رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه اگر مردم خودمراقبتی را انجام ندهند کنترل این ویروس بسیار سخت خواهد بود، گفت اعلام وضعیت اپیدمی با شهرداری تهران است و ضمن اعلام اقدامات شهرداری در ارتباط با پیشگیری از کرونا درباره وضعیت مترو و اتوبوس‌های تهران نیز توضیح داد.

استریل کردن اتوبوس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در نشست خبری امروز (شنبه ۳ اسفند) خود که با موضوع تشریح اقدامات شهرداری تهران در جهت مقابله با ویروس کرونا برگزار شد، گفت: از هفته گذشته که مطلع شدیم مواردی در ایران دیده شده است، جلساتی برگزار و موضوع به صورت جدی پیگیری شد. وزارت بهداشت نیز بیش از یک ماه پیش دستورالعمل‌هایی در این خصوص ابلاغ و برای اطلاع‌رسانی پرسنل شهرداری تهران نیز شرکت شهر سالم اقدامات خود را آغاز کرده و پوسترهایی منتشر شده است.

وی افزود: با مشاهده افرادی مبتلا به بیماری کرونا در قم و فوت دو نفر، فعالیت‌های ویژه‌ای آغاز شد که از جمله آن‌ها می‌توان به گندزدایی و ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی، آموزش جدی پرسنل و توجه جدی‌تر به گرمخانه‌ها و سامان‌سراها به ویژه سامان‌سراهایی که در آن‌ها بیمارانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، اشاره کرد.

  • تبلیغات محیطی در خصوص ویروس کرونا از امروز

محمدی ادامه داد: تبلیغات محیطی در خصوص ویروس کرونا از امروز در سطح شهر در ابعاد بیشتری قابل مشاهده خواهد بود و در این خصوص از حداکثر توان به ویژه در بیلبوردهای فرهنگی و شهری استفاده خواهیم کرد.

  • برگزاری جلسه در خصوص ویروس کرونا با مسئولان دستگاه‌های مختلف

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری جلسه امروز با مسئولان دستگاه‌های مختلف در خصوص ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: جلسات ما از روزی که مطلع شدیم این بیماری به سمت تهران می‌آید آغاز شد و امروز جلسه‌ای با حضور اورژانس، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، مدیریت بحران شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار و در آن‌ها تبادل نظر در این مورد و همچنین عملکرد شهرداری تهران در مقابله با این ویروس انجام و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی افزود: مهم‌ترین مساله جلسه این بود که برای کنترل شیوع ویروس بزرگ‌ترین ابزار ما مشارکت و آموزش مداوم مردم خواهد بود. در حقیقت اگر مردم خودمراقبتی را انجام ندهند کنترل این ویروس بسیار سخت خواهد بود. در این راستا آموزش‌های مورد تأیید وزارت بهداشت با کمک شهرداری تهران به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی ادامه داد: در این جلسه مصوب شد با حداکثر توان تبلیغاتی به کمک مقابله با این ویروس بیاییم و در مترو، اتوبوس و تاکسی که روزانه چندین میلیون نفر جابه‌جایی مسافر دارد از این توان تبلیغاتی بهره خواهیم گرفت.

  • افراد در سامان‌سراها قرنطینه نیستند

وی تأکید کرد: سامان‌سراهای ما به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند اما علی‌رغم این فعالیت، ۲۴ ساعته برخی از افراد به بیرون رفت و آمد دارند. لذا مقرر شد این سامان‌سراها فعالیت خود را ۲۴ ساعته ادامه دهند و توان خود را برای حضور دائمی این افراد افزایش دهند. در حال حاضر این افراد قرنطینه نیستند ولی مقرر شد این موضوع را وزارت بهداشت بررسی کند و در حال حاضر نیز این امر مدیریت شده تا افراد کمتر به بیرون رفت و آمد داشته باشند. همچنین اگر مورد مشکوکی وجود داشته باشد در اتاق‌های ایزوله تعبیه‌شده نگهداری خواهند شد اما تاکنون مورد مشکوکی نداشته‌ایم.

  • تصمیمات شهرداری برای مقابله با کرونا ویروس در همه ایستگاه‌های اتوبوس و مترو

محمدی با اشاره به اینکه برای همه ایستگاه‌های اتوبوس و مترو تدارکاتی در جهت مقابله با کرونا ویروس جدید اتخاذ شده است، افزود: برای توزیع ماسک، با توجه به نظرات مختلفی که وجود داشت، ظاهرا خیلی موثر نیست و از سوی دیگر تأمین این حجم از ماسک در شرایط فعلی کار پیچیده‌ای است. لذا موضوع توزیع رایگان ماسک فعلا وجود نخواهد داشت ولی گندزدایی و ضدعفونی مداوم انجام خواهد شد.

وی افزود: برای اماکن ورزشی شهرداری تهران نیز امکان کنترل همه افراد وجود ندارد لذا در درب ورودی این اماکن در قالب بنرهایی به مردم اعلام شده که اگر مورد مشکوکی دارند و یا مشکوک به ابتلا به این ویروس هستند از مراجعه به این اماکن خودداری کنند. بی‌تردید برای تعطیلی مراکز مختلف موضوع تنها توسط وزارت بهداشت بررسی و اعلام خواهد شد.

  • تعبیه دستمال‌هایی در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد:‌ در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز با توجه به اینکه افراد با اقلام عرضه‌شده تماس دارند، دستمال‌هایی تعبیه شده تا مردم هنگام خرید خود از آن‌ها استفاده کنند و روند خرید آن‌ها ادامه داشته باشد. همچنین در مترو تمامی اغذیه‌فروشی‌ها و آبخوری‌ها تعطیل شده است.

وی بیان کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که اگر کاهش خدماتی در شهرداری است، دلیل آن صیانت از سلامت مردم است. در حقیقت این کاهش خدمت‌رسانی به دلیل تأمین سلامت مردم است و ان‌شاءالله با رفع شدن نگرانی‌ها خدمات به حالت سابق برگردد.

  • تقاضای برخی دستگاه‌ها برای نیروهای خدماتی جهت ضدعفونی و گندزدایی اماکن مختلف

محمدی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها از شهرداری تهران تقاضای نیروهای خدماتی برای روند ضدعفونی و گندزدایی اماکن مختلف داشتند که این نیروها در اختیار آن‌ها قرار گرفت. همچنین نیروها و تجهیزات جمع‌آوری پسماند در شهر افزایش پیدا کرده تا در کمترین زمان ممکن زباله‌ها جمع‌آوری شوند و مدت کمتری در سطح شهر باقی بمانند. همچنین توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران سایت جدیدی در حال تدارک است تا جمع‌آوری زباله‌ها سریع‌تر انجام شود.

  • بهشت زهرا (س) انتقال تا دفن ویژه بیماران مبتلا به ویروس کرونا را در دستور کار قرار داده است

وی تأکید کرد: بهشت زهرا (س) در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت فرایندی با پروتکل‌های مورد تأیید وزارت بهداشت از انتقال تا دفن ویژه بیماران مبتلا به ویروس کرونا را در دستور کار قرار داده اما خانواده‌های مبتلا به این ویروس ضمن عرض تسلیت به آن‌ها باید همکاری لازم را در این روند داشته باشند. محل ویژه‌ای در بهشت زهرا (س) برای دفن این افراد در نظر گرفته شده و استفصاحات لازم نیز در این خصوص توسط بهشت زهرا (س) اخذ شده است. همچنین تمامی مواردی که در میادین میوه و تره‌بار در دستور کار قرار گرفته در مراکز عرضه پرنده‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه تمام گزارش‌ها از طریق اداره کل سلامت شهرداری تهران ارائه خواهد شد، افزود: پایش وضعیت سلامت کارکنان توسط شرکت شهر سالم انجام می‌شود و در خصوص بودجه‌های لازم نیز با توجه به اختیارات شهردار با استفاده از بودجه ۴ درصدی مواقع بحران تصور می‌کنیم مشکلی وجود نداشته باشد. اما شورا نیز در زمینه بررسی بودجه لازم برای این موضوع اعلام آمادگی کرده است.

  • تشکیل ستاد کنترل کرونا توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران

محمدی ادامه داد: برای هماهنگی، ستادی با عنوان «کنترل کرونا» توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تشکیل شده که اطلاع‌رسانی آن نیز توسط روابط عمومی شهرداری تهران انجام می‌شود.

  • کاهش سرفاصله خطوط مترو با هدف کاهش حضور مردم در ایستگاه‌ها

وی تأکید کرد: در حوزه مترو سرفاصله قطارها در خطوط با هدف کاهش حضور مردم در ایستگاه‌ها در حال انجام است اما به شهروندان نیز توصیه می‌کنیم که از بلیت‌های الکترونیک استفاده کنند و از خرید بلیت‌های کاغذی در جهت کاهش ارتباطات خودداری کنند.

  • تأمین مواد ضدعفونی‌کننده برای استقرار در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس پیچیده است

محمدی در پاسخ به سوالی در خصوص تأمین مواد ضدعفونی‌کننده برای استقرار در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس گفت: تأمین این مواد بهداشتی در حجم بالا پیچیدگی‌هایی دارد که باید از سوی دولت به ما کمک شود اما ما در این زمینه اعلام آمادگی کردیم.

وی افزود: تدارکاتی برای پرسنل در ساختمان‌های شهرداری در جهت استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و کاهش انگشت‌زنی انجام شده اما برای مترو و اتوبوس و تدارک این مواد متولی امر وزارت بهداشت است و در صورت تصمیم‌گیری و تأمین آن‌ها ما اعلام آمادگی لازم را انجام داده‌ایم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در تشریح مبتلا شدن شهردار منطقه ۱۳ به ویروس کرونا نیز گفت: در شورا و شهرداری در خصوص آزمایش افرادی که با شهردار در ارتباط بودند توجه ویژه انجام شده و تدارکات لازم دیده شده تا افرادی که با ایشان در ارتباط بودند از جمله خانواده ایشان آزمایش‌های لازم برای آن‌ها انجام شود.

وی افزود: برای نیروهای خدماتی شهرداری نیز مقرر شده در محل اسکان کارگری و نیروهای نظافتی شهرداری، گندزدایی و ضدعفونی محل و لباس‌های آن‌ها انجام شود.

  • آغاز آموزش‌های کرونا ویروس در سراهای محلات

محمدی تأکید کرد: فرایند تست و آزمایش ویروس کرونا پیچیده و نیازمند ابزارهای خاصی است لذا ما نمی‌توانیم رأسا این اقدام را انجام دهیم. بر همین اساس بیمارستان‌هایی برای انجام این تست‌ها اعلام شده‌اند. همچنین هر پزشکی نمی‌تواند این آزمایش‌ها را انجام دهد. ما متولی این موضوع نیستیم و تنها کمک‌کننده وزارت بهداشت هستیم و طبق نظر آن‌ها عمل خواهیم کرد. از سوی دیگر، پزشکان پرسنل ما در شرکت شهر سالم محدود هستند و وظیفه این شرکت پایش سلامت کارکنان شهرداری تهران است اما در حوزه آموزش‌ها اداره کل سلامت شهرداری در سراهای محلات آموزش‌ها را آغاز کرده‌اند.

  • مواد ضدعفونی کننده و مایع دستشویی در سرویس‌های بهداشتی عمومی

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد: در سرویس‌های بهداشتی عمومی مقرر شده مواد ضدعفونی‌کننده و مایع دستشویی سریعا تزریق و این موضوع روزانه پایش شود.

محمدی تأکید کرد: قطعا وزارت بهداشت مسئول اعلام آمار است و حتی بهشت زهرا (س) نیز افرادی را که مبتلا به این ویروس هستند هنگامی که دفن می‌کند باید آمار آن با تأیید علوم پزشکی تهران باشد.

  • تعطیلی باشگاه‌ها و اماکن ورزشی با نظر وزارت بهداشت خواهد بود

وی در خصوص لغو همایش‌های شهرداری تهران در جهت مقابله با ویروس کرونا و انتشار آن گفت: کلیه همایش‌های شهرداری تهران اگر به تشخیص مراجع بالای شهرداری غیرضروری باشد، کنسل خواهد شد. باشگاه‌ها و اماکن ورزشی فعلا فعالیت خود را ادامه می‌دهند و آموزش‌ها به صورت مداوم پیگیری خواهد شد. تعطیلی این مراکز با نظر وزارت بهداشت خواهد بود.

  • برای دورکاری پرسنل هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران افزود: سازمان فاوای شهرداری تهران مقرر شده برای ارتباطات درون شهرداری و همچنین افزایش توان بلیت‌های الکترونیک مترو تمهیدات ویژه را در نظر بگیرد. تلاش خواهد شد ارتباطات به صورت مجازی محقق شود. برای دورکاری پرسنل نیز هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی در خصوص ضدعفونی کردن تاکسی‌ها با اشاره به اینکه تاکسی‌ها در چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: به تاکسی‌های اینترنتی اعلام شده که موظف هستند تدارکاتی در این خصوص در نظر بگیرند. برای تاکسی‌های زیرمجموعه سازمان تاکسیرانی نیز این کار در حال انجام است.

محمدی در خصوص آمادگی شهرداری تهران برای اعلام شرایط اپیدمی این ویروس گفت: اعلام اپیدمی این بیماری با وزارت بهداشت است. قطعا در چنین شرایطی همه مواردی که در کشورهای دیگر مد نظر قرار می‌گیرد، بررسی خواهد شد. سازمان مدیریت بحران برای بحران سناریوهایی دارد که می‌تواند با کشورهای دیگر شباهت داشته باشد اما ما در همه تصمیمات و عملکرد خود تابع تصمیمات وزارت بهداشت هستیم. از امروز نیز بیلبوردهای آموزش مقابله با ویروس کرونا تحت عنوان «کمپین برای پیشگیری از کرونا» در سطح شهر نصب خواهد شد.

کد خبر 485979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha