یکشنبه ۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پادشاهی دانمارک کوچکترین کشور منطقه اسکاندیناوی در اروپا است و به عنوان پل ارتباطی کشورهای این منطقه و آلمان محسوب می‌شود.

دانمارک

پایتخت دانمارک کپنهاک است. این کشور از شبه جزیره «ژوتلند» و بیش از ۴۰۰ جزیره که تنها ۲۵ درصد آنها قابل سکونت هستند، تشکیل می‌شود. جزیره گرینلند در اقیانوس منجمد شمالی و جزایر فارو نیز جزو قلمرو برون‌مرزی و خودگردان این کشور به حساب می‌آیند.

آب و هوای آن معتدل است و در نواحی دریای شمال در تمام فصل های سال، به خصوص تابستان و پائیز،   باران می‌بارد. در سواحل غربی، ماهیگیری از مشاغل رایج است.

دانمارک از طریق خشکی تنها با کشور آلمان هم‌مرز است و با کشورهای سوئد و نروژ مرز دریایی دارد.

روابط دانمارک از ابتدای عضویت در اتحادیه اروپا در سال ۱۹۷۳ میلادی روابط محکمی بود که آینده این کشور را رقم زد. این کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز هست.

دانمارک تا کنون دوبار در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به عنوان شادترین کشور جهان برای زندگی انتخاب شده است.
پرچم این کشور که شامل یک صلیب سفید در میان آن است قدیمی‌ترین پرچمی در جهان است که از سال ۱۸۲۱ تا به حال استفاده می‌شود. صلیب سفید این پرچم را در پرچم کشورهای سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند هم می‌توان دید.

سیاست در دانمارک

در دانمارک حکومت از نوع پادشاهی است که پادشاه در آن لازم نیست در برابر رفتار یا کردارش پاسخگوی کسی باشد. پس از پادشاه نخست وزیر و هیات‌وزیران قرار دارند.

پادشاه این کشور هم می‌تواند زن باشد و هم مرد. در حال حاضر ملکه این کشور مارگارت دوم است.

قبل از هر انتخابی در دانمارک باید صلاحیت کاندیداهای نخست وزیری و وزارت در شورایی ویژه زیر نظر پادشاه بررسی شود. معیارهای انتخاب این شورا مخفی است و کسی از آن خبر ندارد.

در حال حاضر نخست وزیر این کشور آندریاس فوگ راسموسن است که در سال ۲۰۰۱  برای نخستین بار به این سمت انتخاب شد و در اکتبر ۲۰۰۷ با برگزاری انتخابات زودهنگام برای بار سوم نخست‌وزیر شد.

نام‌ها: اندرس فوگ راسموسن / هانس کریستین اندرسن 

مکان‌ها: مترو کپنهاگ

اقتصاد در دانمارک

اقتصاد دانمارک در سال‌های اخیر به دلیل رشد خصوصی‌سازی توسعه زیادی یافته است. البته افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری نقش مهمی در این توسعه اقتصادی ایفا کرده است.

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی ۱/۲۰۲ میلیارد دلار بود. ۹۱۱/۲ میلیون

نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۸/۳ درصد است. نرخ تورم دانمارک ۹/۱ درصد در سال ۲۰۰۶ میلادی بود.

مردم دانمارک در یک همه‌پرسی به پذیرفتن یورو به عنوان واحد پولی خود رای منفی دادند و واحد پول این کشور همان کرون باقی ماند.

 این کشور منابع زیادی ندارد. با این حال روزانه ۳۴۲ هزار بشکه نفت تولید می‌کند و ۳۲۰ هزار بشکه آن را صادر می‌کند و برای مصارف داخلی خود ۱۶۴ هزار بشکه در روز نفت وارد می‌کند.

دانمارک از تولیدکنندگان و صادر کنندگان بزرگ گوشت، کره، پنیر و تخم‌مرغ در جهان است. ماشین‌آلات صنعتی بخش دیگری از صادرات آن را تشکیل می‌دهد. ماهی، دارو و مبلمان بخش دیگر صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.

دانمارک محصولات خود را به کشورهای آلمان، سوئد، انگلیس، آمریکا، نروژ، هلند و فرانسه صادر می‌کند.

این کشور از آلمان، سوئد، نروژ، هلند، انگلیس، چین و فرانسه ماشین‌آلات صنعتی، مواد اولیه برای صنایع، مواد شیمیایی، بذرهای گیاهی و مواد مصرفی وارد می‌کند.

مردم دانمارک

پنج میلیون و ۴۶۸ هزار و ۱۲۰ نفر در کشور دانمارک زندگی می‌کنند که میانگین سنی آنها ۴۰/۱سال است. امید به زندگی در این کشور برای زنان ۴۱/۸۰سال و برای مردان ۶۵/۷۵سال است.

نزدیک به ۹۸ درصد از مردم این کشور مسیحی و حدود دو درصد مسلمان هستند.

ارتباطات در دانمارک

در حدود ۲۵۰ ایستگاه رادیویی در این کشور فعال است.

دانمارک در یک نگاه

مساحت ۴۳، ۰۹۴ کیلومتر مربع
جمعیت ۵، ۴۶۸، ۱۲۰ نفر
پایتخت کپنهاک
واحد پول کرون
دامنه اینترنتی dk.
پیش‌شماره ۴۵+
کد خبر 40450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز