همشهری آنلاین: رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در سفر خود به استان گلستان، در نشست مطبوعاتی اظهار داشت:

500 هزار نفر در سال 88 آموزش‌های قرآنی را فرا‌ گرفتند

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به استان گلستان، در ابتدای نشست مطبوعاتی «مهدی قره‌شیخلو» رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم که شب گذشته، 15 اردیبهشت‌ماه در شهر گرگان برگزار شد، وی طی سخنانی گفت: سازمان دارالقرآن‌الکریم حوزه قرآنی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است که سال 1381 با عنوان سازمان آغاز به فعالیت کرده است و دارای حوزه‌های کاری متنوعی از جمله در حوزه آموزش که اصلی‌ترین سرفصل کاری آن است تاکنون حدود شش میلیون نفر تحت پوشش دوره‌های آموزش عمومی قرآن کریم قرار گرفته‌اند و طی سال 1388 نیز حدود 500 هزار نفر تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند که از این بین حدود 400 هزار نفر آموزش‌های عمومی و 100 هزار نفر آموزش‌های تخصصی را فراگرفته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به سایر فعالیت‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم اظهار کرد: برگزاری دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، دوره‌های تخصصی تربیت داور، معلم و نیز حوزه چاپ و نشر قرآن کریم و عرضه محصولات قرآنی با حداقل قیمت و یا به صورت رایگان از دیگر برنامه‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم است.

چاپ حدود 400 هزار جلد قرآن توسط سازمان دارالقرآن‌الکریم

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم تصریح کرد: در سال 1388 حدود 400 هزار جلد قرآن چاپ کرده‌ایم که بخش عمده آن به صورت رایگان توزیع شده و بخش دیگری به صورت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار گرفته است، همچنین تولید نرم‌افزارها، کتب و جزوات قرآنی نیز از دیگر محصولات سازمان دارالقرآن‌الکریم است که بدین منظور امسال به دنبال آن هستیم تا فروشگاه عرضه محصولات قرآنی را ـ که در تهران یک مرکز وجود دارد ـ به سایر استان‌ها توسعه دهیم.

قره‌شیخلو گفت: در بحث نظارت، چاپ و نشر قرآن نیز کلیه قرآن‌ها قبل از چاپ باید به سازمان دارالقرآن‌الکریم وارد شود و پس از تصحیح اجازه چاپ دریافت کنند و بدین منظور در سال 1388 حدود 18 هزار جزء قرآن کلی و جزیی تصحیح شد و مجوز حدود هفت میلیون جلد برای چاپ صادر شد.

وی با اشاره به وظیفه سازماندهی مشارکت‌های مردم در حوزه قرآنی عنوان کرد: رویکرد ما این است که در فعالیت‌های قرآنی خود مردم مشارکت داشته باشند و در بخش حاکمیتی نیز بیشتر به سیاست‌گذاری و نظارت بپردازد، همچنین از حدود پنج سال پیش صدور و مجوز برای موسسات مردمی قرآنی آغاز شد و در حال حاضر حدود 1000 موسسه مشغول به فعالیت هستند و سازمان دارالقرآن‌الکریم نیز از آنها حمایت می‌کند.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با اشاره به حمایت‌های مالی صورت گرفته از موسسات قرآنی مردمی گفت: در سال 88 در بخش حمایت‌های نقدی یک میلیارد ریال تزریق شده است و در بخش حمایت‌های برنامه‌ای نیز حدود 30 میلیارد ریال بوده است، همچنین رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته تا وام‌های قرض‌الحسنه با بهره کارمزدی در اختیار موسسات قرآنی مردمی قرار گیرد و طبق تفاهم‌نامه با صندق مهر امام رضا (ع) 500 میلیون تومان اختصاص داده شده که از هفت تا 30 میلیون تومان به هر یک از موسسات واجد شرایط اختصاص می‌یابد.

شرکت هشت هزار نفر طی چهار سال در طرح اعطای مدرک به حفاظ قرآن

قره‌شیخلو از دیگر برنامه‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم به طرح اعطای مدرک به حفاظ قرآن کریم اشاره کرد و اظهار کرد: نزدیک به هشت هزار نفر طی چهار سال گذشته در این آزمون شرکت کرده‌اند که 950 نفر موفق به کسب نمره حد‌نصاب شده‌اند.

وی در ادامه به فعالیت‌های از جمله توسعه و گسترش آموزش مفاهیم قرآن کریم از طریق مسابقه نورالهدی، برگزاری هرساله مراسم تکریم چهره‌های قرآنی و راه‌اندازی سایت تلاوت با هدف ارائه خدمات قرآنی از طریق فضای مجازی، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی بانک اطلاعات قرآنی در سال 89، طراحی نرم‌افزار تصحیح قرآن کریم، مسئولیت کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر، ایجاد 450 پست کارشناسی قرآنی و... اشاره کرد.

 رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در این خصوص توضیح داد: در سال 87 حدود 13 هزار نفر و در سال 88 حدود هفت هزار نفر در مسابقه تفسیری نورالهدی شرکت کردند، همچنین در مراسم تکریم چهره‌های قرآنی هر ساله از سه گروه پیشکسوتان، حوزه آموزش قرآن کریم رتبه‌های اول تا سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و افرادی که در آزمون حفظ قرآن کریم مدرک درجه یک و دو دریافت می‌کنند، تجلیل می‌شوند.

قره‌شیخلو در پاسخ یه سوال خبرنگاری درباره میزان اعتبارات فرهنگی و قرآنی گفت: امسال طبق قانون بودجه دستگاه‌ها مجاز هستند تا سقف نیم درصد اعتبارات خود را در حوزه فرهنگی سرمایه‌گذاری کنند و البته انتظار انجام همه اقدامات از سوی دولت درست نیست و خود مردم نیز باید در حوزه قرآن وارد شوند تا اتفاق بزرگی در این بخش روی دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به هدف سفر خود به استان گلستان اظهار کرد: آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های استان، تعامل با مسئولان و نیز شنیدن نظرات و پیشنهادات فعالان قرآنی به منظور بدست آوردن یک تصویر درست از وضعیت استان به منظور انجام برنامه‌ریزی واقعی‌تر هدف از انجام سفرهای استانی است. 

کد خبر 106791

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز