دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

عزیز شاه محمدی: پس از جنگ 33 روزه اسرائیل در لبنان و شکست قطعی و حیرت‌انگیز اسرائیل و آمریکا و انگلیس و فرانسه در مقابل نیروهای مقاومت،‌ شیمون پرز معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و از معدود بازماندگان قدیمی صهیونیسم گفت امروز اسرائیل نه «امنیت» دارد و نه «مردانی» که بتوانند امنیت را اعاده کنند.

فقدان امنیت برای رژیم صهیونیستی به منزله «تردید در ادامه وجود»، رژیم اسرائیل تلقی شده است. برای چاره‌ کار فعلا ماجراجویی در لبنان در دستور کار قرار گرفته است.

رژیم صهیونیستی همواره سعی کرده است مسائل خود را در سرزمین دیگران تسویه کند و لبنان متأسفانه همیشه اولین قربانی بوده است.

لبنان تنها کشور خاورمیانه است که به جهت توافقات صورت گرفته، با رئیس جمهوری مسیحی و نخست‌وزیری سنی و رئیس مجلسی شیعه اداره می‌شود.

اما اسرائیل همواره از گوناگونی مذهبی – قومی که خصوصیت ویژه لبنان است،‌واهمه دارد و درپی اضمحلال آن بوده است. استراتژی تخریبی اسرائیل نسبت به لبنان و استقلال و حاکمیت آن به سالهای اول تأسیس رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود.

براساس استراتژی دیوید بن گورین اولین نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، تل‌آویو باید تلاش کند دولتی مسیحی (با حذف سایر اقوام و مذاهب) که متحد اسرائیل باشد بوجود بیاید و از این طریق وجود دولت اسرائیل را در خاورمیانه قابل توجیه نماید.

چنانکه گفته می‌‌شود وقتی اسرائیل در سال 1978 جنوب لبنان را تا مرز رودخانه لیتانی اشغال کرد، مطابق نقشه قدیمی بن گورین عمل کرده است.

بعدها اسرائیل این منطقه هشتصد کیلومتر مربعی را در اختیار سرگرد سعد حداد یک جنایتکار جنگی ارتش لبنان قرارداد و وی در این منطقه موجودیت دولت لبنان آزاد را اعلام کرد.

این منطقه تا سال 2000 در اشغال ارتش رژیم صهیونیستی بود و جالب اینکه در جنگ اخیر اسرائیل با حزب‌الله نیز تصرف همین منطقه از اهداف قطعی رژیم تل‌آویو محسوب می‌شد که هیچگاه محقق نشد.

در لبنان دولت فواد سینیوه به اصطلاح آمریکایی‌ها یک( failed state) است. دولتی است که مشروعیت ندارد و طبق قانون اساسی لبنان به دنبال خروج 6 وزیر از کابینه عملاً ساقط شده تلقی می‌‌شود و فقط فقدان استعفای سینیوره مانع تشکیل دولت جدیداست.

روند تغییر آرایش سیاسی لبنان از سال 2000 با فرار ارتش اسرائیل از جنوب لبنان آغاز شده است. شکست اسرائیل در جنگ اخیر با حزب‌الله این تغییر آرایش را سرعت بخشیده است.

آمریکا و اسرائیل در شرایط مساعدی قرار ندارند و اگر واقع‌بین باشیم، آمریکا در شصت سال اخیر هیچگاه در خاورمیانه این قدر مستأصل نبوده است.

پس از شکست اسرائیل در تصرف جنوب لبنان، امیدواری به شعله‌ورشدن منازعات داخلی در لبنان فعلا در دستور کار قرار دارد.اما نقطه امید لبنان و منطقه بسیار روشن‌تر از دهه هفتاد است.

اسرائیل نمی‌تواند مشکل بقای خود را با ایجاد درگیری در لبنان حل کند.

کد خبر 9563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز