همشهری آنلاین: حسین ساری در نشست خبری تشریح تفاهم‌نامه همکاری بین شش نهاد قرآنی به منظور برپایی 42 کرسی تلاوت قرآن در کشور، گفت:

اهتمام شبکه‌های صداوسیما نسبت به پخش برنامه‌های قرآنی مطالبه‌ای به حق است و در همین راستا از تابستان امسال نیز تمامی شبکه‌های صداوسیما در این حوزه وارد می‌شوند. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست خبری به منظور تشریح تفاهم‌نامه برپایی کرسی تلاوت ملی امروز، سوم خردادماه، در دفتر باشگاه رادیویی قرآن برگزار شد.

این نشست با حضور حسین ساری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما؛ قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم؛ محمدزاده، مدیر رادیو قرآن؛ یاراحمدی، مدیرکل دفتر آموزش و مسابقات قرآنی معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، برپا شد.

در ابتدا این نشست مدیر رادیو قرآن با بیان این‌که امضا این تفاهم‌نامه و برپایی این کرسی‌های تلاوت در 30 استان، خبر از آغاز همکاری‌های بیشتر و بهتر بین نهاد‌های قرآنی کشور می‌دهد، گفت: ترویج و ارتقاء هنر تلاوت و عمل به یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب که خواستار برپایی محافلی برای استماع تلاوت قرآن کریم بودند، از دلایل برگزاری کرسی تلاوت قرآن به صورت سراسری است.

هدف کرسی ملی تلاوت شناسایی استعداد‌های برتر

وی تصریح کرد: شناسایی استعداد‌های برتر در زمینه قرائت قرآن در بین قاریان استانی و ایجاد محلی برای ارائه هنر تلاوت قرآن توسط افرادی که امکان حضور در رقابت‌های قرآنی را ندارند از دیگر دلایل برپایی این کرسی‌های تلاوت است و حضور در این محافل عاملی می‌شود تا حرکتی مؤثر به سمت تدبر در مفاهیم آیات نورانی قرآن شکل گیرد.

مدیر رادیو قرآن از برگزاری نخستین کرسی تلاوت از 12 خردادماه همزمان با میلاد حضرت زهرا (س) در جوار آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) خبر داد و بیان کرد: این کرسی‌ها در سه بخش تلاوت اذان‌گاهی، استانی و تلاوت ملی به تعداد 42 مورد اجرا می‌شود، در کرسی تلاوت ملی یک قاری بین‌المللی، سه قاری برتر استان میزبان، یک مرتل استان میزبان و یک گروه تواشیح اجرا برنامه خواهند داشت.

در ادامه این نشست مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در پاسخ به پرسش خبرنگاری که دلیل پخش نشدن کرسی‌ تلاوت‌های قرآن و یا به طور کلی آموزش‌ قرآن در سایر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی را جویا شده بود، گفت: سایر شبکه‌های صدا و سیما به طور حتم اهتمام ویژه‌ای به ترویج قرآن کریم دارند و فقط این امکان وجود دارد که سایر شبکه‌ها تیزر‌های تبلیغاتی این کرسی‌ها را پخش کنند، البته بهره‌برداری از این تلاوت‌ها، برای پخش در زمان‌های اذان‌گاهی برای همه شبکه امکان دارد.

  وی خبر داد: از اواخر خرداد‌ماه سال جاری، بیشتر شبکه‌های سیما و تعدادی از شبکه‌های رادیویی، اقدام به پخش برنامه‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم خواهند کرد و به طور حتم رسانه ملی باید تمامی مخاطبان خود را در نظر داشته باشد.

ساری با به حق دانستن مطالباتی که خواستار آن هستند تا تمامی شبکه‌ها اهتمام ویژه‌ای به فعالیت‌های قرآنی داشته باشند، گفت: با توجه به زمان تأسیس شبکه قرآن، میزان پوشش این شبکه در کشور در حد قابل قبولی است و فرستنده‌های این شبکه تا 45 درصد کشور را تحت پوشش قرار داده‌اند و حتی در ساعاتی از روز فرستنده‌های استانی را نیز در اختیار داریم که این‌گونه تا 75 درصد را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

همچنین قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، نیز در پاسخ به همین سؤال، گفت: تأثیر رسانه بر مردم غیرقابل انکار است، هرجا رسانه جدی وارد شده است، مؤثر عمل کرده و این اتفاق نیز باید در حوزه قرآن نیز رخ دهد، اما به طور نمونه شبکه‌ای مانند آموزش می‌تواند در حوزه آموزش قرآن وارد شود اما مدیر این شبکه در پاسخ به نامه‌ای که برای وی ارسال شد، پاسخ داده است که چون موضوع تخصصی است باید به شبکه قرآن مراجعه شود.

در ادامه سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن نیز به بحث درباره تأثیر رسانه‌ و نقش شبکه قرآن، این چنین گفت: رسانه ملی چون می‌خواهد همه طیف‌ها و سلایق را در بر گیرد، وجود شبکه‌های تخصصی مانند شبکه قرآن امری ضروری است و باید این موضوع را مد نظر داشت که به هر حال صدا و سیما در میدان رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای قرار دارد و باید به تمامی مخاطبان اهمیت دهد.

انتخاب قاریان کرسی‌های تلاوت با همان ارزیابی مسابقات اوقاف است

همچنین در پایان یاراحمدی در پاسخ به این پرسش که نحوه انتخاب قراء برای حضور در این کرسی‌های تلاوت به چه شکل است؟ گفت: انتخاب این افراد با همان ارزیابی‌هایی است که برای مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه انجام می‌شود و حتی از همان داوران قرآنی استفاده می‌شود و همان‌طور که برترین‌های هر استان، دیگر برای حضور در رقابت‌های سال بعد نیاز به شرکت در مرحله شهرستانی را ندارند و مستقیم وارد مرحله استانی می‌شوند، افرادی که موفق به حضور در این کرسی‌های تلاوت شوند، شرایط حضور در مرحله کشوری مسابقات اوقاف را خواهند داشت.

یادآوری می‌شود، به منظور دستیابی به اهداف کرسی تلاوت، ستاد مرکزی متشکل از نمایندگانی از نهاد‌های قرآنی کشور شامل؛ شورای عالی قرآن، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن الکریم، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور چندین کارگروه را تشکیل دادند، تا سیاست‌گذاری‌های برپایی این کرسی تلاوت انجام شود، که اطلاعات بیشتر در زمینه برگزاری کرسی‌های تلاوت در سراسر کشور متعاقبأ اعلام خواهد شد.‌ 

کد خبر 108167

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز