها دو روز از شرکت در آزمایش انصراف دادم چون در آن روزها بر روی سوژه ای که مربوط به مسائل سایبری بود کار می کردم که انجام آن بدون اینترنت غیرممکن بود."
 
"یان شاپیرا" یکی دیگر از شرکت کنندگان در این آزمایش درباره تجربه خود گفت: "صبح روز اول از خواب بیدار شدم و احساس کردم که نورونهای مغزم به دستانم دستور می دهند: تلفن همراه را بردار! ایمیلها، توییتر، فیس بوک و همه چیز را چک کن! این نورونها تا دو روز این فرمان را صادر می کردند. من به خودم گفتم که مقاله ای که باید بنویسم درباره سقوط بازار اسبهای مریلند است و بنابراین اگر آنلاین نباشم نمی توانم آن را بنویسم. بنابراین من هم از پروژه انصراف دادم."
 
البته تمام خبرنگاران شرکت کننده در این آزمایش، اعتیاد خود را به اینترنت اثبات نکردند. برای مثال "مایکل اس. رازنوالد" موفق شد با سربلندی از پروژه "خبرنگاران از پریز کشیده شده" بیرون بیاید.

کد خبر 108831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز