همشهری آنلاین: حاجی‌بابایی قبل از خطبه‌های نماز جمعه 17 اردیبهشت، با بیان اینکه تمام اقداماتی که در آموزش و پرورش انجام می‌شود با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری است، گفت:

 ساخت 10 هزار دارالقرآن و 20 هزار نمازخانه در مدارس باید اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «حمیدرضا حاجی‌بابایی»، وزیر آموزش و پرورش، قبل از خطبه‌های نماز جمعه 17 اردیبهشت‌ماه، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهدای معلم، شهدای دانش‌آموز، شهید آیت‌الله مطهری، شهیدان رجایی و باهنر و به ویژه بزرگ معلم انقلاب اسلامی امام راحل و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم، گفت: ملت بزرگ ایران انقلابی را انجام دادند که این انقلاب، یک انقلاب فرهنگی است و ریشه و اساس آن آموزه‌های دینی است و البته براساس این آموزه‌های دینی اساس خلقت انسان برای تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خداوند پیامبران را برای تزکیه و تعلیم انسان‌ها فرستاد‌ه‌است، افزود: زیباترین برنامه هستی، تربیت انسان‌ها است و البته زیباترین جلوه هستی، انسان تربیت‌یافته است و زیباترین وجود و زیباترین مخلوق خدا پیامبر اسلام (ص) است، زیرا زیباترین تربیت در او تجلی پیدا کرده است و البته میزان زیبایی هر انسان به میزان تربیتی است که در او انجام پذیرفته است.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) هنگامی که وارد مسجد شد دو گروه را دید که در حال دعا و تعلیم هستند و به طرف گروهی رفت که در حال تعلیم بودند و وقتی که از ایشان سوال شد که چرا به طرف کسانی که در حال تعلیم بودند رفتید، فرمودند من برای تعلیم آمده‌ام.

حاجی‌بابایی در این بخش از سخنان خود مهم‌ترین ویژگی یک معلم و انسان تربیت‌یافته را عطوفت، محبت، مهربانی و رحمانیت دانست و گفت: خداوند در قرآن کریم رمز پیروزی پیامبر را با وجود تمام ابعاد گوناگون که پیامبر به عنوان یک معلم و مرشد داشتند، رحمانیت ایشان اعلام کرده است.

وی ادامه داد: بارزترین ویژگی یک معلم محبت، عطوفت و دلسوز‌بودن او است و از طرفی بالاترین درجه تولید در یک جامعه تولید نیروی انسانی است و نمی‌شود کشوری را توسعه‌یافته قلمداد کرد مگر اینکه آن کشور دارای نیروی متخصص و تربیت یافته باشد و اگر امروز می‌بینیم که افتخارات بزرگی نصیب جمهوری اسلامی شده است تمامی این افتخارات از جمله: دست‌یابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای، موفقیت در عرصه‌های مختلف و حضور در فضا به دست معلمین رقم خورد است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه، تعلیم، تربیت و معلم واژگان مقدسی هستند که اساس خلقت را تشکیل می‌دهند. عنوان کرد: معلمی که دانش‌آموزان را به سمت خدا و حق سوق می‌دهد از تربیتی پیروی می‌کند که قرآن از آن تحت عنوان تزکیه، تعلیم و رسالت اصلی پیامبران نام برده و مردم را به خاطر این نعمت بزرگ مورد منت قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: هستی، زیبایی‌، رشد و هدایت انسان به سوی خداوند مرهون معلم است و تمام زیبایی‌ها به دست معلم خلق می‌شود و البته در صورتی که جامعه‌ای بخواهد به سمت توسعه پایدار پیش برود باید بداند که توسعه پایدار نیازمند زیرساخت‌های علمی است و این زیرساخت‌ها تنها در آموزش و پرورش و به دست باکفایت معلمان شکل می‌گیرد.

معلمان تلاش کنند تا جامعه با محوریت ولایت و رهبری پررنگ‌تر شود

حاجی‌بابایی در این بخش از سخنان خود تأکید کرد: اگر توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌خواهیم باید به آموزش و پرورش توجه داشته باشیم، زیرا رشد، توسعه و پیشرفت در تمام شئون و مسائل اجتماعی در اولین قدم از سوی آموزش و پرورش شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رسالت آموزش و پرورش رسالت بزرگ و بی‌بدیلی است، گفت: وزارت آموزش و پرورش و به ویژه معلمان باید تلاش کنند تا جامعه با محوریت ولایت و رهبری روز به روز پررنگ‌تر شود.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت وزارت آموزش و پرورش در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: وزارت آموزش و پرورش از سال 67 تا به امروز کار مطالعاتی وسیعی را در رابطه با تحول بنیادین با کمک ‌گرفتن از متفکران و اهل‌فن حوزه و دانشگاه انجام داده و فلسفه تعلیم و تربیت را آماده کرده است و این فلسفه تعلیم و تربیت طی پنج ماه گذشته در قالب 30 جلسته طولانی در شورای عالی آموزش و پرورش تحت عنوان سند ملی آماده و تقدیم مقام معظم رهبری شد و 600 نفر صاحبنظر در مورد سند ملی آموزش و پرورش اظهار نظر کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه سند ملی آموزش و پرورش تقدیم مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز شده است به تحول بنیادین که یکی از مطالبات رهبری از آموزش و پرورش است اشاره کرد و ادامه داد: تحول بنیادین از دو مقوله «سند ملی» و «درس ملی» تشکیل می‌شود که سند‌ ملی تحول بنیادین براساس مطالبه مردم بزرگ ایران و مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش بوده و تحولی است که می‌تواند آموزش و پرورش را در زمینه‌های گوناگون به سمتی هدایت کند که دانش‌آموزان در نهایت درجاتی از تعلیم و تربیت اسلامی را دریافت کنند.

سند ملی آموزش و پرورش دانش‌آموزان را با تربیت اسلامی همراه می‌کند

حاجی‌بابایی در ادامه به درس ملی اشاره کرد و افزود: در این مقوله تحول بنیادین در کتب درسی مورد بحث و بررسی است و البته درس ملی از هفته آینده در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می‌گیرد و براساس این درس ملی، نقشه راه برای تالیف و محتوای کتب تبیین می‌شود و تدوین درس ملی نیازمند چندین ماه جلسه و کار کارشناسی از سوی اندیشمندان و صاحب‌نظران است تا به نتیجه برسد.

وی یادآور شد: در نقشه درس ملی آموزش و پرورش، کتب، نوع تدریس، نحوه تدریس و شیوه‌های به روز کردن آموزش و پرورش در ارائه مطالب مورد بررسی قرار می‌گیرد و به نوعی آغاز ورود دانش‌آموزان به عرصه تعلیم و تربیت و پایان دوره متوسطه را به هم ارتباط می‌دهد و راه درست را نشان می‌دهد و علاوه بر کتب درسی بحث معلمین و نیروی انسانی، فضای آموزشی، روش‌های تدریس و آموزش ضمن خدمت نیز در این نقشه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محوری‌ترین امر در آموزش و پرورش نیروی انسانی است، عنوان کرد: برهمین اساس تمام برنامه‌ریزی‌هایی که در آموزش و پرورش انجام می‌شود با در نظر گرفتن 20 مولفه از 100 مولفه‌ای است که در تحول بنیادی باید شکل بگیرد و البته همه این امور براساس کار کارشناسی انجام می‌شود و اساس کار ما در تمامی فعالیت‌ها، نگاه به نیروی انسانی متخصص در رشته‌های گوناگون است

وی تاکید کرد: سند ملی آموزش و پرورش در نگاه اولیه در یک مدرسه‌ای تعریف می‌شود که همه خواسته‌های دانش‌آموز، معلم و اهالی یک محله را پاسخگو است و در این سند ملی تمام ویژگی‌هایی که برای ساخت و فعالیت یک مدرسه باید وجود داشته باشد مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآوری کرد: براساس سند ملی آموزش و پرورش، و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری که دانش‌آموز باید در مدرسه اهل تفکر، اندیشه، خلاقیت و نوآوری باشد و مسئولان و معلمان باید بر سه محور تهذیب، تحصیل و ورزش فعالیت داشته باشند، تمامی برنامه‌های ما در آموزش و پرورش حول بیانات مقام معظم رهبری بوده و برنامه‌هایی که در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد هماهنگ با بیانات و مطالبات رهبری است.

حاجی‌بابایی در بخش پایانی سخنان خود بر نیاز آموزش و پرورش به معلم ورزش و مشاور اشاره کرد و گفت: استخدام معلمان ورزش و مشاور در مدارس و هم‌چنین راه‌اندازی 10هزار دارالقرآن در مدارس و ساخت 20هزار نمازخانه و کتابخانه در مدارس از مواردی هستند که باید اجرایی شوند و اجرایی نیز می‌شوند.

وی در پایان سخنان خود، با بیان اینکه، ما در وزارت آموزش و پرورش دیدگاه‌ها و مطالبات رهبری را موبه‌مو اجرا می‌کنیم، و در جهت تحقق تحول بنیادین گام برمی‌داریم، گفت: در صورتی که به بیانات مقام معظم رهبری در تحول بنیادین توجه ویژه داشته باشیم می‌توانیم فرزندانی را در مدارس تربیت کنیم که عاشق ایران اسلامی باشند و روحیه ایثار، ازخودگذشتگی، فداکاری و عشق به ایران را در خود تقویت کنند و در این مسیر با امید به روزی که آموزش و پرورش با تمام توان خود در خدمت ولایت و رهبری باشد گام برمی‌داریم و از دولت، مجلس و سازمان‌ها و نهادها می‌خواهیم که ما را در این مسیر یاری کنند.

کد خبر 106844

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز