سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

معاون دبیرخانه شورای‌عالی اطلاع رسانی از اتمام مراحل پیاده‌سازی‌ پژوهشنامه خطایاب املایی در محیط Word خبر داد و گفت:

این نرم افزار به‌زودی رونمایی خواهد شد و کاربران رایانه می‌توانند این نرم‌افزار را به‌صورت رایگان دریافت کرده و به ویرایشگر محیط Word اضافه کنند.

بهروز مینایی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی کارگروه خط و زبان فارسی در محیط رایانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی به وضعیت فعلی کارگروه‌های دادگان ملی، فونت، تبدیل متن به گفتار، تبدیل گفتار به متن، نویسه‌خوانی نوری (OCR) و خطایاب املایی اشاره کرد و گفت: نرم افزار خطایاب که پیش‌نویس اولیه آن به‌اتمام رسیده به کاربران امکان خطایابی خودکار املایی و ویرایش زبان فارسی را در محیط رایانه‌ای می‌دهد.

وی با اشاره به اتمام پژوهشنامه نویسه‌خوانی نوری گفت: این پژوهشنامه حدود یک ماه است که منتشر شده و درصورت استفاده بخش خصوصی از آن برای اجرا آماده خواهد شد.

مینایی افزود: در این طرح بازیابی خودکار نوشتار فارسی با استفاده از متون اسکن شده و تبدیل به متن قابل ویرایش است. همچنین در انتشار پژوهشنامه نویسه‌خوانی نوری فراهم آوردن امکان ذخیره و بازیابی اطلاعات به خط و زبان فارسی و بهینه‌سازی آن از اولویت فراوان برخوردار است.

مینایی اضافه کرد: بررسی مسائل نویسه‌خوانی نوری فارسی، یافتن جایگاه کنونی نویسه‌خوانی نوری فارسی، نگاه به مباحث مطرح در این حوزه از زوایای گوناگون فنی، کاربردی و نیز بسترسازی و تعریف کردن پروژه‌های زیرساختی مرتبط با نویسه‌خوانی نوری فارسی برای کاهش فاصله تا وضعیت مطلوب، از اهداف اصلی این پژوهشنامه است.

وی افزود: شورای‌عالی اطلاع رسانی در حال خرید دادگان ملی (بالغ بر 11 میلیون کلمه) است که می‌تواند مبنای کار بسیاری از پژوهش‌ها و فعالیت‌های مرتبط با پردازش گفتار طبیعی فارسی باشد.

کد خبر 110244

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز