سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل دیروز اعلام کرد که از نظر این سازمان وضعیت لبنان بحرانی است و راه خروج از آن انجام مذاکره بین نیرو‌‌های مخالف است.

حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز روز دوشنبه هشدار داد که اگر دولت سینیوره با درخواست تشکیل دولت وحدت ملی موافقت نکند،  از مردم برای برپایی تظاهرات در این خصوص دعوت خواهد کرد.

در همین حال دیروز روزنامه الاخبار چاپ بیروت اعلام کرد که شواهد نشان می‌دهد دولت سینیوره تا عید قربان سقوط خواهد کرد.

این روزنامه به نقل از مقامات نزدیک به حزب‌الله نوشت که حسن نصر‌الله برای این تظاهرات تمام جنبه‌های امنیتی را در نظر گرفته و حتی در خصوص درگیر شدن نیروهای نظامی با تظاهر کنندگان تمهیداتی اندیشیده است.

به گزارش این روزنامه چاپ بیروت این تظاهرات که احتمالا از روز پنج‌شنبه آغاز خواهد شد حتی امکان دارد بیش از چهل روز ادامه یابد؛  چرا که هدف آن سرنگونی دولت سینیوره است.

در همین حال، جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که اعضای شورای امنیت فرصت  کمی دارند که نظر موافق یا مخالف خود را با متن ارسالی کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل در خصوص تشکیل دادگاه بین‌المللی جهت محاکمه عاملان ترور حریری را اعلام کنند.

طرح مذکور همان طرحی است که به تصویب دولت لبنان رسیده و حزب‌الله لبنان با آن مخالف است . براساس این طرح،  یک دادگاه بین‌المللی با حضور قضات لبنانی و خارجی در یکی از سه کشور ایتالیا، قبرس یا لبنان  برگزار خواهد شد.

در واکنش به این خبر دالتون، سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت که طرح مذکور مورد قبول اکثریت اعضای شورای امنیت است و تصویب خواهد شد.

کد خبر 9020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز