همشهری آنلاین: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این مطلب که اسلام در درون خود امکان دستیابی امت را به همه نوع پیشرفت دارد، بیان کرد:

ما در قرآن، منابع اسلامی، حدیث، تعالیم اسلامی آنچنان غنی هستیم که می‌توانیم به یک جامعه پیشرفته انسانی برسیم.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، امروز، یک‌شنبه، دوم خردادماه در همایش «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با بیان این مطلب که در این اجلاس باید به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت رسید، افزود: در رابطه با چشم‌انداز باید این پیشرفت نزدیک به حس باشد، یعنی قدرت اجرایی و قدرت هماهنگی میان فعالیت‌ها را داشته باشد.

وی الگوی اسلام را دارای همه ویژگی‌های یک توسعه خواند و عنوان کرد: می‌توانیم از اجرای اولیه این الگو در جامعه نبوی و جامعه علوی استنباط کنیم و از الگوهایی که جهان غرب برای جهان توصیه می‌کند، پرهیز کنیم.

تسخیری با اشاره به سخنان فردی به نام «آبراهام» بیان کرد: وی در سال 1994 مقالاتی در اکونومیست لندن منتشر کرد و گفت: «ما در قرن 15 میلادی با یک سری عوامل داخلی و یک عامل خارجی پیشرفت کردیم، عامل خارجی پیشرفت جهان غرب اسلام بود.»

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: از دید این اندیشمند غربی حمله اسلام به بخشی از مناطق غرب و جنگ‌های صلیبی در نهایت موجب پیشرفت غرب شد.

تسخیری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: از دید غربی‌ها هدف تمام پیشرفت‌ها رسیدن به یک جامعه لیبرال دموکراسی است، اما مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده‌اند که این اسلام است که می‌تواند مبانی توسعه را به کشورهای غربی نشان دهد.

وی با بیان این مطلب که اسلام در درون خود امکان دستیابی امت را به همه نوع پیشرفت دارد، بیان کرد: ما در قرآن، منابع اسلامی، حدیث، تعالیم اسلامی آنچنان غنی هستیم که می‌توانیم به یک جامعه پیشرفته انسانی برسیم، نه اینکه جامعه مادی و شهوانی را هدف خود قرار دهیم.

تسخیری اضافه کرد: جامعه اسلامی در الگوی اقتصادی خود به تعادل می‌رسد، در جامعه پیشرفته اخلاقی، و معنوی می‌توانیم حتی به خود جامعه مورد نظر قرآن نیز برسیم. جامعه‌ای مورد نظر قرآن است که تقوا، صبر، بلندنظری و همه صفاتی که قرآن برای متقین قائل است، در آن وجود دارد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: باید در همه موارد توسعه جهان‌بینی اسلامی را مدنظر قرار دهیم و آن را مفروض بگیریم و سپس در استنباط تئوری‌های توسعه گام برداریم.

وی در ادامه با اشاره به سخنان علی(ع) خطاب به محمدبن‌ابوبکر افزود: ایشان می‌فرمایند: «جامعه متقی جامعه‌ای است که هم خیر فعلی را به دست آورد و الگوهای خیر را نیز به دست خواهد آورد، هم پیشرفت‌های مادی اهل دنیا را دارند و هم در پیشرفت‌های معنوی آنچنان به مقامی رسیده‌اند که اهل دنیا به آن نخواهند رسید» 

کد خبر 108062

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز