همشهری آنلاین: گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، صبح امروز، هفتم، اردیبهشت‌ماه در نشستی خبری، ضمن تشریح فعالیت‌های گذشته و آتی این سازمان، گفت: رشته دانشگاهی «مدیریت فعالیت‌های قرآنی» راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست خبری «قره‌شیخلو» رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، صبح امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه، با حضور خبرنگاران رسانه‌‌های جمعی در محل این سازمان برگزار شد، وی مباحث خود را در سه بخش ارائه تاریخچه‌ای از زمان شروع فعالیت این سازمان، گزارشی از فعالیت‌های سال 88 و برنامه‌ها و طرح‌های جدید برای اجرا در سال جاری، بیان کرد.

وی از برنامه‌ و طرح‌های در نظر گرفته شده برای سال 89 گفت و افزود: احساس شد که طرح‌ها و برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم با توجه به عمر هشت ‌ساله‌ای که از زمان فعالیت این سازمان می‌گذرد، نیاز به بازبینی در راهبردها دارد؛ بنابراین از اواخر سال گذشته گروهی را مأمور کردیم تا سند راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم را با محور قرار دادن تربیت قرآنی مورد بازبینی قرار دهند؛ این سند به سه بخش تقسیم می‌شود که بخش اول آن به پایان رسیده و امیدواریم تا خردادماه سال جاری به صورت کامل ارائه شود تا طرح‌ها و برنامه‌ها از سال 1390 به بعد، بر اساس این سند راهبردی طرح‌ریزی شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: 30 جلسه تفسیر ترتیبی قرآن در مراکز استان‌ها به صورت منظم و هفتگی برگزار می‌شود که در این زمینه هماهنگی‌های لازم با ستاد تفسیر قرآن انجام شده است، همچنین طی سال جاری سه مرکز مشاوره قرآنی به همت معاونت مطالعات راهبردی در تهران افتتاح می‌شود که در صورت موفقیت آن، تأسیس این مراکز مشاوره در سطح کشور گسترش خواهد یافت.

تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت در سال 89

وی افزود: کارگاه‌‌هایی با هدف تربیت قرآنی و کاربردی کردن آیات قرآن تشکیل و نظام جامع تعلیم و تربیت تدوین می‌شود و راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات قرآنی در سال 89 را نیز خواهیم داشت و ترجمه‌، پژوهش‌ و پایان‌نامه‌ها و رسانه‌های آموزش قرآن بررسی و حمایت خواهند شد و بانک مقالات آموزشی و پژوهشی در سایت اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به همراه بخش آموزش قرآن به صورت مجازی افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: انجمن وبلاگ‌نویسان قرآنی و باشگاه خیرین چاپ و نشر قرآن در سال جاری تشکیل می‌شود و امسال فروشگا‌ه‌های عرضه اقلام قرآنی به 10 واحد در شهر تهران توسعه خواهد یافت و سپس در شهرستان‌ها نیز چنین مراکزی دائر می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از تولید نرم‌افزار‌های آموزشی و ترجمه گویای قرآن خبر داد و گفت: در شش‌ماهه اول امسال ترجمه گویایی با صدای «عباس سلیمی» پیشکسوت قرآنی کشورمان نیز عرضه می‌شود.

قره‌شیخلو گفت: واحد قرآن سازمان تبلیغات اسلامی که در سال 1361 تأسیس شد، اولین نهاد پس از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی بود که به صورت فعال و تخصصی در حوزه قرآن کار کرد و ابداع اکثر طرح‌های قرآنی ایران که به صورت الگویی برای سایر دستگاه‌های کشور برای فعالیت‌های قرآنی مبدل شد طی آن سال‌ها توسط این حوزه سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفت.

وی نیاز به فعالیت‌های بیشتر در زمینه علوم قرآنی را عامل مستقل شدن این حوزه در سال 1381 از سازمان تبلیغات اسلامی و تشکیل سازمان دارالقرآن الکریم دانست و افزود: طی این هشت سال سعی شد تا متناسب با اختیارات محول‌ شده، حوزه‌ها و طرح‌های قرآنی را توسعه دهیم و در حال حاضر 450 پست مصوب به عنوان کارشناس قرآنی از مقاطع تحصیلی لیسانس به بالا در دارالقرآن‌های ادارات تبلیغات اسلامی سراسر کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود 300 نفر از این کارشناسان قرآنی جذب شده‌اند و به تدریج باقی این افراد نیز جذب خواهند شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه از حضور کارشناسان طراز اول قرآنی کشور در هیئت امناء این سازمان گفت: خدام‌حسینی، موسوی‌بلده، سلیمی، خواجوی، حاجی‌شریف، صلح‌جو، حاج‌ابوالقاسمی، ابوالقاسمی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «خاموشی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از اعضاء هیئت امناء این سازمان هستند.

آموزش قرآن به 500 هزار نفر در سال گذشته

وی در بخش دوم سخنانش با ارائه آمار از فعالیت‌های سال گذشته این سازمان در معاونت‌های مختلف گفت: معاونت آموزش، پژوهش و نظارت بر چاپ و نشر قرآن، در سه حوزه فعالیت می‌کند، سال گذشته 500 هزار نفر که 80 درصد تحت آموزش‌های عمومی قرآن کریم قرار گرفتند و 20 درصد نیز در طرح‌های تخصصی این سازمان که از تنوع زیادی برخوردار است حضور یافتند، که برای برقراری امکانات این بخش یک و نیم میلیون جلد کتاب‌های آموزش قرآن به چاپ رسید که از این رقم 400 هزار جلد چاپ خود کتاب قرآن بود که عمده آن به صورت رایگان و بخشی نیز به صورت یارانه‌ای توزیع شد.

قره‌شیخلو ادامه داد: این معاونت صدور گواهی‌نامه‌های پایان دوره‌های آموزشی را نیز برعهده دارد و در حوزه پژوهش نیز 80 جلد کتاب و طرح قرآنی با موضوعات مختلف بررسی و کارشناسی شده است؛ برای ورود بیشتر علاقه‌مندان به حوزه پژوهش‌های قرآنی در مراکز 17 استان کشور، کتابخانه‌های تخصصی قرآنی راه‌اندازی کردیم که تا پایان سال 89 امیدواریم در همه استان‌ها این کتابخانه‌ها دایر شود.

وی در ادامه از تنوع و افزایش رشته‌های علوم قرآنی در مقاطع دانشگاهی خبر داد و افزود: برای راه‌اندازی رشته مدیریت فعالیت‌های قرآنی مذاکرات اولیه در حال انجام است و مراحل دریافت مجوز را طی می‌کنیم و از دیگر فعالیت‌های معاونت آموزش، پژوهش و نظارت بر چاپ و نشر قرآن، تشکیل کارگروه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران علوم قرآنی که کارگروه تخصصی حفظ بیش از 20 جلسه از برپایی آن می‌گذرد و کارگروه‌های تفسیر و وقف و ابتدا نیز چند ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم عنوان کرد: یکی از مأموریت‌های ویژه سازمان نظارت بر چاپ قرآن در کشور است که طی سال گذشته، 18 هزار جزء قرآن توسط 100 مصحح تصحیح شده است و برای چاپ هفت میلیون جلد قرآن مجوز نشر صادر شده است و 212 پرونده جدید نیز تشکیل شده است که در دست اقدام است.

چاپ قرآنی با خط جدید

قره‌شیخلو از چاپ قرآنی با خط جدید و با ترجمه آیت‌الله العظمی «مکارم شیرازی» و حجت‌الاسلام و المسلمین «انصاریان» و خط «حسن‌زاده» هنرمند مشهدی، خبر داد و افزود: مراحل تصحیح قرآن به طور معمول یک تا سه ماه طول می‌کشد که بستگی به میزان اغلاط دارد، اما در نظر گرفته شده تا با نرم‌افزاری تصحیح قرآن را به سه روز کاهش دهیم.

وی در ادامه از فعالیت‌های سال گذشته معاونت ارتباطات و امور اجرایی سازمان گفت و افزود: مجوز فعالیت دائم و موقت برای هزار و 68 مؤسسه صادر شده است و نیز 909 خانه قرآن روستایی تاکنون تأسیس شده است و چون این مراکز مردمی هستند احتیاج به کمک‌های مالی دارند که سال گذشته یک میلیارد ریال کمک نقدی به این مؤسسات صورت گرفت و تصمیم داریم تا از این پس بر اساس طرح‌ها و برنامه‌هایی که مؤسسات اجرا می‌کنند، کمک‌ها اعطاء شود که 30 میلیارد ریال کمک برنامه‌ای طی سال گذشته انجام شده است و از مهم‌ترین فعالیت‌های این سازمان در سال گذشته تشکیل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و تشکیل معاونت مطالعات راهبردی بود.

اختصاص سهام عدالت به فعالان قرآنی در سال گذشته

وی از پیگیری‌های این سازمان برای اختصاص سهام عدالت به فعالان قرآنی خبر داد و گفت: صندوق مهر امام رضا(ع) با اختصاص پنج میلیارد ریال مبالغی بین هفت میلیون تا 30 میلیون تومان را به مؤسسات قرآنی وام خواهد داد.

قره‌شیخلو همچنین از مسئولیت این سازمان در هماهنگی دستگاه‌های قرآنی برای اجرای طرح‌های در دهه فجر انقلاب اسلامی گفت و افزود: در دهه فجر انقلاب اسلامی سال 1388، 1300 برنامه با مشارکت‌ دستگاه‌های قرآنی برپا شد که بیش از 600 هزار نفر تحت پوشش این برنامه‌ها قرار گرفتند، همچنین سال گذشته مسابقه تفسیر «نورالهدی» با حضور شش هزار نفر برگزار و به 140 نفر هدایایی اعطاء شد و نیز چهارمین مراسم تکریم چهره‌های قرآنی با تجلیل از حدود 40 نفر برگزار شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پایان افزود: دو هزار و 357 نفر در سال گذشته در آزمون‌های اعطاء مدارک قرآنی حضور یافتند که 300 نفر در درجات مختلف مدارک حفظ را دریافت کردند. 

کد خبر 106105

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز