شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر سایت پارس قرآن با بیان این‌که این سایت در اکثر موتورهای جستجو اولین نتیجه جستجوی لغت قرآن است و تبدیل به سایت مرجع شده، گفت:

این اقبال و موفقیت نسبی به خاطر تمرکز سایت بر موضوعات قرآنی بدور از جنجال‌های تبلیغاتی و فضای رقابتی است.

«نوید زبیری»، مدیر سایت «پارس قرآن»، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، به ارائه تاریخچه‌ای از روند شکل‌گیری این سایت پرداخت و گفت: در پاییز سال ۱۳۸۴ مقاله‌ای در مورد مناظره بین دو تن از اندیشمندان اسلامی می‌خواندم، موضوع بحث تعداد تکرار کلمات در قرآن بود و این‌که این نشانی بر اعجاز قرآن است، یکی از طرفین بحث ادعا می‌کرد که کلمه روز در قرآن ۳۶۵ بار تکرار شده است و نفر دیگر مخالف این موضوع بود، چیزی که در این بحث مشخص بود عدم توانایی طرفین در شمردن دقیق کلمات قرآن بود.

وی ادامه داد: هر دو طرف به طریقه شمردن خود استناد می‌کردند و نظر طرف مقابل را قبول نمی‌کردند، بعد از خواندن این مقاله به ذهنم رسید تا نرم‌افزاری بنویسم که بتواند تعداد تکرار کلمات را در قرآن مشخص کند و بتوان از آن در تحقیقات قرآنی استفاده کرد.

زبیری اضافه کرد: بعدا این نرم‌افزار را گسترش دادم تا بتواند علاوه بر متن عربی، ترجمه‌های فارسی و انگلیسی قرآن را هم جستجو کند، بعد از اتمام این نرم‌افزار، یک وب‌سایت طراحی کردم و این موتور جستجو را برای استفاده عموم در آن قرار دادم.

وی افزود: به تدریج با استفاده از این نرم‌افزار به بررسی موضوعی قرآن پرداختم و نتایج را در شکل مقالات مختلف به سایت افزودم و توانایی‌های نرم‌افزاری سایت را هم به تدریج گسترش دادم تا سایت به شکل کنونی درآمد.

زبیری توضیحاتی را درباره اهداف سایت پارس قرآن ارائه کرد و ادامه داد: سایت پارس قرآن برای توسعه فرهنگ قرآن‌خوانی و فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای شناخت بهتر و انس گرفتن با قرآن کریم در دنیای مجازی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: ایده اولیه این بوده است که اگر هر فرد روزی یک آیه از قرآن هم بیشتر بخواند این به گسترش فرهنگ قرآن‌خوانی کمک می‌کند، در این راستا علاوه بر موتور جستجوی قرآن، چندین نرم‌افزار نوشته شد.

وی افزود: یکی از این نرم‌افزارها آیه‌روز برای سایت‌ها است؛ با قرار دادن کد مخصوص این نرم‌افزار در هر سایتی، روزانه یک آیه در آن سایت نمایش داده می‌شود، سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلفی این کد را اضافه کرده‌اند و این خود کمکی به گسترش فرهنگ قرآن‌خوانی بوده است.

مدیر سایت پارس قرآن افزود: نرم‌افزار دیگر آیه روزانه برای رایانه‌ها است؛ بعد از نصب، با توجه به تنظیمات نرم‌افزار، آیه‌ای به تصادف هر چند ساعت یکبار نمایش داده می‌شود و امید است که این نرم‌افزارها کمک اندکی در راستای تحقق این مهم کرده باشند.

مدیر سایت پارس قرآن درباره نحوه به‌روز‌رسانی سایت گفت: سایت پارس قرآن یک سایت شخصی است و تنها توسط من اداره و به روز می‌شود، به روز رسانی بستگی به نوع کاری که روی سایت انجام می‌دهم دارد، گاهی مشغول نوشتن نرم‌افزار جدید هستم و گاهی روی اطلاعات آماری و یا بهبود ظاهری سایت کار می‌کنم.

تغییرات جدید در سایت «پارس قرآن» اعمال می‌شود

وی از تغییرات این سایت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: در حال حاضر با توجه به درخواست‌های مکرر بازدیدکنندگان سایت، چندین موضوع جدید در دست بررسی است؛ یکی تهیه نرم‌افزار قرآنی برای گوشی‌های همراه و دیگری تهیه نرم‌افزار قرآنی برای جستجوی قرآن، بدون نیاز به متصل شدن به اینترنت است، از موارد دیگر، اضافه کردن ترجمه قرآن به دیگر زبان‌ها و کامل‌تر کردن قسمت‌های گالری و بررسی آماری سایت است.

زبیری با تأکید بر این‌که سایت پارس قرآن یک سایت شخصی است و هیچگونه در آمدی از تبلیغات یا فروش نرم‌افزار و غیره ندارد، افزود: تمامی نرم‌افزارهای سایت به صورت کاملاً رایگان در اختیار عموم است، تمام هزینه‌های سایت شامل هزینه دومین و هاستینگ هم از طرف شخص من پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: از ابتدا هدف تأسیس سایت، کسب درآمد نبوده است و برای همین هرگونه پیشنهاد برای فروش نرم‌افزار، تبلیغات و یا کمک نقدی پذیرفته نشده است.

زبیری با بیان این‌که در حال حاضر سایت روزانه بین 4 تا 6 هزار بازدید کننده از اکثر کشورهای دنیا دارد، گفت: بیشترین بازدید‌کنندگان به ترتیب از کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان، کانادا، آلمان، برزیل، امارات و سوئد هستند؛ ماهانه سایت بین 150 تا 200 هزار بازدید کننده دارد و این بازدید کنندگان تقریباً 500 هزار صفحه را در سایت مطالعه می‌کنند.

وی ادامه داد: آمار بازدیدکنندگان در ماه مبارک رمضان بیشتر می‌شود و به دو برابر مقدار معمول می‌رسد، این تعداد بازدید از سطح انتظار اولیه من به شخصه بسیار بالاتر است و باعث مباهات است که قرآن در بین مردم چنین جایگاهی را دارد.

زبیری در پاسخ به این سؤال که روند فعالیت سایت پارس قرآن و رقابت آن در فضای مجازی را با توجه به فعالیت سایت‌های پیشروی دینی و قرآنی؛ مانند اسلام آنلاین و... چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: هدف پارس قرآن از ابتدا رقابت با سایت‌های دیگر اسلامی نبوده است، هدف، ترویج و نشر فرهنگ قرآن‌خوانی و تفکر عمیق‌تر در قرآن بوده است، همین موضوع باعث شده است که استقبال زیادی از پارس قرآن در اینترنت بشود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر این سایت در اکثر موتورهای جستجو اولین نتیجه جستجوی لغت قرآن است، از این سایت در بسیاری از سایت‌های دیگر به عنوان سایت مرجع قرآنی نام برده می‌شود و به آیات قرآن در این سایت ارجاع داده می‌شود، این اقبال و موفقیت نسبی به خاطر تمرکز سایت بر موضوعات قرآنی بدور از جنجال‌های تبلیغاتی و فضای رقابتی است.

وی یادآور شد: برداشت شخصی من با توجه به نظرات ابراز شده و نامه‌های دریافت شده از خوانندگان سایت این است که سایت پارس قرآن یک سایت موفق دینی است، مشخصاً هیچ کاری بدور از خطا و نقص نیست و می‌توان در بهبود آن تلاش کرد، با توجه به این‌که سایت پارس قرآن از اولین موتورهای جستجوگر قرآن به زبان فارسی در دنیای مجازی بوده است، نمی‌توان آن را با استاندارد خاصی سنجید، هدف سایت، ترویج فرهنگ قرآن‌خوانی و دسترسی آسان‌تر به قرآن است که از این لحاظ موفق بوده است.

مدیر سایت پارس قرآن متذکر شد: در حال حاضر برنامه‌های مختلفی برای بهبود بیشتر سایت مد نظر است، این برنامه‌ها برای سهولت دسترسی به قرآن و تهیه نرم‌افزارهای جامع‌تر و بهتر قرآنی است، امیدوارم که این حرکات با حرکات مشابه از طرف دیگر برنامه‌نویسان همراه شود تا دسترسی به قرآن در دنیای تکنولوژی نوین بیشتر از پیش فراهم شود. 

کد خبر 104764

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز