همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری طی نشست خبری 28 اردیبهشت از تاسیس مرکز فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست خبری «جلیل دارا» مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، با موضوع مسابقات سراسری قرآن دانشجویان وزارت علوم، امروز، سه‌شنبه، 28 اردیبهشت‌ماه، برگزار شد.

   

وی در این نشست عنوان کرد: بزرگترین سرمایه مسلمانان و گران‌بهاترین گوهر دین اسلام، قرآن کریم است. جایگاه رفیع دین اسلام در میان سایر ادیان و پیروان آ‌ن‌ها، به خاطر یگانه‌بودن قرآن کریم است. قرآن پاسدار ایمان مسلمانان است و هر کس که از آن برای مسیر هدایت استفاده نکند، در مسیر صحیحی قرار نگرفته است.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم درباره اهمیت قرآنی شدن دانشگاهیان و فرهیختگان اظهار کرد: حضور قرآن کریم در فضای دانشگاه به دو دلیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دانشگاهیان زمانی از جایگاه علمی و پژوهشی والایی برخوردار می‌شوند که همراه با علم، به اخلاق و معنویات هم آراسته شوند زیرا قرآن کریم پایه فکری اخلاق اسلامی است.

فرصت تحقیق برای دانشجویان در عرصه‌های مختلف قرآنی فراهم شده است

وی افزود: امروزه فرصت تحقیق برای دانشجویان در عرصه‌های مختلف قرآنی فراهم شده است و این قشر هستند که می‌توانند با مطالعات و تحقیقات علمی خود ابعاد علمی قرآن کریم را در عرصه مطالعات میان‌رشته‌ای تبیین کنند. در واقع دانشگاهیان می‌توانند با تبیین این مطالب، جنبه‌های دیگر قرآن کریم را برای مسمانان معلوم کنند.

دارا گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران، توجه زیادی به معنای واقعی مقوله علم و عالم می‌شود. اگر به دنبال علم ملکوتی هستیم، به غیر از تمسک به قرآن کریم و اهل بیت(ع) تحقق نمی‌یابد. اگر دانشمندان و دانشگاهیان ما با هویت ایرانی اسلامی رشد کنند، ایران به جایگاه رفیع خود دست می‌یابد.

وی اظهار کرد: برای ساماندهی و متمرکز کردن فعالیت‌های قرآنی به زودی مرکز فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری تاسیس می‌شود. این مرکز زیر مجموعه بخش معاونت فرهنگی وزارت علوم است و امید است با راه‌اندازی این مرکز، وظیفه وزارت علوم در تحقق امور و وظایف پژوهشی تعیین شده در منشور توسعه فرهنگ قرآنی به خوبی اجرا شود.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن برای کارکنان و اساتید دانشگاه یادآور شد: هدف ما این است که مسابقات قرآن را علاوه بر دانشجویان، برای کارکنان و اساتید هم برگزار کنیم. در این راستا اولین دوره مسابقات اساتید دانشگاه، سال گذشته برگزار شده است و سال جاری شاهد دومین دوره برگزاری مسابقات اساتید دانشگاه هستیم.

مسابقات و فعالیت‌های قرآنی باید در سطح خانواده‌ها هم متمرکز شود

وی تصریح کرد: مسابقات و فعالیت‌های قرآنی باید در سطح خانواده‌ها هم متمرکز شود. توزیع و تکثیر نرم‌افزارهای قرآنی، گسترش فضای اماکن مذهبی و قرآنی در دانشگاه، ارتقای سطح کیفی برنامه‌های محفل انس با قرآن کریم و ... از اقدامات معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری در دانشگاه‌ها است.

جلیل دارا با ذکر برنامه افتتاحیه بیست ‌و پنجمین مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری که فردا، چهار‌شنبه،29 اردیبهشت‌ماه در تبریز برگزار می‌شود، از شرکت 180 نفر در این مسابقات و انتخاب 84 برگزیده در شش رشته قرآنی در دو بخش آقایان و بانوان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: این مسابقات در رشته‌های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ 5، 10، 20 و حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود که از هر رشته 7 نفر به عنوان نفر برتر برگزیده می‌شوند. در مراسم افتتاحیه این مسابقات پیام حضرات آیات سبحانی و نوری همدانی قرائت خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری توضیح داد: مسابقات کتبی قرآن کریم ویژه دانشجویان تابع وزارت علوم، بهداشت و درمان و جامع علمی کابردی، با شرکت 7000 دانشجو در چهل شعبه سراسر کشور به صورت هم‌زمان، ساعت 10، هفتم خردادماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این مسابقات 21 نفر از آقایان و 21 نفر از بانوان به عنوان نفرات برتر انتخاب می‌شوند. نتایج این مسابقات حدود 20 روز بعد از برگزاری اعلام خواهد شد. البته در سال‌ بعد سعی می‌شود که فاصله زمانی برگزاری مسابقات کتبی قرآن و مسابقات شفاهی دانشجویان، با فاصله بیشتری برگزار شود تا این مسابقات با امتحانات دانشجویان تداخل نداشته باشد. 

کد خبر 107698

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز