همشهری آنلاین: تاکید براین داشته باشید که همه با نگاه تربیتی به قرآن بنگرند و این نگاه است که می‌تواند جامعه ما را عوض کند

و گرنه مصداق روایتی خواهیم بود که افراد زیادی هستند که قرآن می‌خوانند اما قرآن به آنها لعن می‌کند.  به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه قم، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، 28 اردیبهشت ماه در دیدار مدیران و کارشناسان قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی سراسر کشور با بیان این مطلب تصریح کرد: در قرآن کریم چند چیز تشبیه به نور شده است اول خداوند که نور آسمان ها و زمین است؛ درباره خود پیامبر هم این معنا وجود دارد آنجا که  می فرماید یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا و ... و سراجا منیرا، همین معنا درباره ائمه هدی در زیارت جامعه هم وجود دارد.

وی افزود: ایمان نیز ازدیدگاه قرآن نور است آنجا که می فرماید الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و... و در مقابل آن کفر، ظلمت است همچنین در قرآن، خود قرآن تشبیه به نور شده است؛ علم هم تشبیه به نور شده است، این تشبیهات بسیار حساب شده است و یکی از آثار این نور تربیت و پرورش است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: باید به قرآن به عنوان کتاب پرورش دهنده و تربیتی نگاه کنیم حفظ و قرائت قرآن بسیار خوب است اما باید در آن تدبر و بعد از تدبر به آن عمل کرد؛ قرآن هم مانند نور هم آفت زدایی می کند و هم موجب رشد می شود و قرآن این ظرفیت را دارد.

وی افزود: من با چشم خودم دیده ام و با احساس خود لمس کرده ام و به عنوان یک اعتقاد تجربی و نه باور اعتقادی معتقدم قرآن ظرفیت همه این مسایل را دارد، بنابراین همت شما باید تربیت قرآنی باشد؛ مبادا خیال شود تلاوت قرآن یک هنر است و هر فردی که بتواند آن را قوی تر اجرا کند به هدف اصلی رسیده است؛ حفظ و تلاوت قرآن مقدمه برای فهم و فهم هم مقدمه برای عمل است.

این مرجع تقلید ادامه داد: حضرت علی (ع) می فرماید قرآن بهار دل ها است و باز در جای دیگری می فرماید برای از بین بردن زنگار قلب چیزی بهتر از قرآن نیست، قرآن آفت زدایی می کند و تربیت و پرورش می دهد.

این مفسر قرآن خطاب به کارشناسان و مدیران قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: تاکید براین داشته باشید که همه با نگاه تربیتی به قرآن بنگرند و این نگاه است که می تواند جامعه ما را عوض کند و گرنه مصداق روایتی خواهیم بود که افراد زیادی هستند که قرآن می خوانند اما قرآن به آنها لعن می کند.

مکارم شیرازی تصریح کرد: در خدمت قرآن بودن توفیق بزرگی است که باید خیلی قدر آن را بدانید و مطمئن باشید خداوند شما را برای در خدمت قرآن بودن انتخاب کرده است.

وی با اشاره به دیدارش با وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: در لیست استخدامی آموزش و پرورش استخدام معلم قرآن وجود ندشت اگرچه وزیر گفتند که معلم قرآن استخدام خواهند کرد اما شما هم این موضوع را پیگیری کنید شما زمانی موفق خواهید شد که جوانان و مدارس و دبیرستان ها را جذب برنامه های خود کنید.

مکارم شیرازی خطاب به حضار توصیه کرد: در مدارس فوق برنامه اجرا کنید همچنین در مساجد و حسینیه ها جلساتی مخصوص جوانان و نوجوانان داشته باشید.

وی افزود: آیات خاصی در قرآن درباره پرهیز از دروغ، غیبت، تجسس در کار دیگران، سوء ظن و آیات مربوط به مسایل اخلاقی وجود دارد که بسیاری از آنها را ما در کتاب «قرآن و اخلاق» آورده ایم که افرادی که نمی توانند همه آیات را حفظ کنند آیات اخلاقی را حفظ کنند.

این مفسر قرآن عنوان کرد: هر چه درباره قرآن کار کنیم باز هم کم است، قرآن کلام خداست وذات خدا نامتناهی و بی نهایت در بی نهایت است و کلامش هم نامتناهی است و هر قدر کار کنید باز هم مطلب تازه ای دارد از این رو هر قدر تفسیر هم نوشته شود باز هم مطالب قرآن تمام نمی شود. 

کد خبر 107694

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز