گروه ادب و هنر - کامران محمدی: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، شامگاه شنبه، در فاصله 5 روز تا آغاز ماه مبارک رمضان با حضور 35کشور آغاز شد.

قران نمایشگاه

امسال ریاست نمایشگاه برعهده حجت‌الاسلام حمید محمدی، قائم مقام قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. سال قبل محمدعلی خواجه‌پیری، رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، رئیس نمایشگاه بود؛ نمایشگاهی که 25 مرداد سال گذشته -6 روز پیش از ماه رمضان - با شعار «توسعه مفاهیم و خدمات حداکثری» آغاز شد و برای نخستین بار بخش استان‌ها به آن اضافه شد.

امسال اما چیزی که بیشتر بر آن تاکید می‌شود، بودجه قرآنی کشور است. به گفته حجت‌الاسلام حمید محمدی، بودجه قرآنی امسال ده‌ها برابر سال‌های گذشته است و این یکی از شرایط خاص نمایشگاه هجدهم محسوب می‌شود؛ چرا که مسئولان سازمان‌های گوناگون پول بیشتری برای خرج کردن دارند و می‌توانند با فراغ‌بال بیشتری از نمایشگاه خرید کنند. محمدی در سخنرانی مراسم افتتاحیه در این باره گفت: اکنون زمان خوبی است که مسئولان با بازدید از نمایشگاه اقدام به جذب نیم‌درصد بودجه قرآنی خود در ادارات کنند.

به‌جز این، آنطور که رئیس نمایشگاه امسال می‌گوید، در این نمایشگاه«5 سیاست کلان در حرکتی جدید» اتفاق افتاده است: «نخستین سیاست، هنری‌کردن نمایشگاه است؛ چراکه می‌توان از طریق معارف، بر عقل‌ها و از طریق هنر ناب قرآنی، بر دل‌ها نفوذ کرد. درواقع با هنر می‌توان همزمان عقل، قلب و دل مردم را برای جلب انظار آنها به سوی قرآن نشانه گرفت.»

به‌جز این مورد که محتوایی است و تغییری عمیق به‌نظر می‌رسد، 4 مورد دیگری که محمدی از آنها به‌عنوان سیاست‌های کلان نمایشگاه امسال یاد کرد، اینها بودند: تسهیل حضور نهادها در نمایشگاه، خدمات مردمی خوب، تجمیع ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی و بین‌المللی کردن حقیقی نمایشگاه با حضور حداقل 35 کشور دنیا از روز اول برپایی.

ازجمله موارد خدمات مردمی امسال، راه‌اندازی سیستم تهویه مطبوع است که در مصلا بی‌نهایت مهم است. گرمای هوا و ازدحام جمعیت همواره مردم را بیش از اندازه خسته می‌کند و با این وعده، می‌توان امیدوار بود امسال شرایط بهتر باشد. هرچند که ساعت کار نمایشگاه سبب می‌شود گرما تنها در 2-3 ساعت اول مهم باشد، چرا که امسال نمایشگاه یک‌ساعت ‌ دیرتر و از ساعت 17 آغاز می‌شود و مثل هر سال تا ساعت 24 ادامه دارد. ‌

اندازه‌ها و اعداد

فضای نمایشگاه امسال 90 هزار متر مربع است که به 32 بخش محتوایی، پژوهشی، آموزشی و هنری تقسیم شده است. یکی از بخش‌های جالب امسال در این 90هزار متر، هزار متر ویژه جریان فتنه است. محمدی در این باره می‌گوید: تنها هزار متر مربع برای شناساندن جریان فتنه و شیطان‌پرستی از فتنه‌های بدو خلقت گرفته تا فتنه ‌ اخیر اختصاص یافته است.

93 بخش نرم‌افزاری، 70 شرکت تولیدکننده آثار هنری، 140 نشست علمی همراه با ضبط تلویزیونی و پخش در طول سال، عرضه 1500 جلد از منابع قرآن‌پژوهی، حضور 60 استاد دانشگاه، عرضه 14 اثر هنری داوری شده، نمایش 150 عکس، اجرای 108 تئاتر صحنه‌ای با موضوع خانواده و نوجوان و 160 تئاتر خیابانی، برپایی غرفه مخصوص به عرضه محصولات حجاب و عفاف در بخش بزرگی از نمایشگاه (با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کشور) و... از دیگر بخش‌ها و فعالیت‌های نمایشگاه هجدهم است.

سخنرانی وزیر ارشاد

در مراسم آغازین نمایشگاه قرآن امسال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون مطبوعاتی‌اش حضور داشتند و به رسم هر سال، وزیر ارشاد سخنرانی هم کرد. سیدمحمد حسینی در بخشی از سخنان خود درباره نمایشگاه قرآن گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن رویدادی عظیم و بی‌بدیل است که میزبانی هر ساله آن، یکی از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. امیدواریم این نمایشگاه الگویی برای گسترش امثال خود در دیگر نقاط کشور و جهان شود.

حسینی سپس برخی دیگر از فعالیت‌های وزارتخانه خود را توضیح داد. او گفت: اعزام قاریان در ماه رمضان و موسم حج به خارج از کشور، دعوت از قاریان بین‌المللی، اعزام گروه‌های همخوانی به خارج از کشور و ترجمه قرآن به زبان‌های مختلف از دیگر فعالیت‌های قرآنی وزارت ارشاد است.

وزیر ارشاد ادامه داد: البته فعالیت قرآنی در دولت دهم در کنار فعالیت همه معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند تهیه فیلم، نمایش، کتاب و سایر بخش‌ها تجلی دارد و منظومه جشنواره قرآنی آیات با 22 رشته هنری با همین هدف طراحی شده است.

کد خبر 113450

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز