یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی که از شبکه‌ المنار پخش شد توضیحاتی در خصوص تحولات اخیر در این کشور ارائه کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه‌ تلویزیونی الجزیره، سید حسن نصرالله اظهار داشت: امروز در لبنان جناح‌های سیاسی‌ای حضور دارند که بسیار متفاوت از گذشته هستند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این سخنان که از طریق شبکه‌ی المنار پخش شد، اظهار داشت: شکی نیست که ما در این روزها و هفته‌ها در مرحله‌ی حساسی در لبنان و سرزمین‌مان قرار داریم. علاوه بر آن مشکلات و شرایط خاصی نیز بر سایر مناطق از جمله عراق، فلسطین، کشورهای عربی و اسلامی حاکم است.

وی افزود: می‌خواهم امروز درخصوص چند مساله از جمله شبهات و اتهامات مطرح شده در خصوص فعالیت‌های حزب‌الله، موضع‌گیری موافقان و مخالفان، تشخیص مشکل و دستیابی به راه‌حل مطلوب و هم چنین فعالیت‌های آینده حزب‌الله سخنانی را بیان کنم.

نصرالله گفت: امروز ما در برابر جناح‌ها و دسته‌های سیاسی هستیم که این جناح‌ها بسیار متفاوت از گذشته می‌باشند به ویژه بعد از استعفای وزرای حزب‌الله و امل از دولت. گروه‌ دیگری که از آنها سخن می‌گوییم گروه حاکم است.

وی ادامه داد: مساله وجود جناح‌ها مساله سیاسی است نه طایفه‌یی و مذهبی. هم در جناح حاکم و هم در جناح مخالف آن مسیحیان و مسلمانانی از تمامی مذاهب وجود دارند. اکنون جناح‌ حاکم برای حفظ موضع‌گیری‌ها و اصولش خواهان تشکیل دولت متحد ملی است.

سید حسن نصرالله در ادامه‌ اظهاراتش با اشاره به تلاش‌های حزب حاکم در لبنان برای سنگ‌اندازی بر سر راه تشکیل دولت متحد ملی، اظهار داشت: این حزب، حزب‌الله را به اتهامات متعددی متهم می‌سازد و می‌گوید که دولت متحد ملی لبنان که این حزب خواهان تشکیل آن است، گرایش‌های سیاسی دارد و منافع ملی لبنان را تامین نمی‌کند.

نصرالله گفت: لازم است که هم‌اکنون برای تبیین بسیاری از این اتهامات، پاسخ لازمی به حزب حاکم که خود را اکثریت می‌خواند بدهیم. اتهام اول این حزب آن است که می‌گوید حزب‌الله لبنان به توافقنامه‌ی طائف متعهد نیست و خواهان انقلاب علیه این توافقنامه می‌باشد و درصدد آن است که مفاد این قطعنامه در لبنان به اجرا گذاشته نشود. پاسخ ما به این اتهام آن است که حزب‌الله لبنان متعهد به این توافقنامه است، خواهان برقراری آن، عملی شدن آن و به اجرا گذاشتن آن می‌باشد. بنابراین دلیلی وجود ندارد که شما این اتهام را مرتبا تکرار کنید و ما نیز پاسخ آن را بدهیم. جواب ما روشن است. به توافقنامه‌ی طائف متعهد هستیم.

بنابراین این اتهام، اتهام باطلی است که اصلا قابلیت بررسی و بحث ندارد. اتهام دوم این حزب آن است که می‌گوید حزب‌الله لبنان خواهان تشکیل دولتی وابسته به خود در لبنان است که بتواند خواسته‌های خود را به این دولت دیکته کند و حق وتو در این دولت را در دست خود گیرد.
 
هرچند این اتهام مضحکی است، اما ما حتی به این اتهام مضحک نیز پاسخ دندان‌شکنی داریم. پاسخ ما این است که اولا هیچ حزب یا طایفه‌یی در لبنان حتی با داشتن تمام قدرت مالی و سیاسی نخواهد توانست حکومت را در دست بگیرد یا بر آن تسلط داشته باشد. این سخن حرف من نیست بلکه واقعیت‌های تاریخی این را ثابت کرده است.

ثانیا حزب‌الله لبنان از بدو تاسیس خود تا امروز هرگز خواهان آن نبوده است که وارد جریان سیاسی شود و همیشه بر موضوع مقاومت در لبنان متمرکز بوده است. ما همیشه پشت به جریان سیاسی کرده بودیم. بهتر است که حزب حاکم به جای آن‌که حزب‌الله لبنان را متهم به قدرت‌طلبی و تلاش برای دستیابی به پست سیاسی کند، کمی به گذشته بازگردد و تاریخ کسانی که برای رسیدن به قدرت و حاکمیت، کشور را به سوی جنگ‌های داخلی کشاندند مطالعه کند.

 اتهام سوم این حزب آن است که می‌گوید حزب‌الله لبنان می‌خواهد دولت متحد ملی در لبنان تشکیل دهد تا بتواند با حفظ تسلط خود بر این دولت، بسیاری از امور را به سود خود تعریف کند. ما می‌گوییم این اتهام کاملا غیرصحیح است؛ زیرا این حزب از بدو تاسیس تاکنون وارد هیچ دولتی نشده است و هرگز به فکر آن نبوده است که در هیچ دولتی شرکت کند.

قبل از پیروزی مقاومت اسلامی در سال 2000 بر ارتش اسراییل اصلا این موضوع یعنی شرکت حزب‌الله لبنان در دولت مطرح نبود و بعد از آن نیز این حزب دنبال آن نبود که در هیچ‌یک از دولت‌های لبنانی شرکت داشته باشد. ما حتی زمانی که رفیق حریری حکومتش را تشکیل داد و پس از آن حکومت کرامی آمد، با وجود آن‌که این دو دولت با اصرار زیاد از حزب‌الله لبنان خواستند که در تشکیل کابینه‌ی وزرا شرکت داشته باشد، این حزب این درخواست آنها را رد کرد.

اما حزب‌الله لبنان تنها در دولت نجیب میقاتی شرکت کرد که این دولت نیز یک دولت ائتلافی بود و به دلیل وضعیت حساس، حزب‌الله لبنان در این حکومت، نمایندگان خود را شرکت داد و پس از آن دولت سنیوره بود که حزب‌الله لبنان نیز به دلیل تحولات بسیار مهم و استراتژیک در منطقه مجبور به مشارکت در این دولت بود و گرنه ما نه خواهان حکومت هستیم و نه خواهان تسلط بر حکومت.

سید حسن نصرالله افزود: زمانی که ما در دولت فواد سنیوره مشارکت کردیم، بنا را بر توافق‌های سیاسی مشخصی گذاشتیم که متاسفانه در حال حاضر دولت فعلی تمام این توافق‌ها را نقض کرده است.

وی افزود: ما می‌توانیم برای ملت لبنان این ضمانت را نسبت به گرایش‌های سیاسی و حساسیت‌های ملی خود بدهیم اما نمی‌توانیم این ضمانت را نسبت به طرف مقابل خود یعنی حزب حاکم بدهیم. ما نمی‌توانیم دولتی را تضمین کنیم که تمام خط مشی خود را از خارج می‌گیرد. تنها خواست ما از حزب حاکم آن است که برای حفظ منافع ملی لبنان، با تشکیل دولت متحد ملی در این کشور موافقت کند و ما برای تحقق این امر، حاضر به هر نوع همکاری شده‌ایم.

به گزارش ایسنا، سید حسن نصرالله تاکید کرد: مردم لبنان باید بدانند که ما برای تشکیل دولت متحد ملی در این کشور، حتی به دولت سنیوره این پیشنهاد را داده‌ایم که حاضریم هیچ وزیر و نماینده‌ای در حکومت آینده‌ی این کشور نداشته باشیم و به این دولت رای اعتماد بدهیم؛ مشروط بر آن‌که این دولت تشکیل شود و دولت سنیوره نیز با تشکیل آن موافقت کند.

آیا حزبی که حاضر است نه در دولت نماینده‌ای داشته باشد و به نفع تشکیل حکومت ملی در لبنان کنار رود و به این دولت رای اعتماد بدهد به دنبال قدرت‌طلبی است؟ نتیجه می‌گیریم که تمام اتهامات دولت فعلی و حزب حاکم در لبنان به حزب‌الله در این زمینه، اتهامات مضحک و دور از واقع است.

دبیرکل حزب‌الله بیان داشت: اتهام چهارم این حزب به ما این است که می‌گویند حزب‌الله لبنان برای تشکیل دولت متحد ملی در لبنان تلاش می‌کند؛ زیرا می‌خواهد از این دولت به سود پرونده‌ی هسته‌یی ایران استفاده کند. این احمقانه‌ترین اتهامی است که می‌توان به حزب‌الله لبنان وارد ساخت. پرونده‌ی هسته‌یی ایران یک پرونده‌ی بین‌المللی بسیار مهم است که توسط کشورهای بزرگ و قدرتمند جهان به بررسی گذاشته شده است و موضوع بسیار پیچیده‌ای است. احتمالا این حزب امروز می‌گوید دولت متحد ملی لبنان که حزب‌الله برای تشکیل آن تلاش می‌کند با پرونده‌ی هسته‌یی ایران در ارتباط است و فردا می‌گوید که با لایه‌ی ازن نیز در ارتباط است!

نصرالله بیان داشت: اتهام پنجم این حزب آن است که می‌گوید حزب‌الله لبنان می‌خواهد با تشکیل این دولت، هلال شیعی در منطقه را تکمیل کند. این سخن را پیش از این مقامات مسوول آمریکایی گفته‌اند و امروز این گروه می‌خواهد از این سخن استفاده کند؛ در حالی که خود مقامات آمریکایی نیز بعد از اظهار این سخنان از آن بازگشتند و آن را انکار کردند.
 
اتهام ششم این حزب به ما آن است که می‌گوید ما می‌خواهیم با تشکیل دولت متحد ملی، بر سر راه تشکیل دادگاه بین‌المللی برای محاکمه‌ی عاملان ترور حریری سنگ‌اندازی کنیم. لازم است برخی از امور را بیشتر توضیح بدهم تا ملت لبنان بدانند با چه حزبی در دولت سر و کار دارند. یکی از نمایندگان دولت، موضوع پیش‌نویس تشکیل محاکمه‌ی بین‌المللی برای عاملان ترور رفیق حریری را به نبیه بری عنوان ساخت و از وی خواست که حزب‌الله لبنان و حزب امل به سود این محاکمه کنار آیند، در عوض سهم این دو حزب در دولت بیشتر خواهد شد.

دبیرکل حزب‌الله عنوان داشت: ما به این نماینده‌ی دولت سنیوره گفتیم که اجازه دهید ما این پرونده را بخوانیم، بررسی کنیم و پاسخ را قبل از این‌که نشست دولت تشکیل شود به شما خواهیم داد. این پرونده روز جمعه به ما تحویل داده شد. روز دوشنبه دولت سنیوره بدون هیچگونه مشورت قبلی اعلام کرد که برای تصویب این پیش‌نویس نشست اضطراری تشکیل داده است، بنابراین ما در برابر یک اقدام انجام شده قرار گرفته بودیم. یا باید در این نشست حضور پیدا می‌کردیم و این پیش‌نویس را بدون هیچگونه بررسی به تصویب می‌رساندیم یا اینکه با آن مخالفت می‌کردیم که مخالفت ما نیز نتیجه‌ای نداشت زیرا ما باید فقط در این نشست حضور بهم می‌رساندیم و این پیش‌نویس را بدون بررسی و بدون هیچ اعتراضی به تصویب می‌رساندیم. بنابراین ما ترجیح دادیم که در این نشست شرکت نکنیم.

 سید حسن نصرالله گفت: بعد از این قضیه این موضوع مطرح شد که حزب‌الله لبنان قصد دارد تشکیل دولت متحد ملی را با موضوع انتخابات ریاست جمهوری و محاکمه‌ی بین‌المللی عاملان ترور رفیق حریری مبادله کند و با استفاده از این برگ سیاسی فشارهای لازم جهت تشکیل این دولت را به کار بندد. حزب حاکم اول از حزب‌الله لبنان و حزب امل خواست که نسبت به قضیه‌ی محاکمه‌ی بین‌المللی عاملان ترور رفیق حریری کوتاه نیایند. روز دوم اعلام کرد که این دو حزب و در راس آن حزب‌الله قصد دارد که از این موضوع به عنوان برگ برنده در بازی‌های سیاسی لبنان استفاده کند و فشار لازم جهت تشکیل دولت متحد ملی را وارد سازند، در حالی که این بازی غیر اخلاقی را از همان آغاز این حزب حاکم شروع کرد و از ما خواست که با در اختیار گرفتن امتیازات بیشتر به سود تصویب این پیش‌نویس یعنی تشکیل دادگاه بین‌المللی محاکمه‌ی عاملان ترور رفیق الحریری کنار بیاییم.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: دوستان، با صراحت تمام و با اطمینان به شما می‌گویم پیش از آنکه جلسه‌ی اضطراری دولت سنیوره بدون حضور نمایندگان حزب‌الله و امل جهت تصویب پیش‌نویس تشکیل دادگاه بین‌المللی محاکمه‌ی عاملان ترور رفیق حریری تشکیل شود، سفارت آمریکا مستقیما به دولت سنیوره این پیام را ابلاغ کرد که آمریکا همچنان بر موضع خود بر حمایت از این دولت پایدار است و نیازی به گفت‌وگو با حزب‌الله در هیچ زمینه‌ای وجود ندارد. پس از آن بود که دولت سنیوره بلافاصله این نشست را تشکیل داد و این پیش‌نویس را به تصویب رساند.
 
حزب‌الله لبنان هرگز مخالف تشکیل دادگاه بین‌المللی محاکمه‌ی عاملان ترور حریری نیست بلکه خواهان آن است که این موضوع با بررسی و گفت‌وگوی لازم و با حضور تمام نمایندگان دولت انجام گیرد. باید به شما ملت عزیز بگویم حکومت فعلی در لبنان هیچ اراده و تصمیمی در جریان امور داخلی و خارجی لبنان ندارد و این دولت، دولت کاملا ناکارآمدی است که تمام دستورات خود را از خارج از لبنان دریافت می‌کند، بنابراین اصلا دولتی قابل اعتماد نیست. دلیل اصلی استعفای وزیران حزب‌الله لبنان و امل این موضوع است وگرنه حزب‌الله لبنان مخالفتی با تشکیل این دادگاه ندارد. ما به حزب حاکم می‌گویم اگر شما خواهان این هستید که با ما بر سر میز مذاکره ننشینید و دولتی با ما تشکیل ندهید، ما می‌گوییم اشکالی ندارد. بگذارید احزاب سیاسی و طوائف اصلی در لبنان در این دولت مشارکت داشته باشند و یک دولت متحد ملی در این کشور تشکیل شود. در عوض با ما به گفت‌وگو ننشینید و بر سر قدرت نیز ما با شما مشارکتی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: باید بگویم این احزاب سیاسی که در حال حاضر با تشکیل دولت متحد ملی در لبنان مخالفت می‌کنند همان احزابی هستند که زمانی که لبنان در زیر توپ و گلوله‌ی ارتش اسراییل می‌سوخت حاضر نبودند که این جنگ متوقف شود و خواهان آن بودند که آتش‌بس تنها به شرط راه‌حل کلی میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل برقرار شود. این احزاب سیاسی اگر امروز از شکست فاجعه‌آمیز اسراییل در جنگ با لبنان سخن می‌گویند در واقع شرح حال خود را می‌گویند زیرا شکست اصلی در این جنگ را این احزاب متحمل شدند. احزابی که هرگز برای کشته شدن کودکان و زنان لبنانی دل نسوزاندند و بیشتر به فکر قدرت‌طلبی خود در این کشور بودند.

نصرالله عنوان داشت: ما می‌گوییم گذشته گذشته است و نمی‌خواهیم شما را نسبت به این موضوع مواخذه کنیم. بیایید بر سر میز مذاکره بنشینید و بگذارید دولت متحد ملی در لبنان در جهت منافع ملی این کشور تشکیل شود. برای این موضوع حزب حاکم تنها دو گزینه را در پیش‌رو دارد. یا اینکه قبول کند انتخابات زودهنگام را برگزار کند یا اینکه با تشکیل دولت متحد ملی موافقت کند. این حزب می‌گوید ما اکثریت را در اختیار داریم. اگر این طور است بگذارید ملت لبنان در یک انتخابات زودهنگام این واقعیت را به اثبات رساند و به دور از پیام‌های سیاسی حکومت متحد ملی لبنان توسط این ملت انتخاب شود.

به گزارش ایسنا سید حسن نصرالله، گفت: متاسفانه در حال حاضر این حزب با استفاده از اختلاف‌افکنی میان طایفه‌ی سنی و شیعی در لبنان می‌خواهد به گونه‌ای موضوع را نما دهد که حزب‌الله لبنان درصدد آن است که موقعیت شیعیان در لبنان را تثبیت کند و حکومت و قدرت را از اهل تسنن این کشور بگیرد. آیا زمانی که حزب‌الله لبنان می‌گوید طوائف مختلف لبنانی اعم از مسیحی، سنی و شیعه در این حکومت شرکت کنند با هدف حمایت از شیعیان سخن گفته است؟ آیا حزب ملی مستقل لبنان یک حزب شیعی است که حزب‌الله لبنان خواهان شرکت آن در این حکومت است؟ بنابراین این سخنان نیز کاملا غیر منطقی و غیر واقعی است.

حزب حاکم تلاش‌های گسترده‌ای را در بسیاری از زمینه‌ها در زمان جنگ اسرائیل و لبنان انجام داد از آن جمله این حزب تلاش‌های گسترده‌ای را در زمینه‌ی خلع سلاح حزب‌الله لبنان انجام داد. این حزب تلاش می‌کرد به عناوین مختلف چون مسلح کردن ارتش لبنان در مناطق جنوبی موضوع خلع سلاح حزب‌الله لبنان را پیش کشد اما اگر این چنین نشده است به خاطر آن نیست که حزب‌الله لبنان حضور سیاسی و قانونی در حکومت دارد و از تحقق این امر جلوگیری کرده است بلکه به خاطر آن است که این حزب به خوبی از پیامدهای تصویب اینگونه امور آگاه است و تا به امروز تنها به دلیل ترس و نگرانی از پیامدهای این امر است که چنین اقدامی را انجام نداده است.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: ما به دنبال تشکیل دولت متحد ملی هستیم که بتواند در راستای خدمت به مردم لبنان گام بر دارد، دولتی که از هر گونه دیکته‌ی آمریکا، سوریه و ایران به دور است.

وی افزود: ما با اظهارات کسانی که معتقدند باید از هر گونه فعالیت سیاسی خودداری کرد و ساکت نشست مخالفیم و هرگز نمی‌پذیریم که یک دولت آمریکایی بر ما حکومت کند. ما می‌خواهیم در سایه دولت متحد ملی که با مشارکت مردم تشکیل شده فعالیت کنیم، آنهایی که به دنبال حفظ دولت آمریکایی فعلی در لبنان هستند می‌خواهند تنها به تعهداتشان به آمریکایی‌ها عمل کنند اما ما با کسی و کشوری تعهدی نداریم همچنین به دنبال موقعیت و جایگاه خاصی نیستیم، هدف اصلی ما تشکیل دولت متحد ملی است که آلت دست آمریکا و اسراییل نباشد.

وی هم چنین از تمامی مردم لبنان خواست تا هر گز اجازه ندهند اختلافات سیاسی بعد مذهبی پیدا کند چرا که امر به ضرر تمامی مردم است. امیدواریم که کسی مسایل سیاسی را با مسایل مذهبی در نیامیزد.

نصرالله با اشاره به اقدامات حزب‌الله لبنان در عرصه فعلی لبنان گفت: اقدام اولیه ما خارج کردن وزرای حزب‌الله از دولت بود که این کار انجام شد و شکی نیست که استعفا طرح بزرگی در عرصه سیاسی بود و مهمتر از آن هم مساله برپایی تظاهرات‌هاست که مهمترین نتایج آن نتایج سیاسی است و به نظر من مهمترین پیامدی که این امر می‌تواند داشته باشد این است که بنا به گفته سیاستمداران و حقوقدانان لبنانی دولت فعلی مشروعیت خود را از دست خواهد داد البته برخی‌ها مدعی شده‌اند که دولت هرگز مشروعیتش را از دست نمی‌دهد اما حتی دانشجویان جوان ما هم این امر را می‌دانند و بارها به ما گفته‌اند که اساتید رشته حقوقشان این را گفته‌اند که دولت با از دست دادن وزرایش مشروعیت ندارد.

وی اظهار داشت: ما اکنون در برابر دولتی هستیم که بنا به گفته قانون‌گذاران و سیاستمداران مشروعیتی ندارد بنابراین تصمیمات دولت و پارلمان هم قانونی نیستند و ما اینک در یک خلا بسیار جدی قرار گرفته‌ایم. مرحله دوم فعالیت‌های ما جناح‌بندی‌های سیاسی گروه‌های معارض است، در حال حاضر معارضان به دلیل اختلافاتی که دارند در حال رایزنی دایم به سر می‌برند در خصوص برپایی تظاهرات‌ها نیز باید اعلام کنیم که هر گونه تظاهرات اعتصاب و شورش مدنی باید با توافق تمامی گروه‌های معارض انجام شود بنابراین تاکید می‌کنیم که تمامی اقدامات بعدی که بعد از استعفای وزرا انجام می‌شود باید با مشورت، همکاری و رایزنی با سایر گروه‌های معارض انجام شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص قوانین مربوط به برپایی تظاهرات گفت: از جمله مسایلی که باید برای اعضای حزب‌الله و مردم لبنان متذکر شویم این است که اولا همه مردم باید از لحاظ روحی و جسمی آماده‌ی برپایی تظاهرات باشند. ممکن است این تظاهرات به زودی انجام نشود اما هر لحظه ممکن است ما اعلام کنیم که مردم به خیابان‌ها بروند و تظاهرات کنند. همچنین باید بگویم که مساله‌ی برپایی تظاهرات بر خلاف اصول قبلی‌اش که چند روز قبل اعلام می‌شد ممکن است 24 ساعت قبل از تظاهرات و یا حتی کمتر از آن اعلام شود. بنابراین مردم همواره و در هر لحظه آماده باشند. مساله بعدی استفاده از ابزارهای مسالمت آمیز و متمدنانه است. ما انتظار داریم میلیون‌ها لبنانی در این تظاهرات شرکت کنند اما باید این مردم از ابزارهای مسالمت آمیز استفاده کرده و از هر گونه شورش خسارت به اموال عمومی و خصوصی درگیری و غیره بپرهیزند چرا که همه اینها نشان دهنده ضعف است. از سوی دیگر این تظاهرات همانطور که گفتم باید با همکاری و هماهنگی همه گروه‌های سیاسی و مذهبی معارض صورت گیرد.

وی در ادامه به اقدامات دولت عمر کرامی، نخست وزیر سابق لبنان در خصوص برپایی تظاهرات‌ها اشاره کرد و گفت: دولت کرامی در هر زمانی به ما اجازه برپایی تظاهرات را می‌داده و هرگز به نیروهای امنیتی اجازه تیراندازی داده نمی‌شد اما سیاستمداران جدیدی که اکنون در دولت حضور دارند این گونه عمل نمی‌کنند.

نصرالله تاکید کرد: ما امروز در برابر یک امتحان بزرگ قرار داریم که مردم اگر چه خونشان را فدا می‌کنند اما از کشیده شدن کشور به جنگ داخلی جلوگیری می‌کنند. امروز ملت لبنان است که باید سرنوشت خود را تعیین کند چرا که مسوولیت‌ بزرگی بر گردن دارد.

وی در ادامه ارتش و نیروهای امنیتی لبنان را دوست و برادر خطاب کرد و گفت: ما این نیروها را نیروهای امنیتی به حساب نمی‌آوریم آنها برادران و دوستان ما هستند. هم چنین همه تظاهرکنندگان باید این مساله را مدنظر داشته باشند که از بروز هرج و مرج و شورش جلوگیری نمایند، ما به ملت هوشیارمان و احساس مسوولیت‌ آنها اعتماد داریم.

دبیر کل حزب‌الله لبنان دولت فعلی این کشور را دولت سفیر آمریکا توصیف کرد و گفت: ما این دولت نامشروع را با استفاده از تمامی ابزارهای مسالمت آمیز ساقط خواهیم کرد. این یک هدف سیاسی و ملی است هم چنین بروز جنگ داخلی درگیری فتنه‌های داخلی را خط قرمز دانسته و آن را حرام اعلام می‌کنیم. ما یک بار دیگر پیروزی جدیدی را به شما نوید می‌دهیم.

در پایان حاضران در این جلسه سخنرانی با فریاد لبیک یا نصرالله گفته‌های دبیر کل حزب‌الله لبنان را تایید کردند.

کد خبر 8787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز