یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جامعه آند یک بلوک اقتصادی است متشکل تعدادی از کشور‌های آمریکای لاتین.

Comunidad Andina

more

  وب سایت رسمی: Comunidad Andina

این بلوک اقتصادی پس از امضای موافقتنامه اقتصادی کارتاخنا در سال 1969 موجودیت یافت. تا سال 1996 نیز این بلوک معاهده آند نام داشت و از این سال به به بعد جامعه آند (Comunidad Andina) نام گرفت.

مقر جامعه آند(Can) در شهر لیما پایخت پرو قرار دارد و کشور‌های بولیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو اعضای تشکیل دهنده آن هستند.

بر همین اساس کشور‌های عضو جامعه آند در مجموع 120 میلیون نفر جمعیت دارند که در مساحتی معادل 4.700.000 کیلومتر مربع زندگی می‌کنند. مجموع درآمد ناخالص داخلی اعضای جامعه آند با احتساب ونزوئلا در سال 2005 به 745.3 میلیارد دلار می‌رسید.

اعضا

جامعه آند براساس معاهده آند در سال 1969توسط کشور‌های بولیوی، شیلی، کلمبیا، اکوادور و پرو تاسیس شد. در سال 1973 ونزوئلا نیز به عضویت جامعه آند درآمد. در سال 1976 اما با کناره گیری شیلی تعداد اعضای جامعه آند مجددا به 5 عضو رسید.در سال 2006 نیز با کناره گیری ونزوئلا از جامعه آند تعداد اعضای این بلوک اقتصادی به 4 کشور کاهش یافت.

 با امضای تفاهمنامه همکاری با مرکوسور، کشور‌های آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اوروگوئه به عنوان اعضای وابسته به جامعه آند پیوسته‌اند. از دیگر سو چهار عضو جامعه آند نیز به عضویت مرکوسور، البته عضویت وابسته این سازمان اقتصادی، درآمدند.

ارتباط با سایر سازمان‌ها

جامعه آند و مرکوسور دو بلوک عمده تجاری در آمریکای جنوبی هستند. در سال 1999 این دو سازمان با هدف ایجاد منطقه آزاد تجاری آمریکای جنوبی(SAFTA) مذاکرات خود را برای ادغام آغاز کردند. در 8دسامبر 2004، جامعه آند یک تفاهم نامه همکاری با مرکوسور امضا کرد. این دو بلوک اقتصادی سپس نامه‌ای مشترک انتشار دادند و در ان اعلام کردند، هدف اصلی مذاکرات آتی را یکپارچگی کل آمریکای جنوبی با هدف تاسیس اتحادیه کشور‌های آمریکای جنوبی با الگوبرداری از اتحادیه اروپا قرار خواهند داد.[اوناسور شکل می‌گیرد]

در سال 2005 ونزوئلا تصمیم گرفت به مرکوسور بپیوندد در ابتدا پیوستن ونزوئلا به مرکوسور زمینه ساز مذاکرات آتی جهت همگرایی دو بلوک اقتصادی جامعه آند و مرکوسور قلمداد شد .الن واگنر دبیرکل وقت جامعه آند نیز به نقل از علی رودریگس وزیر امورخارجه وقت ونزوئلا اعلام کرد که این کشور قصد ندارد جامعه آند را ترک کند و عضویت ونزوئلا در مرکوسور زمینه همگرایی میان دو بلوک اقتصادی جامعه آند و مرکوسور را فراهم خواهد آورد.

در دسامبر 2006 هوگو چاوز اعلام کرد: به دلیل اینکه دولت‌های کلمبیا و پرو(از اعضای Can) معاهده تجارت آزاد با آمریکا امضا کرده‌اند، ونزوئلا از جامعه آند خارج خواهد شد. با این حال روند خروج ونزوئلا از جامعه اند 5 سال به طول خواهد انجامید و تا آن زمان ونزوئلا و شرکایش در جامعه آند از تفاهم نامه‌های اقتصادی موجود جامعه آند تاثیر خواهند پذیرفت.

حرکت آزادانه مردم

از اول ژانویه سال 2005، شهروندان کشور‌های عضو جامعه آند می‌تونند بدون ویزا به سایر کشور‌های عضو این جامعه سفر کنند. شهروندان عضو جامعه آند به هنگام سفر در کشور‌های عضو این بلوک اقتصادی تنها موظف به ارائه کارت شناسایی خود هستند.

کد خبر 53012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز