همشهری آنلاین- دکتر علی صباغیان: اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند که اساسا به عنوان ابتکار حاشیه اقیانوس هند شناخته می‌شد، یک سازمان بین‌المللی است که در سال 1997 آغاز به کار کرد.

تاسیس این سازمان در مارس 1995 در نشستی در کشور موریس که اکنون مقر این اتحادیه است، مورد تصویب قرار گرفت و بعدا در روزهای 6و 7 مارس 1997 رسما آغاز به کار کرد.

اتحادیه همکاری‌های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند دارای 19 کشور عضو از سه قاره آسیا، افریقا و اقیانوسیه می‌باشد که بیش از 2 میلیارد نفر جمعیت جهان و 20.5 میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد.

این اتحادیه به انتشار اطلاعات در خصوص رژیم های تجاری و سرمایه گذاری اعضا با هدف کمک به فهم بهتر فرصت های سرمایه گذاری در درون این منطقه توسط تجار و صنعتگران اقدام می کند.

اهداف این سازمان مواردی همچون تقویت رشد پایدار و توسعه متوازن در منطقه و بین اعضای اتحادیه، تمرکز بر آن حوزه از همکاری‌های اقتصادی که حداکثر فرصت‌ها را برای منافع مشترک و منافع متقابل فراهم می‌کند و گسترش آزادسازی تجاری و حذف موانع موجود بر سر راه جریان‌های تجارت، سرمایه و فناوری در منطقه اقیانوس هند اعلام شده است.

فعالیت‌های اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند  برای همکاری شامل چندین پروژه و برنامه های کاری موضوعی است که توسط کشورهای عضو با هدف منافع مشترک انجام می شود.این برنامه ها تحت نظر سه کارگروه تجارت و سرمایه گذاری، مجمع تجاری حاشیه اقیانوس هند و گروه آکادمیک حاشیه اقیانوس هند قرار دارد.

ارکان اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند نیز عبارتند از:

  • شورای وزیران که هر دوسال یکبار تشکیل جلسه می‌دهد
  • کمیته مقامات ارشد
  • مجمع تجاری حاشیه اقیانوس هند
  • گروه آدمیک حاشیه اقیانوس هند
  • کارگروه تجارت و توسعه
  • ستاد عالی اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند

اعضای اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند به دو دسته اعضای اصلی و اعضای ناظر و طرف گفتگو تقسیم  می‌شوند.

کشورهای عضو اتحادیه عبارتند از: آفریقای جنوبی، هند، جمهوری اسلامی ایران، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، استرالیا، امارات متحده عربی، عمان، یمن، بنگلادش، کنیا، موریس(مقر اتحادیه)، تانزانیا، ماداگاسگار، موزامبیک، سیشیل.

کشورهای چین، ژاپن، مصر، انگلستان و فرانسه از اعضای ناظر و طرف گفتگو اتحادیه هستند.

کد خبر 151184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز