همشهری آنلاین: مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور با اشاره به منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور اظهار کرد:

منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور در واقع ایجاد یک سازمان دیگر نیست، بلکه منشور تلاش می‌کند پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود قرآنی کشور را ساماندهی کند.

«سیدرضا مختاری» مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور برای پر کردن خلاءها و نیازهای جامعه و فعالان قرآنی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به دولت ابلاغ شده است.

وی در ادامه افزود: برای رسیدن به یک جامعه مطلوب‌ قرآنی که بر مبنای اندیشه دینی باشد، نیاز به یک راهبرد و چشم‌انداز داریم، انقلاب اسلامی طی 30 سال که از عمرش می‌گذرد، تلاش کرده بر این مبناء حرکت کند و به یک حکومت اسلامی تبدیل شود، این حکومت اسلامی نیاز دارد که مبنای آن قرآنی باشد یا همان سفارش پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) که می‌فرماید: قرآن و اهل بیت (ع) در کنار یکدیگر ما را به خوشبختی می‌رساند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف ما نیاز به یک راهبرد کلی داریم، گرچه در طول این 30 سال فعالیت‌های قرآنی انجام شده قابل ارزش و تقدیر است، اما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که ما باید برای رسیدن به جامعه مطلوب یک مقدار فنی‌تر، دقیق‌تر و ساماندهی‌ ‌شده‌تر حرکت کنیم، در واقع همه نیازها را شناسایی کنیم و در این راه حرکت کنیم و منشور توسعه فرهنگ قرآنی در واقعه این خلأ را می‌خواهد پر کند، یعنی آن راهبرد و آن چشم‌انداز را به ما نشان بدهد و همه این جریان‌ها، فعالیت‌ها و پتانسیل‌ها در این مسیر حرکت کند، تا ما آن نگاهی که داشتیم و استقلال، آزادی و جمهوی اسلامی را به معنای واقعی به گونه‌ای ترسیم و اجرا کنیم که منتهی به حکومت حضرت مهدی (عج) شود.

مختاری در پاسخ به این سؤال که به نظر شما هدف این منشور مقدمه‌سازی برای تشکیل یک نهاد یا سازمان قرآنی است که تمامی فعالیت‌های قرآنی کشور توسط آن صورت پذیرد؟ تصریح کرد: منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور در واقع ایجاد یک سازمان دیگر نیست، بلکه برای ایجاد یک زمینه مطلوب است.

منشور تلاش می‌کند پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود قرآنی کشور را ساماندهی کند

وی گفت: راه‌کارها و اهدافی در منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور پیش‌بینی شده است و در واقع این منشور تلاش می‌کند پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود قرآنی کشور را ساماندهی کند، یعنی هیچ‌گاه نمی‌آید یک سازمان جدید تأسیس کند و هدف این نیست، زیرا سازمان‌ها و نهادها چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی دارند کار خود را انجام می‌دهند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور عنوان کرد: منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور در واقع تلاش می‌کند که سازمان‌ها، نهادها و تشکل‌ها در یک راستای تعریف شده و منطقی قرار گیرند و حرکت کنند، هم به جهت این‌که از نیروی انسانی خوب نتیجه گیرد، هم سرمایه‌های مالی و غیرمالی بتواند نتیجه مناسب دهد و از همه مهم‌تر این منشور در تلاش است همه فعالیت‌های قرآنی کشور را منجر به آن خروجی ‌شود که ما یک جامعه مطلوب قرآنی را داشته باشیم، اگر این نگاه را در منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور داشته باشیم، پس ایجاد یک ساختار جدید نیست، بلکه استفاده از همان ظرفیت‌ها است با یک راهبرد دقیق‌تر و تخصصی‌تر و از همه مهم‌تر تکیه بر 30 سال تجربه قرآنی کشور است.

مختاری اظهار کرد: 30 سال تجربه فعالان قرآنی، پیشکسوتان، صاحب‌نظران، سازمان‌های دولتی و غیردولتی در فعالیت‌های قرآنی همه این‌ها باید منجر به این شود که ما به سمت و سوی مشخص حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: چون منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به دولت ابلاغ شده است، پس برای ایجاد یک سازمان و نهاد جدیدی نیست، اما این منشور می‌خواهد یک هم‌افزایی در جامعه قرآنی کشور ایجاد کند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور در پاسخ به این سوال که بخشی از فعالان قرآنی معتقدند امور قرآنی کشور باید در سازمان تبلیغات اسلامی که سابقه طولانی و تشکیلات و نیروی انسانی این کار را دارد، مدیریت و متمرکز شود. نظر شما چیست؟ فکر نمی‌کنید این کار، بیشتر موجب انسجام فعالیت‌های قرآنی شود؟ گفت: وقتی ما در اهداف منشور دقت کنیم، خواهیم دید که چند نکته در آن وجود دارد، در اهداف منشور آمده است که ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی، مؤسسات و گرو‌های فعال غیردولتی در جهت هم‌افزایی، تحقق فرهنگ قرآنی در نظام مدیریت و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشور، تقویت نقش حمایتی دولت، ساماندهی نهادها، دستگاه‌ها و بخش‌های مؤثر کشور از اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور است، یعنی این‌که منشور توسعه فرهنگ قرآنی آمده همه ظرفیت‌های کشور را در یک راستا قرار دهد و از همه این ظرفیت‌ها تقاضای یاری کند.

تلاش سازمان تبلیغات اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست

مختاری اظهار کرد: تلاش سازمان تبلیغات اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست، اما این سازمان یک ظرفیت و پتانسیل است، یک نهادی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمده، بنابراین نمی‌توانیم وجود و توانمندی‌های سازمان تبلیغات اسلامی را نادیده بگیریم، اما آیا همه ظرفیت‌های قرآنی کشور در سازمان تبلیغات اسلامی است؟ آیا همه نهادهایی که امروز دارند در کارهای قرآنی هستند این‌ها زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی کار می‌کنند، آیا این همه مؤسسات غیرمردمی که در عرصه قرآنی فعالیت می‌کنند، همه اعضای سازمان تبلیغات اسلامی هستند؟

مختاری گفت: بنابراین وقتی ما این همه ظرفیت‌ در کشور داریم، نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که سازمان تبلیغات اسلامی یکه و تنها بیاید در عرصه فعالیت‌های قرآنی قدم بردارد، البته در توانمندی‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی هیچ تردیدی نیست، اما وقتی ما یک کار جامع و کامل قرار است انجام دهیم و می‌خواهیم یک چشم‌انداز برای نسل‌های آینده ترسیم کنیم، برای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور باید از همه ظرفیت‌های قرآنی کشور استفاده کنیم. 

کد خبر 103446

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز