چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی اعلام حزب‌الله لبنان مبنی براینکه دولت لبنان به رهبری سینیوره به زودی سقوط خواهد کرد و استعفای شش وزیر کابینه به جهت تصمیمات خلاف این دولت و نیز اعلام رئیس جمهور لبنان بر غیر‌قانونی بودن تصمیمات دولت سینیوره دیروز آمریکا رسما حمایت خود را از دولت سینیوره اعلام کرد.

جفری ویلتمن سفیر آمریکا در لبنان دیروز خطاب به رهبران جریان مخالف حزب‌الله و رئیس‌جمهور لبنان موسوم به جریان 14 مارس گفت: دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا در اوضاع بحرانی کنونی از دولت سینیوره حمایت می‌کنند.

وی این هفته پس از افزایش تنش میان جریان‌های سیاسی لبنان دیدار‌های خود را با شخصیت‌های 14 مارس که طرفدار و مخالف سوریه هستند افزایش داده است.

ویلتمن دیروز در پی دیدار با امین جمیل رئیس حزب کتائب لبنان گفت: از طرف کاخ سفید حامل پیامی برای جریان 14 مارس است. وی از محتوای این پیام چیزی نگفت.

از سوی دیگر یک روز پس از آنکه حسن نصر‌الله رهبر شیعیان لبنان اظهار داشت که دولت سینیوره به زودی سقوط خواهد کرد دیروز وی در واکنش به این سخنان بی‌آنکه نامی از نصر‌الله ببرد گفت که کابینه وی علیرغم خروج شش وزیر از آن به کار خود ادامه خواهد داد و او قصد کناره‌گیری ندارد.

وی رفتار جناح اقلیت طرفدار حزب‌الله را استبدادی توصیف کرد و گفت ، تا زمانی که از اعتماد اکثریت نمایندگان پارلمان برخوردار است دولت او قانونی است.

علیرغم این اظهارات، خروج شش وزیر حامی حزب‌الله از کابینه به شدت در مشروعیت دولت لبنان تاثیر گذاشته است.

در این خصوص سعد حریری از رهبران 14 مارس و رئیس فراکسیون المستقبل که از پشتیبانان سینیوره است دیروز به خاطر خروج این شش وزیر از حزب‌الله و جنبش امل انتقاد کرد.

وی مدعی شد که سرنگونی دولت لبنان به این راحتی که برخی تصور می‌کنند نیست.

در همین حال روزنامه اورشلیم پست چاپ اسرائیل دیروز اعتراف کرد که حمایت‌ها از حزب‌الله پس از جنگ اسرائیل علیه لبنان در این کشور افزایش یافته است.

این روزنامه در گزارشی نوشت که شواهد نشان می‌دهد اکثر لبنانی‌ها،حتی کسانی که در این جنگ خانه‌هایشان را از دست داده‌اند به شدت طرفدار حزب‌الله هستند.

در پایان این گزارش آمده است: حزب‌الله در شرایط حاضر به قدرت سیاسی، نظامی و تاثیرگذار در لبنان درآمده است. جروزالم پست دیگر روزنامه اسرائیلی نیز از قول مقامات ارتش این رژیم نوشت که واحد‌های حزب‌الله بار دیگر به مرزهای لبنان و اسرائیل بازگشته‌اند.

بنا بر این ادعا مردان مسلح حزب‌الله این بار در لباس‌های غیر نظامی ولی مسلح در حال جمع‌آوری اطلاعات از مواضع ارتش اسرائیل هستند.

کد خبر 8466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز