بسته راه‌های پیشگیری از ابتلا به کروناویروس در محیط‌های مختلف شهری را در قالب اینفوگرافیک دنبال کنید. این بسته هم به درد حدود ۱۰۰ هزار نیروی خدمت‌رسان شهر می‌خورد هم برای همه شهروندان راهگشاست.

همشهری آنلاین - نیما شایان: این روزها که کشور با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، خیلی چیزها بیشتر به چشم می‌آید. به عنوان مثال شاید به ذهن خودتان هم خطور کرده باشد یا از دیگران شنیده باشید که تردد آمبولانس‌ها در سطح شهر بیشتر دیده می‌شود. اما شرایط فعلی و معطوف شدن توجه شهروندان به پدیده کروناویروس است که باعث شده تا خیلی از ما مردم، آمبولانس‌ها را بیشتر در سطح شهر حس کنیم. این فقط یک نمونه خدمت است که از سوی نهاد دولتی متولی درمان ارائه می‌شود اما روزانه از خدمات متنوع و متعدد دیگری که عمومیت بیشتری هم دارند در سطح شهرها استفاده می‌کنیم و شاید به ارائه‌‍‌دهندگان خدمت یا نهاد متولی آن چندان هم فکر نکنیم و بگذریم.

در شرایطی قرار داریم که شیوع کروناویروس و خطرات ناشی از ابتلا به آن، ذهن مردم از هر قشری را متوجه خود کرده و حتی اولویت‌ دغدغه‌های شهروندان در زمینه انتظاراتی که برای کیفیت خدمات دارند نیز جابجا شده است؛ به عنوان مثال اگر تا قبل از این موضوع شلوغی مترو و اتوبوس یا آلودگی هوا و ترافیک تهران دغدغه‌های اصلی شهروندان در حوزه امور شهری را تشکیل می‌داد اما امروز رعایت بهداشت فردی از سوی یکایک شهروندان و همچنین تامین بهداشت اماکن و خدمات شهری به دغدغه یک مردم تبدیل شده است. در این اثنا است که ما مردم بیشتر به ارائه‌دهندگان خدمات شهری و سلامت آنها و بهداشتی بودن اماکن و وسایل خدمت‌رسانی توجه می‌کنیم و از این رو بیشتر به دنبال متولی خدمات می‌گردیم که اگر نقصی یا درخواستی جهت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتشار ویروس داشتیم به آن متولی اعلام کنیم.

در افکار و برداشت‌های عمومی معمولا فرقی بین دولت، حاکمیت و نهادهای عمومی مانند شهرداری قائل نمی‌شویم اما در این روزهای ویژه هر چند تمامی نهادهای دولتی و عمومی دست به دست هم داده و برای شکست کرونا تلاش می‌کنند، در عین پیوستگی اقدامات، مرزبندی و تفکیک بین متولیان خدمات مختلف بیشتر به نظر می‌آید که دلیل آن را می‌توان از یک منظر در حساسیت بیشتر مردم و از منظر دیگر در اطلاع‌رسانی بی‌وقفه دستگاه‌ها درباره اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع کرونا و عوامل دیگر جستجو کرد.

شهرداری تهران با همه تنوع و تعدد خدماتی که همیشه در شهر ارائه می‌کرده این روزها بیشتر به چشم می‌آید؛ این می‌تواند از یک جهت به اقداماتی نو مانند ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها، واگن‌های مترو، ایستگاه‌های مترو، پایانه‌های مسافری، میادین میوه و تره بار و... و از جهت دیگر به آموزش‌های شهروندی گسترده‌ در قالب بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر برای افزایش آگاهی شهروندان در زمینه علائم و نحوه مواجهه با کرونا مربوط باشد. اما وجه سومی هم هست که آن جمعیت قابل توجه کارکنان شهرداری است که به صورت مستقیم یا پیمانکاری خدمات شهر را پشتیبانی کرده و به مرحله اجرا می‌رسانند.

بخش زیادی این نیروها در میدان هستند و بخش کمتری در حوزه‌های اداری و ستادی مدیریت شهری خدمت می‌کنند. این بالغ بر ۱۰۰ هزار نیرو (حدود ۶۵ هزار نفر کارمند شهرداری تهران و ۴۰ هزار نیروی پیمانکار) جمعیت قابل توجهی را تشکیل می‌دهند که در این شرایط اگر اداری و ستادی باشند، ارباب رجوع دارند و اگر میدانی باشند (از رانندگان اتوبوس‌های شهری و راهبران مترو تا کارکنان میادین میوه و تره‌بار، بوستان‌ها و فضاهای سبز، کارکنان بهشت زهرا(س)، پایانه‌ها و...) هم با مردم در ارتباط هستند. در این ارتباط، هم سلامت کارکنان شهرداری و ارائه‌دهندگان خدمات شهری و هم سلامت شهروندان از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو و در راستای آموزش‌های شهروندی، راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا به طور جداگانه برای هر کدام از دست‌اندرکاران مشاغل در حوزه شهری و برای شهروندانی که از هر یک از این خدمات استفاده می‌کنند در قالب اینفوگرافیک آمده است.

اینفوگرافیک‌ها را که توسط دست اندرکاران حوزه ارتباطات و روابط عمومی‌ شهرداری تهران با استفاده از توصیه‌های جامعه پزشکی تهیه و طراحی شده‌اند این روزها جزو منابع آگاهی‌بخش خود داشته باشید. به سلامت خود و همه شهروندانی که به هر نحوی با آنها مواجهه داریم، بیشتر فکر کنیم.

#کرونا_را_شکست_می‌دهیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha