دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تظاهرات ضد دولتی لبنان که با هدف ساقط کردن دولت سینیوره و تشکیل دولت وحدت ملی از روز جمعه آغاز شده، چهارمین روز خود را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبر گزار ی ها، تظاهر کنندگان لبنانی روز دوشنبه نیز همچون روزهای قبل در میدان‌های "ریاض الصلح" و "میدان الشهداء" در بیروت گردهم آمدند و مخالفت خود را با دولت سینیوره اعلام  کردند.
 
در چهارمین روز اعتراضات چندین هزار معترض از گروه‌های مسیحی و شیعه‌ لبنان چادرهایی را در نزدیکی مقرهای دولتی برپا کرده و تشکیل دولت متحد ملی جدید را خواستار شده‌اند.

ارتش لبنان از بیم تبدیل تظاهرات‌های ضددولتی به خشونت‌های فرقه‌ای پس از کشته شدن یکی از متحصنان مخالف دولت سنیوره، در بیروت سربازان بیشتری را در این شهر مستقر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، منابع امنیتی لبنان اعلام کردند: ارتش لبنان نیروهایش را در مناطق سنی نشین بیروت که مسیر معترضان شیعه برای رسیدن به مرکز بیروت و محل تحصن مخالفان دولت به رهبری حزب الله لبنان است، افزایش داده است.

این مناطق طی روزهای گذشته شاهد درگیری‌هایی میان ساکنان و معترضان بود که با سنگ پراکنی شروع و به درگیری‌ با چماق و چاقو منجر شد.

مخالفان دولتی گفته‌اند که حوادث اخیر تلاش‌های آنها برای سرنگونی دولت از بین نمی‌برد.

بسیاری از سیاستمداران و ناظران معتقدند که این بحران می‌تواند به درگیری‌های فرقه‌ای در این کشور منجر شود.

به واسطه‌ این ناآرامی‌ها بسیاری از بانک‌ها و مغازه‌های تجاری در مراکز تجاری و بانکی لبنان در جنوب بیروت تعطیل شد.

به گزارش ایسنا پدر پیر جمیل، رییس جمهور اسبق لبنان به دیدار سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان رفت و در نشستی با وی به بررسی بحران سیاسی کشور و امکان دستیابی به راه‌حل‌های لازم برای رهایی از این وضع پرداخت.

وی در این دیدار از پیام تسلیت سید حسن نصرالله در سوگ فرزندش قدردانی کرد. وی سپس به دیدار مسوولان گروه 14 مارس رفت و آنها را در جریان نتایج با سید حسن نصرالله قرار داد.

از سوی دیگر فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان امروز (دوشنبه) به منظور دیدار با بشار اسد، رییس جمهور سوریه و درخواست از وی برای ایفای نقش فعال در کمک به برقراری ثبات در خاورمیانه وارد دمشق شد.

سینیوره قبلا اعلام کرده بود: تنها راه حل برای حل مسائل‌مان نشستن کنار یکدیگر و انجام گفتگو است. من از بری می‌خواهم از سرگیری مذاکرات را خواستار شود.

مخالفان به رهبری حزب الله لبنان قدرت بیشتر در دولت را خواهانند اما مخالفان ضدسوریه در دولت با این درخواست مخالفند.

کد خبر 10028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز