سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: متروپولیس (Metropolis) یا همان انجمن کلان شهرهای مهم جهان یک موسسه غیردولتی بین‌المللی است که با اهداف غیر انتفاعی و بدون وابستگی سیاسی کار می‌کند.

کلانشهر

مدیریت و مسائل کلان شهرهای جهان در کانون توجهات متروپولیس قرار دارد. این انجمن در عین حال بخشی از سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی(UCLG) نیز هست.
انجمن مزبور در سال 1984 به ابتکار شهرداری پاریس بنیان گذاری شده و در سال 1985 در مونترال (کانادا) آغاز به کار کرده است
هدف اصلی متروپولیس ارتقای توسعه شهری پایدار در شهرهای بزرگ به منظور کیفیت زندگی شهروندان از طریق هدایت شبکه‌جهانی کلان‌شهرها و نظارت بر  مسیر توسعه مناطق کلان‌شهرهای مهم جهان است. 
ماموریت این انجمن که بیش از 90 عضو دارد، ارتقای همکاری‌های بین‌المللی شهرهای بزرگ است.

 این سازمان که یک تشکل غیردولتی بین‌المللی است تشکلی مابین کلانشهرهای مهم جهان بوده و حوزه اصلی فعالیتش مدیریت کلانشهری است.

در حال حاضر 90 کلانشهر جهان از جمله شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و تبریز در آن عضویت دارند. حوزه آسیایی عمده‌ترین اعضا، متروپلیس را شامل می‌شود و با تعداد 29شهر، حوزه آفریقا با 23شهر، آمریکای لاتین 12شهر، ‌اروپا 8شهر و آمریکای شمالی 6شهر در سازمان مذکور عضو هستند.

ماموریت سازمان جهانی کلانشهر متروپلیس شامل ایجاد همکاری‌ میان شهرها در خصوص مشکلاتی که کلانشهرها با آن مواجهند، معرفی و نمایندگی کلانشهرهای مهم جهان و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های شهری دیگر و جامعه شهری و تسهیل مبادله دانش در میان شبکه اعضا است.

سیاست‌های سازمان مذکور در راستای این ماموریت‌ها عبارتند از:
1 - ایجاد ساختارهای مدیریت مشارکتی
2 - بازسازی اقتصاد کلانشهری و تقویت نشاط اقتصادی
3 - تضمین اثبات و سلامت شهری
4 - توسعه همکاری‌های بین‌المللی‌کلانشهرها با هدف مقابله با چالش‌های مشترک
5 - حمایت از کثرت گرایی فرهنگی همزمان با تقویت هویت بومی
6 - شفاف سازی ساختار مدیریت شهری
7 - تشویق مشارکت نهادهای غیردولتی

از اهداف اصلی سازمان جهانی متروپلیس مهیا نمودن یک شبکه برای مبادله و همکاری بین اعضا و همکاران، نمایاندن علایق شهرها و ایالت‌های بزرگ در سطح جهانی، افزایش مشارکت با دیگر نهادها و مطرح شدن به عنوان یک سازمان غیر متمرکز است.

سازمان جهانی کلانشهر متروپلیس هر سه سال یکبار به منظور مشخص نمودن مسیر سازمان، کنگره‌ای بین‌المللی را برگزار می‌کند. در فاصله کنگره‌های سه ساله مذکور، ‌اعضای متروپلیس با سایر شهرهای عضو درباره پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی در قالب کمیسیون‌های مختلف کار می‌کنند. در این کمیسیون‌ها پروژه‌های توسعه شهری اجرا شده در کلانشهرها مطرح و معرفی می‌شوند و تجارب حاصله به سایر اعضا منتقل می‌شود.

سازمان مذکور در سال 1993 اقدام به تهیه و تدوین طرح همکاری‌های فنی به منظور مبادله دانش فنی و تجارب در میان اعضایش نمود. همچنین این سازمان از طریق موسسه آموزشی متروپلیس که در مونترال کاناداست اقدام به آموزش و برگزاری سمینارهای گوناگون می‌کند. این سازمان نخستین دفتر منطقه‌ای خاورمیانه زنان را در مشهد راه‌اندازی کرد.

این دفتر زیر نظر شبکه بین‌المللی زنان فعالیت می‌کند. ایجاد شبکه تبادل و همکاری بین‌المللی در میان زنان منتخب، مدیران و کارشناسان که در سطح محلی مشارکت دارند، از جمله اهداف راه‌اندازی این دفتر است. تسهیل در امر تبادل تجارب، مطالعه و تحقیق در زمینه بهترین روش‌های مدیریت مطلوب و ایجاد عدالت اجتماعی میان زنان و مردان را از دیگر اهداف ایجاد دفتر متروپلیس زنان می‌توان ذکر کرد.

شهرداری تهران از سال 1992 به عضویت انجمن کلان شهرهای مهم جهان درآمده و  و شهرهای تهران، مشهد و تبریز عضو این انجمن هستند

کد خبر 24664
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز