همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام غرویان معتقد است که واقعه عاشورا، همه عواطف زیبای انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد

و از نظر عاطفی و هیجانی یکی از بی‌نظیرترین حوادث تاریخ است و مقام معظم رهبری با تکیه بر قرآن، روی این مسئله تأکید دارند. حجت‌الاسلام و المسلمین محسن غرویان، مدیر مرکز ‌پژوهش‌های امور مساجد، در گفت‌‌وگو با سرویس اندیشه خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در مورد بررسی مبانی قرآنی دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره قیام عاشورا، اظهار کرد: مسئله قیام عاشورا در اندیشه مقام معظم رهبری، اثری عمیق دارد.

وی افزود: وقتی شخصیت مقام معظم رهبری را در یک نگاه کلان بررسی کنیم، به نظر من، ایشان بسیار تحت تأثیر قیام اباعبدالله(ع) هستند و لذا مقام معظم رهبری، شخصیتی عاشورایی هستند و از روحیه انقلابی‌گری بالا، مبارزه با ظلم و ستم برخوردارند.

این مدرس حوزه علمیه قم عنوان کرد: این روحیه ایشان، یک روحیه شکل‌گرفته در بستر فرهنگ عاشورا است؛ لذا از نظر عناصر شخصیتی، بسیار تحت تأثیر سیدالشهداء(ع) هستند. در درس‌هایی که در مشهد در مسجد «کرامت» داشتند، تحلیل‌هایی از قیام عاشورا ارائه دادند که بسیار عمیق بود و همین نشان می‌داد که ایشان کاملا تحت تأثیر واقعه عاشورا بوده و هستند.

مؤلف کتاب «فلسفه اخلاق» با اشاره به این‌که تحلیل‌های مقام معظم رهبری، تحلیل‌های بسیار راهگشا در تاریخ است و صرفا بیان تاریخ نیست، اظهار کرد: ایشان از تاریخ نکاتی را استنباط می‌کنند که در خطبه‌های نماز جمعه مکرر به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

مدرس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از نکاتی که در نگاه ایشان درباره مسئله عاشوار مطرح است، نقش مبانی قرآنی است؛ یعنی بسیاری از تحلیل‌هایی که از عاشورا انجام می‌دهند، وقتی به قران مراجعه می‌کنید، می‌بینید که منطبق با قرآن است.

غرویان در ادامه افزود: مثلا ایشان در محرم سال 73 در جمع روحانیون فرمودند: «وقتى که پیغمبران مبعوث مى‏شدند، در وهله اول که عده‏اى دور آن‌ها را مى‏گرفتند، عامل اصلى، منطق و استدلال نبود... دلیل و استدلال، زمانى کاربرد دارد که نهضت پیش‏رفته است. در وهله اول، حرکت، حرکتى احساسى و عاطفى است».

 وی در تبیین این سخن مقام معظم رهبری، گفت: این سخن مقام معظم رهبری اشاره به این دارد که پیامبران(ع) وقتی مردم را دعوت می‌کردند، ابتدا به عواطف توجه می‌کردند و بعد به استدلال و عقل.

این مدرس سطح عالی حوزه‌ علمیه قم عنوان کرد: وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم، دیده می‌شود که قرآن هم به عقل و هم به قلب توجه کرده است؛ یعنی برای انسان، یک بعد عقلی و یک بعد احساسی قائل است. انسان خلاصه در عقل نمی‌شود، انسان خلاصه در عقل، برهان و استدلال خشک نیست.

مؤلف کتاب «آموزش منطق» با اشاره به این‌که انسان یک موجود عاطفی، هیجانی و احساسی است، خاطرنشان کرد: قرآن از واژه «قلب» استفاده کرده است: «الَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ» عقل هم در قرآن با چنین تعبیری آمده است: «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ».

غرویان با تأکید بر این‌که برهان و استدلال و منطق بر قرآن حاکم است، گفت: با همه این اوصاف، همه انسان خلاصه در عقلش نیست، بلکه قلب سلیم هم لازم است و این همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری فرمودند که انبیاء(ع) با دل، قلب و وجدان مردم تبلیغ را شروع کردند.

عضو هیئت علمی مدرسه عالی امام خمینی(ره)، عنوان کرد: مقام معظم رهبری از این نکته که انبیاء(ع) دعوت خود را از وجدان مردم شروع کردند این نکته را استنباط کردند که چون واقعه عاشورا با احساسات و عواطف مردم در ارتباط است، تأثیرگذاری بالایی داشته است.

این محقق علوم اسلامی تأکید کرد: واقعا واقعه عاشورا، همه عواطف زیبای انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از بعد احساسی، عاطفی و هیجانی یکی از بی‌نظیرترین حوادث تاریخ انسانیت است. این نکته است که مقام معظم رهبری بر گرفته از قرآن روی آن تأکید دارند که واقعا عاشوار، واقعه مهمی است چون با احساسات و عواطف انسانی سر و کار دارد. 

کد خبر 104931

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز