یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجمع همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (APEC) مجمعی است اقتصادی متشکل از یک گروه از کشور‌ها که در سواحل اقیانوس آرام قرار دارند.

apec logo
  • وب سایت رسمی: APEC

محور مباحث اجلاس مجمع همکاری آسیا - اقیانوس آرام، اقتصاد منطقه‌ای، همکاری، تجارت و سرمایه گذاری است.

براساس آمار ارائه شده، کشور‌های عضو اپک 60 درصد اقتصاد جهانی را نمایندگی می‌کنند. در طول سال نیز وزرای اقتصاد اپک به منظور ایجاد هماهنگی‌های بیشتر جلساتی را برگزار می‌کنند. مقر اَپک شهر سنگاپور است.

سران کشور‌های اپک نیز سالی یک بار در اجلاس سران این مجمع شرکت می‌کنند، البته در این اجلاس سالیانه هیات نمایندگی تایوان به سرپرستی یکی از وزرای دولت این کشور حضور پیدا می‌کند.

اجلاس سران اپک به طور دوره‌ای در کشور‌های عضو برگزار می‌شود و طبق رسم معمول، سران کشور‌ها باید با لباس سنتی کشور میزبان در اجلاس شرکت کنند.

تاریخچه

در ژانویه سال 1989 باب هاوک نخست وزیر استرالیا خواستار افزایش همکاری میان کشور‌های منطقه اقیانوس آرام شد.

در پی درخواست نخست وزیر استرالیا کشورهای حاشیه اقیانوس آرام اولین اجلاس خود را تحت عنوان مجمع همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام در کانبرا پایتخت استرالیا برگزار کردند. در این اولین اجلاس وزرای 12 کشور حاشیه اقیانوس آرام شرکت کردند.

اولین اجلاس سران اَپک نیز در سال 1993در آمریکا برپا شد. در این اجلاس، سران کشور‌های حاشیه اقیانوس آرام بر سر کاهش محدودیت‌ها و موانع تجارت میان کشور‌های عضو و ایجاد مجمعی در منطقه آسیا و اقیانوس ارام جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی به توافق رسیدند. بر اساس یکی دیگر از مفاد توافق مقرر شد دبیرخانه اپک نیز در سنگاپور تاسیس شود.

در اجلاس سال 1994 نیز اعضا بر سر کاهش 5 درصدی میزان تعرفه‌های تجاری کشور‌های صنعتی تا سال 2010  و کشور‌های در حال توسعه اَپک تا سال 2020 به توافق رسیدند.

نهاد مشورت اقتصادی اَپک  نیز در سال 1995 تحت عنوان آباک اعلام موجودیت کرد. در این نهاد سه مدیر اجرایی اقتصادی به نمایندگی از هر کشور عضو اَپک حضور دارند

این شورا در واقع  یکی از ارگان‌های نشست مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام می‌باشد که در آن 3 نفر از هر 21 عضو مجمع یعنی کشورهای عضو سازمان شرکت می‌کنند. به طور مرسوم از طریق همین ساختار توصیه‌هایی درباره مهم‌ترین مسائل اقتصادی و همکاری سرمایه‌ای به رهبران کشورهای عضو مجمع همکاری های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام داده می‌شود.

کد خبر 30382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز