شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

علی کدخدازاده: با آغاز تظاهرات خیابانی طرفداران حزب‌الله و دیگر مخالفان دولت سینیوره، لبنان وارد مرحله تازه‌ای از تعاملات سیاسی شد.

طی ماه‌های گذشته اخباری که از تحرکات سیاسی حزب‌الله در رسانه‌های داخلی منعکس می‌شود به گونه‌ای است که گویی حزب‌الله به راحتی و بی‌هیچ چالش توانسته به خواسته‌های خود برسد و این موضوع باعث شده تا عملا فراموش شود که مسیری که این حزب انتخاب کرده با دشواری‌‌های فراوان اما با درایت و تیزهوشی قابل توجهی همراه بوده است.

با وعده‌ای که سید حسن نصر‌الله رهبر حزب‌الله داد اکنون هواداران این جنبش که رسانه‌ها نیز آنها را افزون بر یک میلیون نفر اعلام کردند به خیابان‌ها آمده و خواهان تغییر دولت و تشکیل دولت وحدت ملی شدند.

لبنان ترکیبی از اقوام و باور‌های متنوع دینی است. اینکه یک جریان سیاسی بتواند به رغم هویت مشخص دینی خود دیگر اقوام را با خود همراه کند کاری بس بزرگ است که حزب‌الله تاکنون موفق به انجام آن بوده است.

از دیگر سوی کنترل رفتار تظاهر کنندگان در چنین شرایطی بسیار دشوار است چرا که با کوچکترین رفتار خشونت‌باری احتمال شعله‌ور شدن درگیری‌های غیرقابل کنترل وجود دارد اما حزب‌الله توانسته است تاکنون بر این نگرانی فائق آید.

مخالفان حزب‌الله برای بی‌اعتبار کردن آن این نیرو را به وابستگی به کشور‌‌های دیگر متهم می‌کنند، اما شناخت مردم لبنان از حزب‌الله و رفتار و منش حزب‌الله در دفاع از لبنان و لبنانیها مانع تحقق توطئه دشمن شده است.

با فعال شدن حزب‌الله در ماههای اخیر مخالفانش تلاش کردند رهبران سنتی اهل تسنن را به مخالفت با این جریان مقاومت وادارند که ازجمله می‌توان به دفاع مفتی اهل تسنن لبنان از دولت سینیوره اشاره کرد.

اما نصرالله تاکنون با درایت سیاسی خود توانسته است به بسیاری از اهل تسنن لبنان بقبولاند که فعالیت‌ها و درخواست‌هایش ملی و در جهت منافع مردم لبنان است.کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه و انگلستان به صراحت به مخالفت با درخواست‌های حزب‌الله پرداخته و رسما از دولت سینیوره حمایت کرده‌اند.

 آنان همچنین با بهره‌گیری از رسانه‌های بین‌المللی و عربی چنین بیان می‌دارند که حمایت از حزب‌الله یعنی افتادن در دام وابستگی به سوریه که ثمره تلخ آن از جمله فرار عاملان ترور رفیق حریری است اما واکنش حزب‌الله به این دادگاه و استدلال‌های مخالفان دولت نسبت به طرح کابینه سینیوره در خصوص تشکیل دادگاه بین‌الملل تا کنون توانسته‌ است گروه کثیری از مردم لبنان را همراه حزب‌الله کند.

در همین حال بسیاری از رهبران حکومتی عرب از جمله عربستان رسما به حمایت از دولت سینیوره پرداخته‌اند که با توجه به گرایش عربی مردم لبنان این موضوع قاعدتا باید در حمایت مردم از حزب‌الله نقش منفی داشته باشد اما آمار شرکت کنندگان در تظاهرات خلاف این مدعا را تاکنون ثابت کرده است.

سیدحسن نصرالله چندی پیش اعلام کردکه اگر دولت وحدت ملی تشکیل نشود از مردم خواهد خواست که در اعتراض به آن به خیابان‌ها بیایند. همچنین دیگر مقامات حزب‌الله اعلام کردند که این تظاهرات تا تشکیل دولت وحدت ملی ادامه خواهد داشت.

این تهدید بدون برنامه‌ریزی و کار تشکیلاتی می‌تواند برای حزب‌الله یک ریسک و خطر باشد چرا که اگر مردم از طولانی شدن تظاهرات خسته شوند، اگر فعالیت‌های اقتصادی کشور فلج شود و یا اگر این تظاهرات در درازمدت به خشونت کشیده شود و ... همه اینها مغایر با اهداف حزب‌الله و در جهت منافع مخالفان آن خواهد بود.

به این ترتیب باید دانست که حزب‌الله برای تحقق اهدافی که اعلام کرده وارد نبردی سیاسی شده که هدایت و کنترل آن دست‌کمی از نبرد نظامی نداشته و در عین حال مخالفانش نیز گروه‌های کم تجربه و ناکارآزموده نبوده و در عین حال از امکانات و حمایت‌‌‌های بین‌المللی برخوردارند.

این سخنان به معنای ناتوانی حزب‌الله در رسیدن به اهدافش نیست بلکه هدف آن است که نشان دهد حزب‌الله وارد عرصه‌ای سخت شده و از این روی پیروزی در این عرصه و تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان و برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور بدون افتادن لبنان به ورطه خشونت و جنگ داخلی هدفی بزرگ است و تحقق آن نشان دیگری است بر توانایی تشکیلاتی و استحکام سیاسی و قدرت عمومی این جریان سیاسی در لبنان و کل منطقه.

کد خبر 9941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز