دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد ششمین وزیر کابینه فواد سینیوره نخست وزیر لبنان نیز دوشنبه 22 آبان استعفا داد تا بدین ترتیب دولت این کشور با یک بحران جدی مواجه شود.


پس از آنکه جناح اکثریت در دولت لبنان عملاً با رفتار‌های خود مانع از تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور شدند حزب‌الله لبنان به تهدید خود عمل کرد و وزرای خود را از کابینه بیرون کشید. متعاقب این اقدام دو وزیر عضو جنبش امل که از متحدان حزب‌الله است به همراه یک وزیر مارونی نیز از دولت خارج شدند.

 در پی این اقدامات دیروز یعقوب صراف وزیر محیط زیست و از طرفداران امیل لحود رئیس جمهور لبنان نیز از کابینه بیرون آمد و بدین ترتیب کابینه 24 نفره لبنان شش وزیر کلیدی خود به لحاظ وابستگی سیاسی به جناح های مطرح لبنان را از دست داد. این واقعه باعث شد تا دولت فواد سینیوره عملاً اعتبار خود را از دست بدهد به گونه ای که اگرچه قرار بود امروز دولت، طرح تشکیل دادگاه بین‌المللی محاکمه عاملان ترور رفیق حریری را مورد تصویب قرار دهد اما امیل لحود رئیس جمهور لبنان به سینیوره هشدار داد که در حال حاضر با استعفای وزیران مذکور، دولت وی از مشروعیت قانونی ساقط شده و تصمیمات هیأت دولت بدون حضور وزیران مذکور اعتباری نخواهد داشت.

اقدام این وزیران در پی بی نتیجه ماندن چهارمین دور نشست‌های مشورتی سران احزاب و گروه‌های لبنانی در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی و قانون انتخابات پارلمانی در این کشور که روز شنبه گذشته برگزار شد روی داده است.

در همین حال دیروز شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله گفت هواداران این جنبش مقاومت بزودی در بیروت تظاهراتی آرام برگزار خواهند کرد. وی گفت این اقدام در چارچوب برنامه‌ای برای نجات کشور از مشکلاتی که پیش روی آن قرار دارد اتخاذ شده است.

همچنین سه تن از نخست وزیران سابق لبنان طی بیانیه‌ای از سینیوره خواستند به منظور جلوگیری از وخامت اوضاع در این کشور با تحولات پیش روی با درایت برخورد کند تا لبنان بار دیگر دستخوش حوادث ناگوار نگردد. در این بیانیه سلیم الحص،عمرکرامی و نجیب میقاتی از همه گروه‌های لبنانی درخواست کردند با تحولات این کشور عقلانی برخورد کنند .

کد خبر 8247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز