چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: واکنش‌ها به ترور پیرجمیل وزیر صنایع لبنان نشانگر آن است که این کشور به زودی به بحرانی جدید کشیده خواهد شد.

تنها یک روز پس از این اقدام تروریستی گروه‌ها سیاسی لبنان رو در روی یکدیگر قرارگرفته و هر گروه جناح رقیب را به صورت تلویحی و حتی گاه به صراحت عامل این اقدام معرفی می‌کند.

در این میان از آنجا که جمیل و حزب‌اش از جمله اعضای گروه موسوم به 14 مارس و مخالف رئیس جمهور و حزب‌الله هستند، بیشترین حملات از سوی آنها و علیه سوریه صورت می‌گیرد.

دیروز گروه 14 مارس به رهبری سعد حریری به صورت تلویحی سوریه را مسئول این ترور خواندند و اعلام داشتند که سوریه و جناح امین لحود رئیس جمهور لبنان به این طریق می‌خواهند موضوع تشکیل دادگاه ترور رفیق حریری را تحت شعاع قرار دهند.

در همین خصوص، ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست‌های ترقی‌خواه لبنان و از مخالفان سوریه و حزب‌‌الله گفت که سوریه در این ترور دست داشته است .در این میان حزب‌الله لبنان در نخستین واکنش رسمی‌این ترور را محکوم کرد.

وزیر مستعفی انرژی لبنان نیز که از فراکسیون اقلیت و عضو حزب‌الله است نیز گفت این اقدام جنایتی مغایر با کلیه ارزش‌ها و اصول اخلاقی بود.

حزب‌الله در بیانیه خود هشدار داد که گروهی با این اقدام جنایتکارانه می‌خواهند کشور را به هرج و مرج بکشانند.

از سوی دیگر روزنامه‌های لبنانی نیز برحسب گرایش‌های خود طرف‌های مختلف را صاحب منافع در این اقدام تروریستی معرفی کردند.

مخالفان حزب‌الله و سوریه این اقدام را به آنها نسبت داده و می‌گویند این ترور در حالی صورت گرفت که قرار است دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری برگزار شده و در آن پای مقامات سوری به میان خواهد آمد و در مقابل روزنامه‌های طرفدار رئیس جمهور و حزب‌الله لبنان می‌گویند با این ترور سعی شد تا تهدید حزب‌الله به برپایی تظاهرات علیه دولت و اقدام جهت تشکیل دولت وحدت ملی که به ضرر جناح 14 مارس بود تحت‌الشعاع قرار گیرد.

روزنامه‌های سوری نیز دیروز نوشتند که از این ترور بیش از هر کسی اسرائیل سود می‌برد.و این اقدام جهت مقابله با تبعات محکومیت جهانی اسرائیل از سوی سازمان ملل در کشتار بیت‌حانون صورت گرفته است.

به رغم  تقاضای دولت و پارلمان لبنان برای حفظ آرامش و اتهام نزدن به گروه‌ها و کشورهای مختلف دیروز هواداران حزب کتائب با بستن بسیاری از راههای اصلی در لبنان و به ویژه بیروت و صور و تکفیا، زادگاه جمیل اقدام به آتش زدن لاستیک و حمله به دفاتر تعدادی از احزاب مخالف کردند.

در همین زمینه امین جمیل، پدر پیر جمیل از هواداران حزب کتائب خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

امین جمیل پدر پیر از سال 1988 تا 1992 رئیس‌جمهور لبنان بود و عموی وی بشیر جمیل سپتامبر سال 1982 تنها کمتر از یک ماه پس از تصدی ریاست‌جمهوری و به محض موافقت با آغاز روابط دیپلماتیک با اسرائیل ترور شد.

جنبش عمل:  طرفداران اسرائیل از این ترور سود می‌برند

نماینده جنبش امل لبنان در تهران با بیان اینکه خط فکری طرفدار آمریکا و اسرائیل از بی ثباتی و ترور وزیر صنایع برای حمایت از دولت سینیوره سود می‌برد، گفت:  هدف آن است تا برنامه‌های مخالفان در تشکیل دولت وحدت ملی تحقق نیابد و آنها به هدف خود نرسند.

یاسر عادل عون نماینده جنبش امل لبنان در تهران در گفت ‌وگو با خبرگزاری فارس درمورد ترور پیر جمیل وزیر صنایع لبنان بعد از سخنان سیدحسن نصرالله  دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره تشکیل دولت وحدت ملی گفت: سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان مبنی بر برپایی تظاهرات‌ مسالمت آمیز و متمدنانه، اطمینان از اینکه به هیچ وجه جنگ داخلی روی نخواهد داد، نبود اختلاف با اهل سنت و اینکه اختلافات درباره دولت سیاسی و نه مذهبی است، همه نشان و گواه روشنی است که مخالفان دولت به اقدامات دمکراتیک خود ادامه می‌دهند و در مسیر موفقیت در تشکیل دولت و وحدت ملی با حضور همه لبنانی‌ها گام بر می‌دارند.

محمد علی مهتدی: ترور کار اسرائیل و آمریکا بود 

یک کارشناس مسائل خاورمیانه دستگاه اطلاعاتی آمریکا و  اسرائیل را عامل ترور  پیر ‌جمیل  وزیر صنایع لبنان عنوان و تصریح کرد این ترور ادامه ترورهای پیچیده و گسترده‌ای است که با ترور رفیق حریری آغاز شده است.

محمدعلی مهتدی با بیان اینکه این سناریوی پیچیده و گسترده‌ای است که از سوی محافل بین‌الملل در حال انجام است تا وضعیتی را به وجود آورند که لبنان را از منطقه جدا و به حوزه نفوذ آمریکا و اسرائیل ارتباط دهند، تصریح کرد:  این ترور در شرایطی است که حزب الله تهدید کرده بود برای وادار کردن دولت لبنان به پذیرش کابینه اتحاد ملی یا انتخابات زودرس از تظاهرات خیابانی استفاده خواهد کرد.

وی افزود:  با تروری که دیروز صورت گرفت، بلافاصله نیروهای مخالف مقاومت در لبنان، شخص نخست‌وزیر و دولت آمریکا اتهامی‌را به سوریه و نیروهای طرفدار سوریه در لبنان وارد و آن را به دادگاه بین‌المللی محاکمه عاملان ترور حریری ربط دادند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه صحنه لبنان از نظر مردمی‌به شدت آشفته شده است، ادامه داد:  در این شرایط اگر حزب‌الله بخواهد از تظاهرات مردمی‌استفاده کند به معنای برخورد در خیابان‌ها خواهد بود و امکان دارد به جنگ داخلی منجر شود و این هم خط قرمزی است که سید حسن نصرالله بر آن تأکید دارد.

مهتدی با بیان اینکه حزب‌الله به هیچ وجه نمی‌گذارد که این تظاهرات به برخورد در خیابان‌ها بینجامد، گفت:  تروریست‌ها توانستند با یک سنگ چند نشانه را هدف قرار دهند.

کد خبر 9124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز