جمعه ۱۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با پیام تلویزیونی سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان بیش از 500 هزار لبنانی در نخستین مرحله از تظاهرات مردمی علیه دولت فواد سینیوره در بیروت به خیابان‌ها آمدند.

حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های لبنانی پیش‌تر بارها اعلام کرده بودند که اگر سینیوره به تشکیل دولت وحدت ملی که نماینده واقعی دیدگاه‌های مردم لبنان باشد تن ندهد از مخالفان برای بیان اعتراض خود دعوت به تظاهرات خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها در پی دعوت نصرالله به شروع تظاهرات خیابانی دیروز مردم از نقاط مختلف لبنان خود را به بیروت رساندند. تظاهر کنندگان که پرچم لبنان را با خود حمل می‌کردند در شعارهای خود خواهان تشکیل دولت وحدت ملی شدند.

درخصوص این تظاهرات امیل لحود، رئیس‌جمهوری لبنان ضمن تایید اقدام مردم گفت که پس از استعفای شش وزیر از کابینه سینیوره، دولت وی دیگر مشروعیت قانونی ندارد.

وی گفت این دولت به هیچ وجه نماینده ترکیب جمعیتی کشور نیست.برای تامین امنیت این تظاهرات ارتش لبنان در خیابان‌ها و نقاط حساس شهر مستقرشد. به گزارش خبرگزاری‌ها 20 هزار نیروی ارتش با تجهیزات کامل از جمله تانک و نفربر‌های زرهی در حومه بیروت و مراکز مهم این شهر مستقرشدند.

در این تظاهرات هواداران حزب‌الله، نیروهای ملی مسیحی به رهبری میشل عون، هواداران فرنجیه و نیز جنبش امل شرکت داشتند. مخالفان اعلام داشته اند که تا تحقق خواسته خود به این تظاهرات ادامه خواهند داد.

اما یک روز پیش از این تظاهرات و پس از نطق تلویزیونی فواد سینیوره مبنی براینکه دولت وی قانونی است و او حاضر به استعفا یا ترمیم کابینه نیست تعدادی از هواداران وی به خیابان‌ها ریختند.

این تظاهر کنندگان که خبرگزاری‌ها تعداد آنها را حدود 50 نفر اعلام کرده اند با خود پرچم عربستان را حمل کرده و علیه حزب‌الله، ایران و سوریه شعار می‌دادند.

در اختیار داشتن پرچم یک کشور خارجی در یک تظاهرات داخلی از نکات قابل توجه این حرکت هواداران سینیوره بود.

از سوی دیگر در حالی که حسن نصرالله در نطق خود اعلام کرد که دولت سینیوره شکست خورده و فاقد مشروعیت است، هواداران دولت به ویژه گروه 14 مارس و رهبران آن این تظاهرات را بهانه ای برای جلوگیری از تشکیل دادگاه ترور رفیق حریری تبلیغ می‌کنند.

این موضوعی است که حزب‌الله همواره آن را تکذیب کرده است.

کد خبر 9847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز