همشهری آنلاین: بیست و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی روز جمه 23 اسفند با هدف بازیابی اقتدار مسلمانان با حضور شخصیت‌هایی از جهان اسلام در تهران آغاز به کار کرد

به گزارش مهر، آیت‌الله محمد علی تسخیری دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در بیست و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی پس از تبریک به مناسبت هفته وحدت اظهار داشت: جمع کثیری از اندیشمندان و متفکران جهان اسلام از کشورها، ملیتها و مذاهب مختلف هر سال در ایران گرد هم جمع می شوند. این گردهمایی فرصت مغتنمی است که با اخلاص همراه بوده و درباره اصول و ارزشهای وحدت آفرین اسلام است که ضامن عزت و سربلندی اسلام خواهد بود.

تسخیری گفت: هم اندیشی مسلمانان باعث می‌شود در مقابل ترفندهای دشمنان دین واحد بوده و مواضع اسلامی خود را هماهنگ کنیم.  وحدت اسلامی گامی جهت آرمانهای امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در بازیابی اقتدار از دست رفته مسلمانان است.

وی ادامه داد: امت اسلام با چالش‌های بسیاری همراه است به طوری که طی سال گذشته مسلمانان آماج حملات بسیاری از سوی صهیونیست بوده‌اند. جنایات صهیونیست در فلسطین و نوار غزه در طول تاریخ بشریت کم سابقه بوده است.

آیت‌الله تسخیری اظهار داشت: این فاجعه بزرگ نهایت ضعف در مقابل امت اسلام را نمایش گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به موضوع چالشها و راهکارها در بیست و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: مجمع عمومی مجمع تقریب جهانی نزدیک به 200 شخصیت فرهنگی اسلامی مسلمانان جهان اسلام را در بر گرفته و 4 سال پیش اجلاس خود را تاسیس کرده و این اجلاس سوم آن است که توسط اعضا برگزار می‌شود. اعضای مجمع عمومی هر دو سال یک بار گرد هم می‌آیند و راهبرد آینده را تدوین می‌کنند.

سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنفرانس وحدت اسلامی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز جمعه در کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به اینکه اسلام در مسئله حقوق بشر، آزادی بیان و حقوق زنان همواره پیشتاز بوده است مطرح کردن پاره‌ای از حربه‌ها علیه اسلام را نشانه عدم معرفی صحیح اسلام دانست.

به گزارش مهر، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی افتتاحیه بیست و دومین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: هدف ما از برگزاری این اجلاس‌ها تامین وحدت امت است. هفته وحدت به منظور نزدیک کردن سلیقه ها و نظرات مختلف نامگذاری شده است. مطالب این کنفرانس ها تاکنون مجموعه های باارزشی فراهم کرده است که اگر مبنا قرار گیرد برای پیشرفت در وحدت اسلام حائز اهمیت است.

وی افزود: به رغم اینکه کنفرانس وحدت اسلامی تاکنون 22 بار برگزار شده باز هم شرایط وحدت در امت اسلام مطلوب نیست  و جای درنگ دارد.

هاشمی رفسنجانی گفت: عمل به معارف اسلام به ویژه قرآن اگر مبنا برای عملی شدن اسلام باشد می تواند سرمایه وحدت امت اسلام تلقی شود. سیره پیامبر هم در این رابطه بسیار گویاست .

وی با اشاره به حضور پیامبر در مدینه گفت: مردم مدینه از پیامبر خواستند به رفع مشکلات کمک کنند بنابراین پیامبر معاهده‌ای با عشایر قبایل و اهل کتاب امضا کردند و دو وزنه سنگین را به هم نزدیک کردند و وحدت یافتند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر به معارف اسلام پایبند باشیم خود قرآن که متن آن دست نخورده است معجزه پیامبر و سیره عملی وی می‌تواند بستری برای توافق مذاهب اسلامی فراهم کند. با چنین محتوای غنی از اسلام هم می توانیم وحدت را حفظ کنیم و هم می توانیم موانع وحدت را رفع کنیم اما در این رابطه ابزار کار باید مورد اهمیت قرار گیرد.

وی گفت: برخی از موانعی که در راه وحدت وجود دارد داخلی است. زمینه اختلاف در داخل کشورها و منطقه ها وجود دارد اما در این میان دشمنان برای ایجاد تفرقه برنامه ریزی می کنند. زمینه های اختلاف مشخص است از این رو باید ابزار کار را هم جدی تر گرفت تا نیروهای امت اسلامی را در یک جهت قرار دهیم و دشمن را بشناسیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: منتقدان اسلام از نظر محتوا بحث حقوق بشر را مطرح می کنند این در حالی است که اسلام پیشتاز حقوق بشر بوده است. چطور آنها با چنین حربه ای به جان ما افتاده اند. برای مثال حقوق زنان از دیگر مسائلی است که آنها علیه ما مطرح کرده اند. حقیقت امر این است که بین آنچه که ما عمل می کنیم و آنچه اسلام فرموده است فاصله زیادی وجود دارد. مسائلی چون محیط زیست از اسلام آغاز شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: تروریسم امروز بزرگترین حربه دشمنان علیه ما شده است همه می دانیم که چقدر اسلام با ترور مخالف است. قطعا تمام جنگهای پیامبر دفاعی بوده و اگر پیش دستی هم وجود داشته برای عدم غافلگیری مسلمانان بوده است اما رژیم صهیونیستی با ترور پیروز شده و رسما اعلام ترور می کند. ما در معارف اسلامی خود به اندازه کافی پیشتاز هستیم اینکه به ما درس آزادی و یا حقوق بشر بدهند ظلم بزرگی به مسلمانان است.

رئیس مجلس خبرگان با اشاره به اینکه میان مسلمانان افراط و تفریط وجود دارد گفت: در صدر اسلام نیز بزرگان همواره از این امر انتقاد می کردند. ما از نظر محتوا دستمان خالی نیست اینکه دیگران برخی از موارد را بزرگنمایی می کنند به عدم معرفی صحیح اسلام باز می گردد که همه از این امر مطلع هستند.

وی گفت: یک چهارم جهان را مسلمانان تشکیل داده اند. 60 کشور مستقل دنیا و گروههای مختلف سراسر جهان این جمعیت را تشکیل داده اند. بهترین نقاط جهان، بهترین مسیرهای استراتژیک که همه دنیا را به هم وصل می کند، منابع فسیلی و یک چهارم بازار دنیا در اختیار مسلمانان است. اگر وحدت خود را حفظ کنیم این ما هستیم که می توانیم تهاجم فکری داشته باشیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری یاد آور شد: ابتدا باید خود را منسجم کنیم تا آسیب پذیری کم شود و جوانان ما مایوس نشوند. آزادی و عدالت کافی بین زن و مرد در تمام تاریخ مشعشع اسلام و تمدن عظیم اسلامی نمایان است. حیف است که با اختلاف افکنی چند گروه افراطی ضربه بخوریم.

وی تاکید کرد: باید حرکت عظیمی برای معرفی اسلام که همان معرفی برنامه صلح است تدوین کنیم. وحدت وظیفه سنگین الهی ماست و بی تردید تخلف از آن بی مجازات نخواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه یکی از علل بحران اقتصادی اشتباهات بوش بوده است گفت: لشگر کشی بوش به خاورمیانه نشانگر تفکر استعماری است. امروز اردوگاه کاپیتالیسم در حال اضمحلال است و ما باید از این بستر استفاده کرده و شبهات را پاسخ دهیم.

کد خبر 77136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز