پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکوسور (Mercado Común del Sur) مخفف بازار مشترک جنوب است و تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین را در بر می‌گیرد

مرکوسور

مرکوسور  یک معاهده تجارت منطقه‌ای است که در سال ۱۹۹۱ براساس قرار داد اسونسیون [Asunción/Paraguay] میان کشورهای برزیل، آرژانتین، اوروگوئه و پاراگوئه تاسیس شد.

هدف از تاسیس مرکوسور ارتقای تجارت آزاد و تبادل آزادانه محصولات، نیروی انسانی و واحد پولی میان کشورهای عضو اعلام شده است.

فلسفه تاسیس مرکوسور به سال ۱۹۸۵ و زمانی که رائول الفونسین و ژوزه سارنی روسای جمهوری آرژانتین و برزیل برنامه یکپارچگی و همکاری اقتصادی (PICE) میان کشورهای خود را امضا کردند، بازمی‌گردد.

تشکیل پارلمان کشورهای عضو مرکوسور نیز در جریان اجلاس روسای جمهوری کشورهای عضو این سازمان در دسامبر ۲۰۰۴ مورد تایید قرار گرفت. براساس مفاد تاسیس این پارلمان، هر کدام  ازکشورهای عضو بازار مشترک باید ۱۸ نماینده در مجلس مرکوسور داشته باشند.

کشورهای بولیوی، شیلی، کلمبیا، اکوادور و پرو نیز اکنون در زمره اعضای وابسته به مرکوسور قرار دارند. ونزوئلا در سال دو هزار و دوازده به این بلوک پیوست.

مرکوسور دارای قابلیت تبادل منابع و تعادل بخشیدن به فعالیت سایر قدرت‌های اقتصادی در جهان، بویژه نفتا و اتحادیه اروپا است.

 کشورهای آمریکای لاتین عباتند از: آرژانتین، اکوادور، السالوادور، اوروگوئه، برزیل، بولیوی، پاراگوئه، پاناما، پرو،  ترینیداد و توباگو، جامائیکا، جمهوری دومینیکن، دومینیکا،  سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین، سورینام،  شیلی، کاستاریکا،  کلمبیا، کوبا، گرانادا، گواتمالا، گویان، مکزیک، نیکاراگوئه، ونزوئلا، هائیتی، هندوراس.

کد خبر 52695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز