همشهری‌آنلاین: ضرورت وجود سازوکاری که هماهنگی لازم را بین نهادهای اجرایی در پایش و کنترل سرویس‌های ارتباطی به تفکیک وظایف هر دستگاه ایجاد کند از مدتها پیش احساس می‌شد؛ به این منظور تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و هفت سازمان دیگر چندی پیش به امضا رسید.

موبایل

به گزارش ایسنا، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا، پلیس آگاهی، سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور دستگاه‌هایی بودند که تفاهم‌نامه پایش و کنترل سرویس‌های ارتباطی و فن‌آوری اطلاعات میان نمایندگان آن‌ها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منعقد شد.

تفاهم‌نامه مذکور با توجه به گسترش روز‌افزون و سریع سرویس‌های ارتباطی و فن‌آوری اطلاعات در جامعه و اقبال عمومی آن در سطوح مختلف کشور، در راستای ساماندهی و نظارت و حمایت از زنجیره تامین، تولید و مصرف، در چارچوب عدالت، انصاف و شفافیت منعقد شده و باید دید مندرجات آن به چه شکل و با چه سرعتی اجرا خواهد شد.

قرار است با تنظیم و تبادل این تفاهم‌نامه، برنامه‌های تنظیم ‌شده از سوی نهادهای ذی‌مدخل در موضوعات مرتبط و مشترک در سراسر کشور همسو شده و ضمن جلوگیری از اتلاف منابع و سرمایه‌ها با تقسیم و تفکیک وظایف و ایجاد همکاری‌های نزدیک، منجر به اعمال نظارتی هماهنگ و منسجم و استقرار فضای سالم رقابتی ‌شود.

این تفاهم‌نامه با هدف پایش و کنترل سرویس‌های ارتباطی و فن‌آوری اطلاعات و نه محدود به مواردی که براساس قانون مستلزم اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌باشند، تنظیم شده است که عرضه خدمات اینترنت رسا (ISP)، توزیع و عرضه اینترنت‌(ISDP)، ارائه‌ی خدمات عمومی انتقال داده‌ها از طریق خطوط کابلی دیجیتال مشترکین (PAP)، ارائه‌ی خدمات عمومی انتقال داده از طریق ارتباطات ماهواره‌ای (SAP)، ارائه‌ی خدمات مخابراتی ارتباطات همراه بین‌المللی (GMPCS)، ارائه‌ی خدمات ارتباطات بی‌سیم مبتنی بر فن‌آوری (WIMAX)، ارائه‌ی خدمات تلفن همراه و ثابت و ارتباطات داده‌ها (TCI و غیره)، راه‌اندازی شبکه و ارائه‌ی خدمات ارتباطات سیار (GSM) و ارائه‌ی خدمات عمومی تلفن ثابت و ارائه‌ی سرویس‌های پستی و دفاتر پیشخوان خدمات دولت از آن جمله است.

  • محور‌های تفاهم:

برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور شفاف‌سازی وظایف و آگاهی هر بخش از عملکرد بخش‌های دیگر، تشکیل کارگروه‌های مشترک نظارت و اعمال مقررات به منظور افزایش قدرت قانون و اعمال مقررات موثر در محل تخلف، ایجاد بانک اطلاعاتی و شبکه یکپارچه پایش و کنترل به منظور جلوگیری از بروز فاصله بین دستگاه‌های اجرایی و ثبت تخلفات به‌صورت متمرکز، اطلاع‌رسانی و ایجاد آگاهی درباره حقوق ICT شهروندان و وظایف هر دستگاه، رسیدگی به ارجاعات مردمی براساس تفکیک وظایف ایجاد شده و جلوگیری از سردرگمی مردم و تاخیر در احقاق حقوق آن‌ها از جمله محورهای این تفاهم‌نامه اعلام شده است.

  • ساختار سیاست‌گذاری و اجرایی

کمیته‌ی مرکزی هر سه ماه یکبار و یا به‌صورت فوق‌العاده با حضور حداقل پنج عضو رسمیت یافته و وظیفه سیاست‌گذاری، راهبری و هماهنگی در اجرای مفاد تفاهم‌نامه و نظارت بر عملکرد کمیته‌های استانی را به عهده خواهد داشت و نمایندگان رسمی و تام‌الاختیار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان نظام صنفی رایانه‌یی، پلیس آگاهی ناجا، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فن‌آوری اطلاعات اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند.

کمیته‌های استانی هم هر دوماه یکبار و یا به صورت فوق‌العاده با حضور اکثریت اعضاء در استان‌ها تشکیل خواهد شد و اجرای مصوبات کمیته‌ی مرکزی و اتخاذ تصمیمات مناسب و منطبق با سیاست‌های کمیته‌ی مرکزی را به عهده خواهد داشت.

کد خبر 137839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار