همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ یکی از ارکان توسعه پایدار توجه به نسل‌های آینده است و توسعه‌ نباید به قیمت خاکسترنشین شدن نسل‌های آینده صورت گیرد.

به گزارش ایسنا ، آیت‌الله ‌هاشمی ‌رفسنجانی دوشنبه (۲۸ مرداد) در دهمین کنگره‌ "علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران" در کرج با اشاره به تاریخچه طولانی کشاورزی افزود: کشاورزی طبیعی‌ترین میدان فعالیت تولید در زندگی انسان است که با منابع خدادادی سر و کار دارد و نیازهای واقعی انسان را تامین می‌کند.

وی موثرترین بخش کارهای توسعه انسانی را در تامین نیازهای زندگی کشاورزی خواند و کشاورزان را سالم‌ترین، موثرترین مفید‌ترین و قانع‌ترین مردم برشمرد.

هاشمی در ادامه با بیان این که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله که بر محور دانایی ‌ترسیم شده است، بهره‌وری اساس توسعه قرار گرفته گفت: در این قسمت بیشتر با دانشمندان، مدیران و نیروهای مجرب و کارآزموده و آموخته سر و کار داریم که متخصصان امر کشاورزی از جمله آن‌ها هستند.

هاشمی‌ رفسنجانی تصریح کرد‌ که سرمایه بزرگی در بخش کشاورزی در اختیار کشور است که با اتکا به نظرات دانشمندان به عنوان هدایت‌گرانی خوب برای نظام می‌توان آن را مدیریت کرد.

وی در ادامه از کم‌توجهی به تحقیقات و انجمن‌های علمی گله کرد و افزود: حقیقتا در این بخش در کشور کوتاهی صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: در دهه‌ هفتاد پایه انجمن‌ها بنا گذاشته شد و امروز این نهال کوچک به عنوان نمونه در انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات با دو هزار عضو به ثمر نشسته است که انتظار می‌رفت در مدت کوتاهی انجمن‌های فراوانی در همه‌ رشته‌ها در کشور سر بلند کنند، اما تا کنون تنها حدود ۵۰ انجمن در کشور تشکیل شده است که باید در این زمینه کار شود.

هاشمی به عوامل کم‌توجهی به این بخش در کشور اشاره و اظهار کرد: یکی از عوامل مساله کمبود اعتبارات و امکانات مالی است که بخشی از مشکل اصلی در کل پژوهش کشور است؛ اما تصمیمی‌ که به تازگی در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بخش تحقیقات گرفته شده، در برنامه پنجم توسعه می‌تواند مبنای خوبی برای آینده باشد تا با پی‌گیری منابع NGOها و انجمن‌ها تامین شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد:‌ امسال کمتر از پنج درصد از بودجه کشور صرف تحقیقات واقعی شده و در مهم‌ترین بخش به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است که درعین حال کافی نیست؛ از این رو بودجه تحقیقات را امسال به سه درصد رسانده‌ایم؛ یعنی شش برابر آن چه هست. 

هاشمی ‌رفسنجانی در ادامه گفت:‌ سیاستی که در کشور برای توسعه‌ در پیش گرفته شده توسعه‌ پایدار را پایه قرار داده و از ملزومات مهم توسعه پایدار، چند رکن است؛ اقتصاد یعنی سرمایه و نیرویی که به کار می‌رود باید تعادل داشته باشد.

هم‌چنین هزینه و درآمد همخوانی داشته باشد؛ زیرا در غیر این صورت هزینه و انسان از این بخش فرار می‌کند و خسران بزرگی پدید می‌آید. اگر امروز در بخش کشاورزی سرمایه کم جذب می‌شود، به این دلیل است که سود ندارد و بزرگان و کشاورزان باید راه حل نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد:‌ توسعه پایدار توسعه‌ای است که تعادل اجتماعی را بر هم نزند، نباید یک بخش را آن قدر ضعیف کرد که مردم آواره شوند و یک بخش را آن‌قدر فربه که با اتمام دوره اوج دچار خلا شود.

‌هاشمی‌ هم‌ چنین از محیط زیست و آسیب‌نزدن به آن به عنوان یکی دیگر از ارکان توسعه‌ پایدار یاد کرد و افزود: اگر محیط زیست را خراب کنیم خانه خود را خراب کرده‌ و زیستگاهمان را به نابودی کشانده‌ایم. توجه به نسل‌های آینده نیز در توسعه‌ پایدار یک رکن محسوب می‌شود. اگر بنا باشد توسعه را به گونه‌ای انجام دهیم که نسل‌های آینده را خاکسترنشین کنیم، توسعه‌ ، ‌توسعه پایدار نیست؛ چرا که مهم‌ترین پایه تامین حیات خوب نسل‌های آینده هستند که باید به این مساله توجه کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری به نقش رسانه‌ها در عرضه‌ دستاوردهای دانشمندان ایرانی به دنیا نیز اشاره و اظهار کرد:‌ انجمن‌های کشور به سایت‌هایی نیاز دارند که دستاوردهایشان را به دنیا معرفی کنند. تحقیقات دانشمندان ایران به درد کشورهای جهان سوم و کشورهای پیشرفته می‌خورد و حیف است که این موقعیت از دست برود.

هاشمی هم‌چنین با بیان این که رونق کشاورزی در ایران و همه جا به آب و خاک وابسته است، افزود: در ایران خاک کم نداریم اما در نگهداری خاک ضعیف هستیم و با آبخیزداری ضعیف، خاکی را که طی میلیون‌ها سال ساخته شده از دست می‌دهیم؛ در حفظ آب نیز بدتر از بخش خاک عمل می‌کنیم که باید در این بخش بیشتر متمرکز شویم.

وی در این رابطه گفت که مجمع تشیخص مصلحت نظام سیاست‌های کلی بخش کشاورزی و آب را نوشته و طرح جامع مدیریت آب را مشخص کرده که اگر مراعات می‌شد چنین خشکسالی‌ای به وقوع نمی‌پیوست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:‌ طی سال‌های گذشته هم کشور با بحران خشکسالی رو به رو بوده ولی وضعیتی که امروز بر سر کشاورزی آمده پیش نیامده بود.

هاشمی ‌رفسنجانی گفت:‌ کار مهم و بزرگی که دانشگاه آزاد انجام می‌دهد ساخت تجهیزات آب‌شیرین کن ارزان قیمت است، ما به این علم نیاز داریم و باید در آن پیش رویم؛ چرا این صنعت را تقویت و از آن استفاده نمی‌کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به چگونگی مصرف آب در سطح کشور اشاره و اظهار کرد: در مسیر استفاده از آب بسیار مسرفانه عمل می‌کنیم، آن جا که آب زیاد است آن قدر استفاده می‌شود که در مقابل تشنگی بر بخش دیگری از کشور تحمیل می‌شود و این یک ظلم تاریخی است؛ زیاد آب مصرف کردن هنر نیست، بلکه سرمایه برباد دادن است.

وی تصریح کرد:‌ اگر از روش آبیاری تحت فشار در کشور استفاده و برای آن زمان صرف می‌شد امروز تپه ماهور ما هم آباد می‌شد. آبیاری تحت فشار را باید در خیلی از جاها اجباری کرد که در این صورت بسیاری از دیم‌کاری‌ها به اراضی آبی تبیدل می‌شود و در این میان خشکسالی معنا نمی‌دهد.

‌هاشمی در ادامه با بیان این که" مردمی ‌شدن" یکی از کارهایی است که می‌تواند از محورهای پیشرفت ما باشد، گفت: این مردم هستند که از دانش روز استفاده می‌کنند و انجمن‌ها به عنوان یک پایگاه خوب می‌توانند با مردمی کردن تحقیقات و آموزش این بعد را گسترش دهند.

هاشمی ‌رفسنجانی تاکید کرد: سیستم کشاورزی از باغداری، زراعت و اصلاح نهال و بذر ، کود، سم، برداشت و نگهداشت و توزیع و مصرف محصولات در کشور ما به صورت عالمانه نیست؛ این در حالیست که دانشمندان در این عرضه فراوان‌اند و یک مدیریت برای هماهنگی این بخش‌ها لازم است.

وی در پایان به اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در کشور اشاره کرد و گفت: سیاست‌های اصل ۴۴ در راستای وارد کردن مردم در صحنه و واگذاری کارها به آنان است تا کارها به صورت عالمانه پیش رود و آسیب‌ها به حداقل رسد.

کد خبر 60883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز