همشهری آنلاین: مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در دو مقطع شکوفه و بزرگسال پس از هفت روز رقابت فشرده، 18 اسفندماه در خرم‌آباد پایان یافت

که از دید مسئولان این مسابقات، در این دوره رقابت نخبگان قرآنی در حد اعلی به نمایش درآمد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه ابتدا در بخش شکوفه‌ها از 12 تا 14 اسفندماه در مجتمع شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این مسابقات حجت‌الاسلام شرفخانی معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه پیرامون این دوره از مسابقات مطالبی بیان کرد.

در مسابقات شکوفه‌ها 57 نفر از متسابقین در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ کل و حفظ 20 جزء به رقابت پرداختند، ارتقاء سطح کیفی تلاوت‌ها امری بود که داوران این مسابقات به آن اشاره داشتند.

داوری این دوره از مسابقات در بخش شکوفه‌‌ها بر عهده «لطفی‌نیا، ربیعیان، رضیعی، دغاغله، قره‌شیخ‌لو، یاری گل، اخوان اقدم، حاجی اسماعیلی، بحرالعلوم و میرموسایی» بود، همچنین «کریم دولتی» نیز به عنوان ناظر بر کم و کیف قضاوت‌ها و اعتراض متسابقان نظارت کرد.

در کنار این دوره از مسابقات، برنامه‌های جانبی از سوی ادارات کل اوقاف و فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شد، مسابقه «قرآن بخوانید، عیدی بگیرید»، نمایشگاه قرآن کریم، برگزاری 45 محفل قرآنی در 9 شهرستان استان، قرائت قرآن از سوی نفرات برتر شکوفه‌ها در شهرهای استان از جمله برنامه‌ها بود.

یکی از ویژگی‌های مسابقات شکوفه‌ها، اجرای کارگاه‌های آموزشی بود، به منظور آسیب‌شناسی و برطرف کردن ضعف‌ها و نقایص قاریان و ارتقای سطح کیفی متسابقان، این کارگاه‌ها برگزار شد که داوران، اساتید و پیشکسوتان قرآنی، این کارگاه‌ها را اداره کردند. با توجه به این‌که مسابقات نوجوانان جنبه آموزشی دارد، این قبیل برنامه‌ها استعدادهای قرآنی کشور را جهت مسابقات سال‌های آتی تربیت می‌کند.

مراسم اختتامیه این مسابقات، تلاوت «سیدصادق مسلمی» رتبه اول مسابقات قرائت و اجرای برنامه «محمدعلی اسلامی» رتبه اول حفظ کل قرآن کریم از تهران، بسیار مورد استقبال مردم و مسئولان قرار گرفت.

از دیگر نوآوری‌های این مسابقات، برپایی نمایشگاه قرآن در حاشیه مسابقات بود، این نمایشگاه با 16 غرفه از سوی ادارات کل ارشاد و اوقاف استان برگزار شد و ترکیبی از آثار هنری، نرم‌افزار، کتاب، سایت‌های خبری، با محوریت قرآن و اهل بیت(ع) به نمایش درآمد، این نمایشگاه توانست مخاطبان زیادی را جلب کند و تنوع آن سبب شده تا همه گروه‌های سنی از آن استفاده کنند.

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مؤسسه «صراط اندیشه»، غرفه فعالیت‌های مؤسسات قرآنی استان، ایستگاه قرآن بخوانید، جایزه بگیرید، رادیو قرآن، سایت راسخون، انتشارات دارالنشر اسلام و انتشارات رازبان قم، از جمله شرکت کنندگان در نمایشگاه بودند، علاوه بر بازدید اقشار مختلف مردم، قرآن‌آموزان مؤسسات قرآنی کشور نیز در این چند روز از نمایشگاه و مسابقات دیدن کردند.

برگزاری 45 محفل انس با قرآن کریم در شهرستان‌‌های استان با حضور گروه‌های برتر تواشیح کشوری از جمله «سبطین» خوزستان، «سبحان» اصفهان، «نور اهل بیت(ع)» و «محبین» خرم آباد مورد توجه مردم لرستان قرار گرفت، همچنین قاریان ممتاز کشوری و بین المللی از جمله «حمیدشاکرنژاد»، «حمیدرضا الاج‌گردی» و «سیدجواد حسینی»، در طی برگزاری مسابقات با سفر به شهرستان‌های استان به تلاوت قرآن پرداختند.

بنا بر گزارش ایکنا حساس‌ترین بخش این مسابقه‌ها حضور 107 نفر از متسابقین بزرگسال در خرم‌آباد بود که روز 15 اسفندماه، با قرعه‌کشی نوبت تلاوت و آزمون ورودی مسابقات به صورت رسمی آغاز ‌شد.

در این مقطع در رشته ترتیل 22 نفر، قرائت 36 نفر، حفظ کل 25 نفر و حفظ 20 جزء 23 نفر به رقابت پرداختند و در مرحله فینال، 9 نفر قاری و شش نفر حافظ کل قرآن کریم به رقابت پرداختند. در نهایت در رشته حفظ کل «علی رجبی از تهران» و در رشته قرائت «مسعود نیک‌دستی از اصفهان» به عنوان نفرات برتر و نمایندگان جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی قرآن تهران که همزمان با مبعث رسول مکرم اسلام(ص) برگزار می‌شود، راه یافتند.

«محمدرضا ستوده‌نیا» و «علی‌اکبر حشمتی» در رشته تجوید، «حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور» و «سیدجواد سادات‌فاطمی» در رشته وقف و ابتدا، «احمد ابوالقاسمی و سعید طوسی» در رشته صوت، و «امیر آقایی و سیدرضا میرموسایی» در رشته حسن حفظ، مسابقات رده سنی بزرگسالان را قضاوت کردند و «غلامرضا شاه‌میوه» نیز ناظر این دوره از مسابقات بود.

به این ترتیب سی‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف که با حضور 30 هزار نفر در مرحله شهرستانی از ماه‌های قبل شروع شده بود، سه‌شنبه شب 18 اسفندماه با حضور سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، امام جمعه خرم آباد، مدیران استان و مردم لرستان برگزار شد. در مراسم اختتامیه حجت‌الاسلام و‌المسلمین «محمدی» نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با تبریک ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: بالاترین ذکر، نیکوترین قصه، رساترین موعظه، سودمندترین ذکر، نعمت و خوان الهی قرار گرفته در دست بشر و شرح صدر از جمله ویژگی‌های این کتاب بزرگ است که ائمه(ع) نیز به این صفات اشاره کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، «علی‌اکبر حنیفی» نیز در مراسم اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در مقطع بزرگسالان به نمایندگی از داوران، بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.

رایزنی و توافق مسئولان استان و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه جهت ایجاد دانشکده علوم قرآنی در لرستان، یکی از برکات این دوره از مسابقات بود، همچنین به اعتراف مسئولان کشوری استقبال مردم لرستان از این مسابقات در تاریخ این دوره از مسابقات کم‌نظیر بود.

پوشش تصویری و خبری این دوره از مسابقات بر عهده شبکه افلاک لرستان، شبکه قرآن، رادیو قرآن و خبرگزاری ایکنا بود، شبکه قرآن و معارف سیما دو هزار و 300 دقیقه برنامه (تولیدی و زنده) ویژه مسابقات سراسری قرآن‌کریم پخش کرد، که از این مقدار برنامه 800 دقیقه آن به ‌صورت زنده و 1500 دقیقه نیز به‌ صورت تولیدی بود.

کد خبر 103383

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز