گروه بین‌الملل: در حالی که آخرین نظرسنجی‌ها در لبنان حاکی از سقوط قریب‌الوقوع دولت فواد سینیوره است، مخالفان در سومین روز از اعتراضات خود اعلام داشتند که به زودی به اقدامات دیگری برای وادارکردن وی به استعفا یا سقوط دولت اقدام خواهند کرد.

در سومین روز از برپایی تظاهرات علیه دولت لبنان مخالفان با حضور در چادر‌هایی که درمقابل مقر حکومتی این کشور بر پا کرده بودند ضمن برافراشتن پرچم ملی لبنان شعارهایی در حمایت از جنبش مقاومت به رهبری حزب‌الله لبنان و متحدان آن از جمله میشل عون سردادند.
به موازات این اقدامات کشور‌های غربی برای اعلام حمایت از دولت لبنان تحرکات تازه‌ای را اتخاذ کرده‌اند.
پس از اعلام حمایت فرانسه و انگلستان از سینیوره، روز گذشته وزیرخارجه آلمان نیز که به بیروت سفرکرده است اعلام داشت که هدف وی از این سفر دادن این پیام به لبنانی‌هاست که برلین از دولت لبنان کاملا حمایت می‌کند.
از سوی دیگر به گزارش تعدادی از خبرگزاری‌های خارجی رژیم اسرائیل نیز طی یادداشتی محرمانه از دولت‌های غربی خواسته است تا به هر نحوی که لازم است از دولت سینیوره درمقابل حزب‌الله لبنان حمایت کنند.دیروز همچنین در واکنش به حمایت علنی تعدادی از کشور‌های عربی نظیر مصر و عربستان از دولت لبنان، تعدادی از شخصیت‌های مذهبی و ملی لبنان به این موضع‌گیری اعتراض و آن را اقدامی‌درجهت مخالف خواسته مردم لبنان اعلام داشتند.
به موازات این حمایت‌ها و در پی اظهارات سینیوره که تنها پارلمان می‌تواند دولت وی را ساقط کند، اعضای گروه موسوم به 14 مارس که دارای اکثریت درپارلمان بوده و از مخالفان حزب‌الله هستند، طی بیانیه‌ای با حمایت مجدد از سینیوره اعلام داشتند که دولت وی باید پا برجا بماند.
آنان همچنین در این بیانیه مخالفان دولت را به رودررویی با دولتی که به تعبیرآنها مورد وثوق مردم لبنان و دولت‌های جهانی‌ است متهم کردند.البته روشن نیست، منظور از مورد وثوق مردم برای چیست،  چرا که میلیونها نفر از مردم لبنان در تظاهرات اخیر در مخالفت بادولت  سینیوره شرکت کردند. دولت فعلی نماینده اکثریت مردم لبنان نیست و برای تحقق دولت ایده‌ال باید ترکیبی ملی و واقعی کشور را اداره کند.مخالفان همچنین خواهان انجام انتخابات پیش از موعد پارلمانی برای حضور نمایندگان واقعی مردم لبنان به مجلس هستند.به هر روی با گذشت سه روز از تظاهرات خیابانی مخالفان خود را برای اقدامات تازه آماده می‌کنند.
اما به موازات آن هواداران دولت نیز با حرکات تحریک‌آمیز خود تلاش دارند تا آرامش موجود در این تظاهرات را به نوعی خشونت تبدیل کنند.
یکشنبه شب جمعی از هواداران دولت سینیوره با تشکیل کاروانی از موتورسواران در شهر صور که به سمبل مقاومت لبنان مشهور است اقدام به تحریک مخالفان کردند که با عکس‌العملی مواجه نشدند.
کد خبر 10038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز