همشهری آنلاین: پس از اعلام هفته وحدت از سوی جمهوری اسلامی ایران، طرح برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی پی‌ریزی شد

islamic

سازمان تبلیغات اسلامی تا سال 1369 متولی برگزاری 4 دوره این کنفرانس بود. از سال 1369، همزمان با سال تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، این امر به عهده مجمع گذاشته شد.

هدف از برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی، ایجاد زمینه‌های اتحاد و همبستگی جهان اسلام و همفکری علما و دانشمندان جهت نزدیک‌سازی دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان در زمینه‌های فقهی، اصولی، کلامی، تفسیری و … و نیز بررسی مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌حل‌های مناسب و موضع‌گیری مشترک در برابر آن است.

میهمانان کنفرانس از میان شخصیت‌های فرهیخته، وزرای کشورهای اسلامی، علماء و مفتیان، اساتید دانشگاه‌ها و سایر مجامع علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور انتخاب می‌شوند.

تا سال 1387 صدها متفکر، عالم و مصلح از سراسر جهان و هزاران تن از علما و متفکران شیعه و اهل تسنن از مناطق گوناگون ایران در این کنفرانس شرکت کردند و به ارائه مقاله، سخنرانی و بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

در بیست و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی [برگزاری بیست و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی] 100 نفر از اعضای مجمع عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از کشورهای عمان، فرانسه، عربستان، سوریه، تونس، لبنان، استرالیا، مصر، کویت، ساحل عاج، آمریکا، پاکستان، هندوستان، تایلند، سوئد، آذربایجان، انگلستان، دانمارک، اردن، عراق، اندونزی، الجزایر، چین، تاتارستان، ترکیه، گامبیا، افغانستان، برزیل، امارات متحده عربی و ... شرکت کردند.

مجمع تا سال 1387 حدود 220 عنوان کتاب به چاپ رساند که از میان آن 25 ویژه‌نامه سالانه و 55 عنوان کتاب به زبان‌های فارسی و عربی شامل گزیده مقالات ارائه شده به کنفرانس‌ها بوده است. هیئت علمی کنفرانس از بین شخصیت‌های اندیشمند حوزه و دانشگاه انتخاب می‌شوند.

برخی از اعضای هیئت علمی بیست و دومین کنفرانس به شرح زیر است:

آیت الله محمدعلی تسخیری، احمد مبلغی، سیدجلال میرآقایی، سید حامدعلم الهدی، بی‌آزارشیرازی، مهدی مصطفوی، مولوی اسحاق مدنی، سید حسن تبرائیان، سید حسن ربانی، حسین اوحدی، مهدی تسخیری، نهاوندیان، آذرشب، سید هادی خسروشاهی، رضوان طلب، موافق، علیزاده، محمدی و لاله افتخاری.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 77256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز