سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) درباره راهکارهایی مقابله با جنگ نرم با کارشناسان گفتگو کرده است

خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در سوژه‌ای تحت عنوان «راهکارهای قرآنی در برابر جنگ نرم» ضمن بررسی ابعاد این هجوم تبلیغاتی و فرهنگی دشمنان، تلاش کرده از مجموع گفت‌و‌گوهای خود با کارشناسان و صاحب‌نظران، مجموعه راهکارهایی برای مقابل با جنگ نرم احصا کند.

حجت‌الاسلام و‌المسلین محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بیان برخی از راهکارهای قرآنی در مقابله با جنگ نرم می‌گوید: یکی از راهکارهای قرآن این است که انسان با صراحت و قاطعیت در برابر یک امر باطل موضع خود را بیان کند، قرآن مواضع خود خود را با یک صراحت خیلی روشن بیان می‌کند، برخلاف آنکه برخی القاء می‌کنند که در این زمینه غیرمستقیم و با لحن آرام می‌توان حرف زد، قرآن اصول خود را قاطع و صریح عنوان می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دعوت نیروهای دشمن به استدلال را یکی دیگر از راهکارهای قرآن می‌خواند و می‌افزاید: گفتن ادله برای مواضع از سوی قرآن مورد تاکید است، کسی می‌تواند با صراحت بگوید هر دلیلی می‌توانید بیاورید که از حقانیت خود کاملا مطمئن باشد، قرآن در موقعیت‌های مختلف از مخالفان اسلام می‌خواهد تا سخن خود را بگویند، اما استدلال را فراموش نکنند.

اما افزایش آگاهی‌های یک ملت، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ برای مقابله با جنگ نرم است که در همین راستا، شریف لک‌زایی، عضو شورای پژوهشی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی معتقد است، عنصر آگاهی کلید مبارزه با جنگ نرم است، ایستادگی و پیروزی در این جنگ به آگاهی، دانش و معرفت نیاز دارد، این تعبیر که «من عرف نفس فقد عرف ربه»، نشان از لزوم این آگاهی دارد.

این کارشناس اندیشه سیاسی تصریح می‌کند: جنگ نرم به محتوای باطنی انسان مربوط است، در مبارزه با جنگ نرم داده‌هایی مثبت یا منفی به سمت انسان می‌آیند، در صورتی می‌توانیم به شایستگی مقاومت کنیم که از محتوای درونی غنی برخوردار باشیم.

وی از خرافات به عنوان یکی از مصادیق جنگ نرم یاد می‌کند و می‌افزاید: خرافات پایه و اساس استدلالی و عقلانی ندارد و به عنوان یک داده به انسان هجوم می‌آورد، هر چه قدر او به آموزه‌های دینی معرفت داشته باشد و آموخته‌های دین را بهتر یاد بگیرد، کمتر به سمت خرافات می‌رود.

این کارشناس اندیشه سیاسی، با اشاره به راهکارهای قرآن در مورد مقابله با وساوس و جنگ نرم دشمن می‌گوید: اگر انسان محتوای باطنی‌‌اش تغییر کند، جامعه نیز به انحراف کشیده می‌شود، اگر آموزه‌های دینی از سوی افراد جامعه پذیرفته شود، جامعه به سمت دین متمایل می‌شود.

وی با اشاره به آیه «وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» از توبه به عنوان یکی از راهکارهای مورد تاکید قرآن کریم برای مبارزه با جنگ نرم یاد می‌کند و می‌گوید: انسان اگر خطایی از او سر زد، باید به درگاه الهی بازگردد و این بازگشت رویکردی سخت‌افزارانه نیست، بلکه رجوعی درونی، آگاهانه و نرم‌افزاری است.

لکزایی با اشاره به نقش کلیدی نهادهای آموزشی در آگاهی‌بخشی به جامعه اظهار می‌کند: ایجاد و تعمیق معرفت افراد جامعه نیازمند، وجود مراکزی برای افزایش آگاهی‌ها در زمینه‌های مختلف است، اساتید حوزه و دانشگاه وظیفه دارند که نقش نهادهای آموزشی در ایجاد وضعیت مطلوب در جامعه را بررسی کنند.

عضو شورای پژوهشی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با بیان اینکه تغییرات بنیادین در محتوای نظام اسلامی مورد نظر دشمن است، تأکید می‌کند: تبیین صحیح اصول و پایه‌های نظام اسلامی موجب مقاومت و پیروزی در مقابل جنگ نرم دشمن می‌شود.

مجتبی شاکری، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران با بیان اینکه جنگ نرم دشمن در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه وجود دارد، عنوان می‌کند: مدیریت مقام معظم رهبری و اعتقاد عمیق به مردم و همچنین اعتماد مردم به ولایت فقیه، برگ برنده ما در برابر هرگونه تهاجم دشمن است، اما این مزیت نباید ما را از نفوذ دشمن غافل کند، دشمن با استفاده از ابزار روز خود همیشه درصدد است تا شیوه‌های نو را بیازماید.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در این زمینه اظهار می‌کند: باید در برابر طراحی‌های دشمن ما نیز از سوی اساتید و نخبگان برنامه داشته باشیم و قرارگاه‌های عملیاتی و تاکتیکی ایجاد کنیم، به لحاظ اطلاعاتی برنامه‌های دشمن را رصد کرده و راه‌حل ارائه دهیم.

وی می‌افزاید: متون آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی باید به جنگ نرم بپردازند، جلسات پرسش و پاسخ در زمینه‌های جنگ نرم ایجاد شود و رسانه‌ها به عنوان عنصری تاثیرگذار به عنوان بازوان نظام به مقابله با دشمن بپردازند.

با توجه به ماهیت جنگ نرم، مراکز و پایگاه‌های دینی و فرهنگی که مساجد بارزترین آن‌هاست، می‌توانند نقش بسیار مؤثری در مقابله با این جنگ ایفا کنند.

حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی، مشاور سیاسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مسجد و محراب را اولین حوزه مقابله با جنگ نرم بیان و اظهار می‌کند: مسجد و محراب از صدر اسلام تا امروز پایگاه مبارزه و مقاومت بوده و امروز نیز همین نقش را در مواجهه با جنگ نرم دارد.

نوروزی می‌افزاید: محراب یعنی جایی که امام می‌ایستد و مسجد همانگونه که امام(ره) بارها در سخنرانی‌هایشان اشاره فرموده‌اند پایگاه اصلی برای مقابله با تهاجم دشمنان است، لذا در درجه اول مساجد از اهمیت بالایی برخوردار است، یعنی آنجایی که انسان از همه چیز رها می‌شود و در مقابل خداوند قرار می‌گیرد و آن روح و قطره وجودیش به دریای بیکران اراده خداوند متصل می‌شود.

وی با اشاره به نقش دیگر مراکز فرهنگ‌ساز تصریح می‌کند: فرهنگ مسجد و محراب باید در همه زمینه‌ها تسری یابد، به خصوص مراکز اصلی فرهنگی ما مخصوصا امروز در سازمان صدا و سیما این کار صورت گیرد و بتواند فرهنگ جهاد و شهادت که همان فرهنگ مسجد و محراب است را تقویت و گسترش دهد.

نوروزی در ادامه می‌افزاید: ترویج و تسری فرهنگ محراب و مسجد در صدا و سیما و دیگر سازمان‌های فرهنگ‌ساز، مانند سازمان تبلیغات و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هر چقدر بتوانند بر روی مؤلفه‌های اصلی فرهنگ قرآنی کار کنند، می‌توانند ملت رویین‌تن شکست‌ناپذیر در برابر هرگونه هجمه دشمن بسازند، چراکه در این صورت دیگر شکست جایگاهی نخواهد داشت.

حسین شفیعی، کارشناس مسائل سیاسی یکی از راهکارهای مبارزه با جنگ نرم دشمن را خارج شدن از پارادایم غرب و استکبار بیان می‌کند و می‌گوید: غرب دین را از سیاست جدا می‌داند و لذا همه برنامه‌ریزی و اهدافش در جهت تضعیف دین است، در حالی که جمهوری اسلامی برطبق احکام قرآن سیاست و دین را همراه هم می‌خواهد.

مهدی فضائلی، فعال مطبوعاتی و کارشناس مسائل سیاسی در این راستا بحث بازنگری در علوم دانشگاهی را پیش می‌کشد و می‌گوید: بحث بازنگری در علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور یکی از ضرورت‌هایی است که باید در این مورد با جدیت و با سرعت گام برداشته شود تا بتوان مانع از گسترش ابزارهای جنگ نرم در مراکز علمی شویم.

وی می‌افزاید: روشن است که این حرکت یک حرکت کوتاه مدت نیست و نیازمند زمانی است که بتواند در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، با بهره‌برداری از منابع اصیل اسلامی نظریه‌پردازی کنیم و به تألیف کتاب بپردازیم؛ در این بخش حوزه‌های علمیه هم مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارند.

این فعال مطبوعاتی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند راهکار مناسبی برای ایجاد سنگر در برابر جنگ نرم باشد تصریح می‌کند: قطعا وحدت حوزه و دانشگاه در این عرصه‌ها یک امر لابد است و هیچ گریزی در این بخش نیست که دوشادوش هم توان و استعداد خود را به کار بگیرند تا به نتیجه مطلوب در این عرصه برسند.

در بخش پایانی این گزارش نخست باید بر این مسئله تأکید کرد که پذیرش و باور به این که دشمنان ملت ایران در شرایط کنونی به ابزار تهدید و جنگ نرم علیه ما روی آورده‌اند قدم اول برخورد هوشمندانه در چنین عرصه‌ای است. بدین معنا که دشمن‌شناسی و شناخت طرح‌ها، برنامه‌ها و شیوه‌های اعمال دشمنی آنان با جمهوری اسلامی از راه‌های اساسی این مقابله است.

اما آنچه را می‌توان تحت عنوان راهکارهای مقابله با جنگ نرم از مجموع گفت‌وگوهایی که با صاحب‌‌نظران و کارشناسان به صورت مدون ارائه کرد، موارد ذیل است:

ـ موضع‌گیری صریح و شفاف در برابر باطل

ـ دعوت دشمنان به استدلال

ـ آگاهی و محتوای دورنی غنی

ـ توبه

ـ تعمیق باورهای دینی افراد

ـ تبیین صحیح اصول و پایه‌های نظام اسلامی

ـ ولایتمداری

ـ رصد برنامه‌های دشمن

ـ ایجاد قرارگاه‌های تاکتیکی و عملیاتی برای مقابله با جنگ نرم با حضور استاتید و نخبگان دانشگاهی

ـ تبیین ابعاد جنگ نرم در کتب تحصیلی مقاطع مختلف

ـ تقویت مساجد

ـ خروج از پارادایم غرب

ـ بازنگری در علوم انسانی

و وحدت حوزه و دانشگاه. 

کد خبر 111552

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز