جمعه ۱۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزاران لبنانی در پی فراخوان سید حسن نصرالله‌، دبیرکل حزب‌الله عصر روز جمعه 10 آذر برای شرکت در بزرگترین تظاهرات ضد دولتی با هدف براندازی دولت لبنان در میدان ریاض الصلح بیروت تجمع کرده اند.

خبرگزاری ها پیش‌بینی کرده‌اند که بیش از یک و نیم میلیون تن از مردم لبنان از سراسر این کشور  برای اعلام  مخالفت‌ خود با دولت فواد سنیوره، نخست وزیر در میدان ریاض الصلح بیروت جمع شوند.

شبکه خبری الجزیره که این تجمع را از نزدیک دنبال می‌کند اعلام کرد: از زمان اعلام برگزاری این اجتماع بزرگ مردمی در روز پنج شنبه تاکنون تعداد زیادی از مردم از شهرهای مختلف به سمت بیروت حرکت کرده‌اند و درحالی که شعارهایی در حمایت از حزب‌الله سرمی‌دهند و پرچم‌های لبنان و حزب‌الله را در دست دارند، در تلاشند تا خود را به محل اصلی اجتماع برسانند.

به گفته‌ خبرنگار الجزیره تعداد 20 هزار پلیس و هزاران تن از نیروهای امنیتی لبنان و هم‌چنین بیش از 5000 تن از عناصر حزب‌الله به منظور جلوگیری از شورش و درگیری در محل برگزاری اجتماع جمع شده‌اند.

همچنین نیروهای ارتش لبنان که در جنوب مستقر شده‌ بودند به محل اجتماع فراخوانده‌ شده‌اند.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز خاطرنشان کرد که عملکرد دولت فعلی در ایجاد ثبات سیاسی و نتایج رضایت‌بخش، ناموفق بوده است و تظاهرات تا سرنگونی این دولت ادامه خواهد داشت.

وی همچنین از نیروهای 14 مارس لبنان (مخالفان سوریه) خواست تا برای رساندن کشور به ساحل امنیت و ثبات از طریق متوقف ساختن توصیه و اندرزهای بین‌المللی و تشکیل یک دولت قدرتمند و مورد اعتماد بر اساس توافق‌نامه‌ طائف تلاش کنند.

احزاب و نیروهای ملی لبنان نیز از مردم این کشور خواسته‌اند تا پرچم لبنان را بر بام منازل خود به اهتزاز در آورند.

تظاهرات مسالمت آمیز امروز قرار است تا تحقق اهداف آن یعنی تشکیل کابینه وحدت ملی ادامه یابد.

این تظاهرات در پی فراخوان روز پنج شنبه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله صورت می‌گیرد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان روز پنج شنبه طی نطقی تلویزیونی با بیان اینکه دولت کنونی لبنان در عمل به وعده هایش شکست خورده است، از همه لبنانی‌ها خواسته بود امروز جمعه در تجمعات مسالمت آمیز در بیروت شرکت کنند.

جنبش‌های امل و جریان ملی آزاد لبنان طیف مخالف دولت سنیوره نیز در بیانیه ای از مردم خواستند تا بعد از ظهر روز جمعه برای درخواست جهت تشکیل دولت وحدت ملی در مرکز شهر بیروت اجتماع کنند.

حزب الله با پشتیبانی و حمایت دیگر احزاب و گروه‌های طیف 8 مارس از جمله جنبش امل، حزب آزاد ملی به رهبری میشل عون و حزب سلیمان فرنجیه تصمیم دارد با برگزاری اعتراضات مدنی دولت سنیوره را وادار به استعفا کند.

کد خبر 9823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز